1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ورود شرکت اپل به صنعت خودروسازی

ورود شرکت اپل به صنعت خودروسازی

13 مرداد 1394
  • 0

تحلیلگران می‌گویند شرکت اپل در با در اختیار داشتن پول و مشتری کافی در صورت ورود به صنعت خودروسازی به یک غول در این عرصه بدل خواهد شد بنابراین این شرکت باید در بخش تولید، فروش و خدمات یک شرکت بزرگ پیدا کند.

اریک نوبل - رییس شرکت مشاور خودروسازی "کارلب" در کالیفرنیا - می‌گوید: شرکت اپل با در اختیار داشتن 202 میلیارد و 800 میلیون دلار پول نقد منابع مالی کافی برای ورود مستقل به صنعت خودروسازی را دارد.

اگر اپل تصمیم به ورود به صنعت خودروسازی بگیرد منطقی است که برای دریافت کمک در بخش تولید صنعتی، خرده ‌فروشی و خدمات پس از فروش یک شریک پیدا کند چرا که تقاضا برای چنین خودرویی بسیار بالا خواهد بود.

هیچ برآوردی برای میزان فروش احتمالی خودروی اپل وجود ندارد اما این برند و محصولاتش طرفداران بسیاری در جهان دارد بنابراین حتی اگر یک درصد از مشتریان سالانه آیفون تصمیم به خرید خودرو بگیرند سالانه به یک میلیون و 690 هزار خودرو احتیاج خواهد بود که بیشتر از میزان فروش 434 هزاری جگوار و لندرور در سال گذشته خواهد بود. حتی گروه بی ام و سال گذشته حدود دو میلیون خودرو تولید کرد.

دو شرکت اپل و بی ام و ممکن است همکاری را که چندی پیش پس از بازدید مقامات اپل از مقر ب ام ‌و رها شده بود از سر بگیرند.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: تیم کوک - مدیرعامل شرکت اپل - سال گذشته به مقر بی ام و رفت و مقامات بلندپایه این شرکت از کارخانه بی ام و در شهر لایپزیک آلمان بازدید کردند تا درباره نحوه تولید خودروی برقی i3 اطلاعاتی کسب کنند.

منابع آگاه می‌گویند این گفت‌وگوها بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید چرا که به نظر می‌رسد اپل قصد داشت نحوه ساخت یک خودروی مسافری توسط خود را بررسی کند و از سوی دیگر شرکت بی ام و درباره تبادل دانش فنی و فناوری خود بسیار محتاط است چرا که نمی‌خواهد تنها یک عرضه‌کننده صرف قطعات خودرو به یک شرکت نرم‌افزاری یا غول اینترنتی باشد.

در جریان این بازدید، مقامات اپل از اعضای هیات مدیره بی ام و سوالاتی را درباره تجهیز و تولید مطرح کردند و مسوولان بی ام و نیز آمادگی خود را برای اعطای مجوز تولید قطعات اعلام کردند. اخبار سفر مسوولان اپل به لایپزیک اولین بار هفته گذشته در نشریه آلمانی منیجر منتشر شد.

یک منبع بلندپایه بی ام و می‌گوید: مقامات اپل از این موضوع که ما رویکرد سنتی خودروسازی را کنار گذاشته و رویکرد جدیدی را آغاز کرده‌ایم تحت تاثیر قرار گرفتند.

خودروسازان می‌گویند: در حال حاضر هیچ گفتگویی با اپل درباره ساخت مشترک یک خودروی مسافری ندارند و اپل نیز از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد. این در حالی است که یکی از منابع آگاه اعلام کرد که گفتگوهای اولیه بین مدیران ارشد دو شرکت ممکن است در مراحل بعدی از سر گرفته شود.

شرکت بی ام و‌ متوجه شده که نسل بعدی خودروها نمی‌تواند بدون حضور شرکت‌های فناوری و کارشناسان نرم‌افزاری ساخته شود و شرکت اپل در حال مطالعه برروی ساخت یک خودروی برقی بدون راننده بوده چرا که به دنبال فرصت‌های جدید بازار فراتر از صنعت تلفن همراه است.

