1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. فروش جهانی خودروهایی که پس از برجام به ایران آمدند چقدر است؟

فروش جهانی خودروهایی که پس از برجام به ایران آمدند چقدر است؟

14 فروردین 1397
  • 0

با به نتیجه رسیدن برجام خودروهای جدیدی از شرکت‌های مختلف اروپایی وارد کشور شده یا قرار است وارد بازار شوند. شرکت‌های پژو، سیتروئن، رنو، نیسان، میتسوبیشی، سانگ‌یانگ، هیوندای و فولکس‌واگن و شرکت‌های مطرح دیگر این روزها فروش خوبی در بازار کشورمان دارند. اینکه خودروهای این خودروسازان در بازارهای بزرگی مانند بازار اروپا، آمریکا و چین به چه میزان فروش دست پیدا کرده‌اند، سوالی است که قصد پاسخگویی به آن را داریم.

فروش جهانی خودروهایی که پس از برجام به ایران آمدند

نخستین شرکت خودرویی که پس‌از برجام بلافاصله با یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشورمان به توافق رسید، شرکت پژو بود. این شرکت خیلی سریع استارت کار با ایران‌خودرو را زد تا نخستین شرکت جوینت‌ونچر به نام ایکاپ را راه‌اندازی کنند.

پژو ۲۰۰۸ نخستین خودروی پسابرجامی است که با سرعت روی خط‌تولید ایکاپ رفت. مدل ۲۰۰۸ پژو از سال ۲۰۱۳ در بازار اروپا عرضه شده و سال به سال بر میزان فروش آن افزوده شده است.

در این سال، ۲۰۰۸ به فروش بیش از ۵۸هزاردستگاه خودرو دست پیدا کرد و با افزایش ۲برابری در سال ۲۰۱۴، به فروش ۱۳۵هزاردستگاه خودرو رسید. این مدل جزو خودروهای محبوب در اروپا بوده و با روند فروشی که داشته، نشان داده است تا چه میزان باکیفیت است.

درمجموع و تا پایان ماه نخست سال جاری، ۲۰۰۸ به فروشی بیش‌از ۷۱۷هزاردستگاه خودرو دست پیدا کرده است. فروش این خودرو در بازار چین نیز با استقبال مواجه بوده و از سال ۲۰۱۴ تاکنون چیزی حدود ۱۴۰هزاردستگاه خودرو از این مدل به فروش رسیده‌ است.

خودروی ۵۰۸ پژو نیز قرار است با داخلی‌سازی بالا در کشورمان عرضه شود. این سدان فرانسوی از سال ۲۰۱۱ در بازار چین عرضه شده و توانسته بازار خوبی به‌دست آورد.

۵۰۸ در بازار اروپا نیز به لطف موتور قوی و طراحی زیبا، فروش خوبی را تجربه کرده و در‌حالی که از سال ۲۰۱۰ در بازار اروپا عرضه شد، تا پایان سال ۲۰۱۷ موفق به فروش ۳۷۰هزار دستگاه خودرو شده است.

پژو ۳۰۱ دیگر محصولی است که زمینه حضور آن در بازار ایران، بعد از برجام فراهم شده است. این خودرو قرار است با ۶۰درصد داخلی‌سازی و به عنوان جایگزین دو محصول ۴۰۵ و پارس، در بازار عرضه شود. محصولی که در بازار اروپا خیلی نتوانسته موفق باشد و در میان انبوهی از خودروهای سدانی که در این بازار عرضه می‌شود، موفق به فروش ۱۵هزاردستگاه خودرو طی ۶سال شده است. اما عرضه این خودرو در بازار چین استقبال چینی‌ها را در پی داشته و به فروشی بیش‌از ۲۴۸هزاردستگاه در این بازار دست پیدا کرده است.

سیتروئن دیگر خودروسازی است که قرار است از سال آینده تولید خود را در کشورمان آغاز کند. این خودروساز در سایت کاشان سایپا در مراحل ابتدایی، خودروی C3 را تولید می‌کند که یکی از خودروهای محبوب در اروپا است.

اولین مدل از این خودرو در سال ۲۰۰۱ به بازار عرضه شد و همواره یکی از پرفروش‌ترین خودروهای سیتروئن محسوب می‌شود که به‌طور میانگین ۱۸۷هزاردستگاه از آن به فروش رسیده است.

مجموع کل خودروهای فروخته شده از C3، به عدد ۳میلیون‌و۱۹۰هزاردستگاه خودرو طی این سال‌ها رسیده است. دیگر خودروسازی که پس‌از سال‌ها غیبت در بازار ایران وارد شده، خودروسازی فولکس‌واگن است.

