1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بسیاری از قطعه سازان موفق به دریافت ارز 4200 تومانی نشده اند

بسیاری از قطعه سازان موفق به دریافت ارز 4200 تومانی نشده اند

23 اردیبهشت 1397
  • 0

روز گذشته برخی رسانه ها از دریافت ارز 4200 تومانی توسط بسیاری از قطعه سازان خودرو به نقل از محمدرضا نجفی منش خبر دادند . در این زمینه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران ضمن واکنش به این خبر گفت : مرجع ارائه آمار و اطلاعات در خصوص قطعه سازان انجمن قطعه سازان ایران است و در حال حاضر ارز 4 هزار و 200 تومانی به دست تعداد بسیار اندکی از قطعه سازان رسیده است و عمده قطعه سازان بزرگ که درصد بیشتری از سهم تامین را دارا هستند موفق به دریافت ارز نشده اند.

 بسیاری از قطعه سازان موفق به دریافت ارز 4200 تومانی نشده اند

مازیار بیگلو افزود: مشکلات اساسی در شبکه تامین ارز وجود دارد از جمله این که برخی از انواع ثبت سفارش مانند ال سی های یوزانس برای سیستم قابل شناسایی نیست و در مواردی نیز که ثبت سفارش انجام می گیرد و تخصیص توسط بانک مرکزی در سیستم اعلام می شود، ارز به شعبه مورد نظر نمی رسد در حالی که در سیستم نوشته شده ارز تخصیص یافته است اما عملا ارز به دست قطعه سازان نرسیده است ، این امر یکی از بزرگترین معضلات قطعه سازان است همچنین افراد بسیار قلیلی نیز که ارز توسط شعبه به آنها پرداخت شده است حدود 2 تا 3 هفته طول کشیده تا تاییدیه حواله را دریافت نمایند.

وی خاطر نشان کرد : قطعه سازان عموما مواد اولیه ای مانند پلیمرها و یا آهن آلات مهندسی که در کشور تولید نمی شوند را از خارج از کشور تامین می کنند و در حال حاضر زمان خرید این مواد به شدت افزایش یافته است و چنانچه با همین منوال پیش برویم ظرف چند هفته آینده شاهد تعطیلی خطوط تولیدی قطعه سازان و متعاقبا توقف خطوط تولید خودروسازان خواهیم بود.

وی در خصوص افزایش قیمت قطعات اظهار داشت : از محل مابه التفاوت قیمت ارز افزایش قیمت قطعات طبیعی است ؛ در حال حاضر محاسبه قیمت قطعات با میانگین قیمت ارز 3200 تومانی انجام گرفته است و چنانچه ارز به 4 هزار و 200 تومان افزایش یابد قطعا قیمت قطعات افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تخصیص ارز به قطعه سازان گفت : جلسه ای در دفتر آقای جهانگیری با حضور نماینده انجمن قطعه سازان تشکیل شد و موارد با جزئیات کامل ذکر شد و معاون اول رییس جمهور قول مساعد همکاری را دادند؛ اما در قطعه سازی بحث بر سر دقیقه است نه هفته یا ماه و تا کنون پروسه تک نرخی شدن ارز ، انتقال سیستم بانکی به سیستم جدید و اتصال گمرکات زمان بسیار زیادی را از قطعه سازان و خودروسازان گرفته است و چنانچه زمان بیشتری صرف شود به معنی توقف خطوط تولید خودروسازان از ماه آینده است و این خلاف تمام زحماتی است که در چند سال گذشته انجام گرفته است.

بیگلو در خصوص روند همکاری قطعه سازان با خودروسازان اظهار داشت : در حال حاضر همه قطعه سازان و خودروسازان، در مورد قطعات خارجی، از موجودی انبار استفاده می کنند و عموم قطعه سازان تا کنون موفق نشده اند موادی را که در سال 97 خرید کرده اند ترخیص و وارد خط تولید نمایند و این خطر بزرگی است.

بیگلو درباره تهیه ارز با قیمت آزاد گفت : بسیاری از قطعه سازان حاضر هستند ارز را با قیمت 7 هزار تومان بخرند اما ارز خارج از سیستم بانکی قاچاق محسوب می شود . یکی دیگر از معضلات قطعه سازان بدهی آنها به شرکتهای خارجی است زیرا بسیاری از قطعه سازان به صورت اعتباری با شرکای خارجی خود همکاری می کردند و در حال حاضر توان پرداخت هزینه کالاهایی را که به این صورت خریداری شده است را ندارند و شرکای خارجی به علت بدهی قبلی کالای جدید در اختیار این افراد قرار نمی دهد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت : در حال حاضر تفاوتی بین خریدار عمده و خرد ارز وجود ندارد و قرار است آن چیزی که از محل بانک تامین می شود ارز تک نرخی باشد که با رجوع به بانک های عامل و سامانه مربوطه خرید انجام می گیرد اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که همه کالاها از محل بانک قابل خریداری نیستند چنانچه قطعه سازان قبلا ارز برخی از حواله های خرید را از طریق صرافی ها تهیه و حواله می کردند اما در حال حاضر امکان این کار برای آنها وجود ندارد زیرا صرافی ها ارز ندارند و کالای قاچاق محسوب می شود.

وی در ادامه افزود : برای خرید خدمات فنی و مهندسی نیز از طریق بانک نمی توان اقدام کرد و در حال حاضر فقط کالایی که به صورت مواد اولیه یا ماشین آلات حمل می شود ارز دریافت می کند و روند بانکی این کالاها نیز طولانی مدت است و از سوی دیگر بدهی های بانکی را نمی توان تصفیه کرد زیرا ارزی در محل صرافی ها وجود ندارد در نتیجه تصمیم گرفته شده برای عرضه ارز نواقص زیادی دارد به طوری که خود تصمیم را تحت الشعاع قرار داده است ضمنا سیستم فقط برای عده محدودی صدق می کند.

وی در پایان گفت : اگر روند به همین منوال پیش برود و بدهی های قبلی قطعه سازان قابل پرداخت نشود و از سویی روال تخصیص ارز به همین صورت باشد متاسفانه قطعه سازان قادر به تولید قطعه از یک ماه تا 40 روز آینده نخواهند بود.



نظرات