از زمان این سفر تغییراتی در راس مدیریتی شرکت بی ام و رخ داده به طوریکه هرالد کروگر در ماه می به عنوان رییس اجرایی بی ام و‌ منصوب شد و قصد دارد تیم و برنامه‌های خود را تا پایان سال در این شرکت اعمال کند.

پیچیدگی ماجرا وقتی بیشتر می‌شود که هربرت دیس یکی از اعضای هیات مدیره بی ام و در بخش توسعه که نقش مهمی در مذاکرات اولیه با اپل داشت از این شرکت جدا و به فولگس واگن ملحق شد.

دیس که از اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده، روی توسعه خودروهای سری i بی ام و‌ که با استفاده از فیبر کربن فوق‌العاده سبک و با استفاده از یک رویکرد بنیادی در طراحی و تولید ساخته می‌شوند، نظارت داشته است.

صنعت خودروسازی به حوزه اول مورد علاقه شرکت‌های فناوری از گوگل که در حال کار روی خودروهای بدون راننده است تا شرکت تسلاموتورز(سازنده خودروهای برقی) تبدیل شده است.

هربرت دیس گفته است که صنعت خودروسازی آلمان باید دچار تغییرات بنیادی شود چرا که مصرف‌کنندگان به دنبال خودروهای هوشمند‌تر هستند و مقررات مبارزه با آلودگی هوا به این معنی است که نسل بعدی خودروها به شکل روزافزونی به خودروهای برقی و هیبریدی با آلایندگی پایین تبدیل خواهند شد.

وی افزود: در سال 2030 تنها یک سوم خودروها فقط موتور احتراق معمولی خواهند داشت. این به معنای این است که ما دو سوم موتورهای تولیدی خود را باید کنار بگذاریم. زنجیره ارزش خودروهای برقی جدید در حال افزایش است و باتریهای آنها عمدتا در آمریکا تولید می‌شود.

دیس ادامه داد: بخش دوم این است که خودروها هوشمند خواهند شد و بازیگران مهم این بخش در آمریکا و حوزه توسعه نرم افزار هستند. ما مطمئنا باید شرکایی را در این بخش پیدا کنیم.

وی گفت: آلمان دو سال زمان دارد که نشان دهد در شکل دادن به آینده خودروهای لوکس می‌تواند برابر این تازه واردها رقابت کند.

خودروسازانی همچون بی ام و در حال حاضر نسل بعدی خودروهای بدون راننده را ارائه کرده‌اند، خودروهایی که به به‌روزرسانی دائم نرم‌افزاری در قالب نقشه‌های وضوح بالا احتیاج دارند که به یک خودرو این امکان را می‌دهد تا در صورت اطلاع از وقوع یک تصادف در مسیر پیش رو، مسیر حرکت را مجددا محاسبه کند. این فناوری سریع‌تر از مقررات قانونی در حال پیشرفت است.

اوایل امسال کلاوس فرولیچ رییس جدید تحقیقات و توسعه بی ام و اعلام کرده که این شرکت و اپل مشترکات زیادی از جمله تمرکز روی یک برند برتر دارند که تاکیدی روی محصولات در حال تغییر و یک حس طراحی زیبا و مطلوب است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا همکاری بیشتر بین دو طرف فراتر از تلفیق محصولاتی همچون آیفون منطقی است گفت: بی ام و هیچ قراردادی که این شرکت را به افشای دانش خود به بیرون مجبور کند، امضا نخواهد کرد.

فرولیچ افزود: ما همکاری نمی‌کنیم تا اکوسیستم خود را افشا کنیم اما راه‌هایی پیدا خواهیم کرد چرا که به یکدیگر احترام می‌گذاریم.

بی ام و‌ هنگام بررسی مزایای هرگونه همکاری استراتژیک نیاز مشتریان را مدنظر قرار خواهد داد.

برندگان این رقابت شرکت‌هایی هستند که بدانند چطور سخت‌افزار هوشمند بسازند و این امر باعث همکاری نزدیک‌تر شرکت‌های خودروسازی و فناوری می‌شود.

شوارزنبر می افزاید:‌ ما باید از این ایده که این صنعت به ما یا آنها تعلق دارد دور شویم. ما بدون کمک شرکت‌های فناوری نمی‌توانیم به مشتریان یک تجربه کامل را ارائه دهیم.



نظرات