دو خودروی تیگوان و پاسات انتخاب فولکس‌واگن برای بازار کشورمان بوده که با استقبال مشتریان ایرانی نیز مواجه شده است. پاسات یکی از خودروهای قدیمی و محبوب در اروپا است که طی سال‌های ۱۹۹۷ تا به امروز، همواره فروش بالایی داشته و بارها دچار تغییر و تحول شده است.

از سال ۹۷ تا سال ۲۰۱۷ فروش این خودروی سدان آلمانی به عدد ۸میلیون‌و۵۸هزاردستگاه در اروپا رسیده و در بازار آمریکا نیز جزو خودروهای پرفروش بوده است.

از سال ۲۰۱۲ تا پایان سال ۲۰۱۷، بیش‌از نیم‌میلیون دستگاه از این خودرو در آمریکا به فروش رسیده که نشان از کیفیت بالا و رضایت مشتریان آمریکایی از آن دارد.

پاسات بین چینی‌ها نیز از محبوبیت خاصی برخوردار است و طی ۵ سال اخیر بیش‌از ۱میلیون‌و۲۰۰هزار دستگاه فروش داشته است. تیگوان دیگر خودروی فولکس‌واگن در بازار ایران است که به‌شدت در بازار بزرگ کشور چین محبوبیت دارد.

فروش ۵سال گذشته این خودرو به بیش‌از ۱میلیون‌و۴۰۰هزاردستگاه رسیده که نشان‌دهنده اقبال آن در بین چینی‌هاست.در بازار آمریکا طی ۶ سال اخیر به‌طور متوسط سالانه ۳۲هزاردستگاه و در بازار اروپا طی ۶سال گذشته میانگین سالانه ۱۶۷هزاردستگاه خودروی تیگوان به فروش رسیده است. درمجموع فولکس‌واگن بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ بالغ بر یک میلیون دستگاه از خودروهای تیگوان‌ خود را به فروش رسانده است.

رنو دیگر شرکت اروپایی است که این سال‌ها فروش بسیار بالایی را در کشورمان تجربه کرده و خودروهای مختلف خود را به‌صورت واردات و تولید مشترک به بازار ایران عرضه کرده است.

رنوساندرو (داچیا) یکی از خودروهای پرفروش این شرکت در بازار اروپا بوده و بیش از یک‌میلیون‌و۲۰۰هزار دستگاه، سهم فروش آن طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ در بازار اروپا بوده است. ال ۹۰ که در ایران توسط دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو تولید می‌شود نیز جزو خودروهای پرفروش بازار اروپاست.

این خودرو از ۲۰۰۴ در بازار اروپا عرضه شده و تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۴۶هزاردستگاه از آن به فروش رسیده است. تلیسمان یکی دیگر از خودروهایی است که مورد استقبال قرار گرفته و طی ۲ سال در بازار اروپا به فروش بیش‌از ۶۶هزاردستگاه خودرو دست پیدا کرده است.

هیوندای کره، خودروساز دیگری بود که پس‌از برجام پا به بازار ایران گذاشت. هیوندا i10، i20، النترا و اکسنت از جمله خودروهایی هستند که توسط کرمان‌خودرو در بازار ایران عرضه شدند.

در این میان هیوندای اکسنت که تا سال۲۰۱۰ در بازار اروپا عرضه می‌شد به‌طور میانگین سالانه ۳۶هزاردستگاه در این بازار فروش داشت. اکسنت در بازار آمریکا همچنان جزو پرفروش‌ها محسوب می‌شود و از سال ۹۵ تاکنون در بازار این کشور به فروش رسیده و طی ۴سال اخیر بیش‌از ۲۶۱هزار دستگاه فروش داشته است. النترا خودروی دیگر کرمان‌موتور است که تولید آن در ماه‌های اخیر آغاز شده است.

این خودرو در بازار آمریکا جزو پرفروش‌ترین محصولات هیوندای بوده و فروش بیش‌از ۸۶۹هزاردستگاه طی ۴سال اخیر نشان از علاقه مردم آمریکا به این خودرو دارد.

هیوندای i10 و i20 دو خودروی دیگر هیوندا هستند که در کشورمان با استقبال مواجه شده‌اند. هیوندای i10 و i20 طی ۴ سال اخیر به ترتیب ۳۴۲هزاردستگاه و ۳۷۵دستگاه خودرو در بازار اروپا فروش داشته‌اند و جزو خودروهای مورداطمینان اروپایی‌ها بوده‌اند.



نظرات