1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سرنوشت صنعت خودرو پس از بیانیه لوزان

سرنوشت صنعت خودرو پس از بیانیه لوزان

17 فروردین 1394
  • 0

رسانه‌های غربی پس از انتشار بیانیه مشترک ایران و 1+5 در لوزان سوئیس خبر از عطش خودروسازان خارجی برای ورود به بازار جذاب ایران و برنامه‌ریزی برای این بازار می‌دهند، اما در این میان آنچه بسیار حایزاهمیت است، نوع برخورد مسوولان و خودروسازان ایرانی در مقابل این فرکانس‌های مثبت خواهد بود.

ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران و سخنگوی شورای سیاستگذاری و بررسی صنعت خودرو در گفت‌وگویی که با ما داشت، تاکید کرد که اگر تحریم‌ها به‌صورت عملیاتی برداشته شود، تاثیر خود را بدون شک روی صنعت خودرو کشور خواهد گذاشت، اما نوع تاثیر بستگی به رفتار تصمیم‌گیران و فعالان این عرصه دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها طبیعتا منابع مالی و ارزی افزایش خواهد یافت که پس از آن دو سناریوی عمده را می‌توان برای این صنعت انتظار داشت. نخست آنکه این مساله می‌تواند بستری برای واردات خودرو شود که احتمالا مطلوب بخشی از جامعه باشد، اما قطعا به اقتصاد خودرو کشور لطمه خواهد زد. وی افزود: سناریوی دیگر آنکه از این منابع جدید مالی و پولی درست استفاده کرده و سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو را برای ارایه محصولاتی که متناسب با نیاز مردم باشد در پیش ‌گیریم. به‌هر‌حال انتظار از صنعت خودرو از سوی جامعه آن است که کیفیت محصولات متناسب با تکنولوژی روز افزایش یافته و قیمت‌ها نیز با توجه به شرایط اقتصادی جدید کاهش یابد.

سخنگوی شورای سیاستگذاری و بررسی صنعت خودرو با بیان اینکه بهره‌گیری از سرمایه‌های آزادشده برای تولید خودرو می‌تواند به سود صنعت خودرو تمام شود، اظهار کرد: در‌این‌زمینه می‌توانیم مشارکت با برندهای معتبر جهانی را هدف قرار داده و مشارکت با شرکت‌های فاقد نام که به سبب شرایط نامطلوب مجبور به همکاری با آنها بودیم را کنار بگذاریم. به این ترتیب به‌جای اینکه خودرو وارد کشور شود، از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده جهان برای همکاری با شرکت‌های خودروساز داخلی یا سرمایه‌گذاران داخلی واقعی بهره گرفته می‌شود که نتایج مطلوبی را در پی خواهد داشت. در‌واقع می‌توان به‌صراحت گفت نوع رفتار مسوولان در داخل کشور تعیین‌کننده نوع تاثیر لغو تحریم در کشور خواهد بود. قربانی با اشاره به سابقه همکاری کشورهای اروپایی با خودروسازان داخلی تاکید کرد: بهترین گزینه‌ها برای مشارکت با خودروسازان داخلی، شرکت‌های معتبر اروپایی خواهند بود و آنطور که به نظر می‌رسد رغبت آنها برای حضور در صنعت خودرو ایران با اخبار مثبت منتشر‌شده افزایش یافته است.

از سویی با‌توجه به اینکه شرکت‌های آمریکایی نیز به‌صورت ضمنی، ابراز تمایل کرده‌ و در گذشته نیز شرکت‌های آمریکایی مانند جنرال‌موتورز در بازار ایران حضور داشتند، به نظر می‌رسد گزینه‌ پس از شرکت‌های اروپایی از این کشور باشند. وی ادامه داد: این کشورها به‌دلیل محدودیت ناشی از تحریم در سال‌های گذشته، عطش بیشتری برای حضور در بازار ایران دارند، البته در کنار این کشورها ممکن است کشورهای آسیایی مانند ژاپن نیز برای حضور در بازار ایران اقدام کنند. دبیر انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: اگر پس از تحریم‌ها دست از واردات خودرو کشیده و تولید خودرو و نه مونتاژ آن را در دستور کار قرار دهیم، قطعا رقابت بین شرکت‌های خودروساز داخلی و خارجی ایجاد می‌شود که خود موجب ارتقای کیفیت محصولات و کاهش قیمت خودروها خواهد شد.

