1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. فرصت طلایی صنعت خودروی ایران پس از کودتای ترکیه

فرصت طلایی صنعت خودروی ایران پس از کودتای ترکیه

28 تیر 1395
  • 0


بسیاری از کارشناسان معتقدند که عدم ثبات سیاسی شاخص افزایش‌دهنده ریسک اقتصادی است

این نظریه در حالی سال‌هاست سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تحت شعاع قرار داده که این روزها همسایه غربی ایران را نیز به‌نوعی درگیر خود کرده است. این کشور به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط مناسبی که طی دهه‌های گذشته برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرد، بهشت سازندگان خودرو شده است.

به نقل از دنیای اقتصاد، در حال حاضر 19 تولید‌کننده جهانی از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور حضور دارند. شرکت‌های خودروساز قدری همچون فورد، تویوتا، رنو فیات کرایسلر، اوپل، هوندا، هیوندایی، مرسدس و میتسوبیشی در صنعت خودرو این کشور حضور فعالی دارند.

برخی از خودروسازان مطرح دنیا همچون تویوتا یا هوندا در این کشور سرمایه‌گذاری 100 درصدی انجام دادند و برخی دیگر نیز سرمایه‌گذاری بالای 50 درصد. تمام این تعریف و تمجیدهای صنعت خودرو در ترکیه را عنوان کردیم تا به این نتیجه برسیم که سرمایه‌گذار خارجی تنها به‌دنبال موقعیت منطقه‌ای ترکیه وارد این کشور نشده؛ بلکه امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات سیاسی مولفه مهمی در ایجاد موقعیت فعلی داشته است.

در این زمینه یک کارشناس اقتصادی با ترسیم موقعیت ترکیه در پسا‌کودتا که منجر به کاهش امنیت و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری شده، به‌دنبال فرصت‌سازی ایران در این زمینه است. وی معتقد است که اگرچه ایران با بی‌تدبیری نتوانست از بازار کشورهای همسایه در موقعیت‌های خاص بهره ببرد، اما با توجه به موقعیت کنونی ترکیه می‌تواند لااقل سهمی از خودروسازی این کشور را از آن خود کند.

در حال حاضر ترکیه به‌واسطه حضور سرمایه‌گذاران خارجی، جایگاه خود را در صادرات خودرو و قطعه به کشورهای منطقه تثبیت کرده حال آنکه ایران می‌تواند از موقعیت کنونی این کشور استفاده کرده و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو را برای خودروسازی این کشور به تصویر بکشد.

منبع:
دنیای اقتصاد



نظرات