وی با اشاره به واکنش چینی‌ها در قبال رفع تحریم‌ها گفت: قطعا چینی‌ها از رفع تحریم علیه ایران حمایت نخواهند کرد، زیرا بازار خود را از دست می‌دهند، اما باید بدانیم که ما باید مصلحت کشور را در نظر بگیریم و صنعت خودروی داخلی را با مهارت، تکنولوژی و دانش روز با هدف صادرات تقویت کنیم که این امر نیز در گروی همکاری با شرکت‌های معتبر جهانی است و تاکید می‌کنم ما از خودروسازهای چینی چیزی نخواهیم آموخت. قربانی با اشاره با تغییرات قیمت خودرو پس از تحریم‌ها افزود: خودروسازان قطعا در چنین شرایطی با افزایش تولید و توسعه مهارت‌های تولید می‌توانند در آن بخش از قیمت تمام‌شده که به بهره‌وری، تولید کیفی و استفاده از نیروی انسانی با‌مهارت به‌همراه علم جدید بازمی‌گردد، در ارایه محصول رقابتی موفق باشند.

محصول رقابتی محصولی است که از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش حرفی برای گفتن داشته باشد. سخنگوی شورای سیاستگذاری و بررسی صنعت خودرو به تمایل خودروسازان به افزایش قیمت خودرو که به بخشی از قیمت ‌تمام‌شده مبتنی‌بر هزینه‌ای تحمیل‌شده به این صنعت بازمی‌گردد، اشاره کرد و گفت: در این بخش که سودی عاید خودروسازان نمی‌شود، قطعا افزایش قیمت را خواهیم داشت زیرا در اختیار خودروساز فعال در فضای اقتصادی موجود نیست، اما در موارد نخستی که به آنها اشاره کردم با کاهش قیمت روبه‌رو خواهیم شد. به گزارش فارس، در گرماگرم خبرهای مذاکرات لوزان نباید فراموش کرد محدودیت‌های اقتصادی سال‌های گذشته، زمینه‌ای برای تلاش صنایع در جهت دستیابی به خودکفایی و استقلال نسبی فراهم کرد و در‌این‌میان، صنعت خودروسازی کشور نیز اقداماتی را برای کاهش وابستگی خود به شرکت‌های خارجی انجام داد که نتیجه آن، ادامه تولید خودرو در کشور و رشد کمی و کیفی تولید در طول سال‌های اخیر بوده است، هر‌چند باز‌هم فاصله زیادی با سطح مطلوب و قابل قبول در این بخش داریم. در این بین، آنچه باید در شرایط فعلی و در مذاکره با خودروسازان خارجی مد‌نظر قرار داشته باشد، تلاش‌هایی است که در طول سال‌های متمادی برای ایجاد خود‌اتکایی در صنعت خودروسازی ایران صورت گرفته است.

با توجه به دیدگاه‌های مختلف ارایه‌‌شده از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه که میان تمامی صنایع تا حدود زیادی مشترک است، می‌توان تاکید کرد سیاست‌گذاری‌ها و عملکرد مسوولان دولتی و فعالان اقتصادی در کشور می‌تواند تاثیرات مثبت یا برعکس آن منفی را برای این صنعت بزرگ کشور به‌همراه داشته باشد. در نتیجه تدبیر و برنامه‌ریزی پیش از لغو کامل تحریم‌ها برای صنعت خودرو کشور ضروری به‌نظر می‌رسد.



نظرات