1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. اعمال محدودیت‌‌ جدید برای واردات خودرو به مناطق آزاد

اعمال محدودیت‌‌ جدید برای واردات خودرو به مناطق آزاد

25 خرداد 1395
  • 1

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند ضمن توضیح در خصوص چگونگی واردات خودروهای لوکس اعم از آمریکایی و غیره به مناطق آزاد، از اعمال محدودیت‌های جدید برای واردات خودروهای لوکس به مناطق آزاد خبر داد.

خودرو منطقه آزاد اروند

محمدرضا معتمدی در ارتباط با موضوع ثبت واردات خودروهای آمریکایی و ثبت سفارش آنها در مناطق آزاد، اظهار کرد: ابتدا باید به‌طور کلی اعلام کنم که در مناطق آزاد ثبت سفارشی چه در ارتباط با خودرو و چه در ارتباط با سایر اجناس و کالاها صورت نمی‌گیرد، پس از آن نیز باید به این موضوع اشاره کنم در مناطق آزاد حساسیتی نسبت به برند خودروی وارداتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: طی بخشنامه‌ای ابتدا وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرد که خودروهای آمریکایی در سرزمین اصلی ثبت سفارش نشود و پس از آن نسبت به توجه ویژه به موضوع واردات خودرو در مناطق آزاد تاکید کرد.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند با اشاره به این‌که در مناطق آزاد چه خودرو و چه سایر کالاها بدون ثبت سفارش وارد می‌شوند، بیان کرد: در مورد واردات خودرو در مناطق آزاد حساسیتی نسبت به برند خودروی وارداتی و این‌که در چه کشوری تولید می‌شود وجود ندارد.

معتمدی افزود: طی 10 سال گذشته حدود 24 هزار خودرو به منطقه آزاد اروند وارد شده که از این تعداد حدود یک بیست‌وپنجم آنها معادل 700 خودرو آمریکایی بودند. در مورد سایر مناطق آزاد نیز باید بگویم واردات خودروهای آمریکایی چیزی مشابه منطقه آزاد اروند است، هر چند در این منطقه واردات خودرو از اقبال بیشتری برخوردار است.

وی با بیان این‌که آقای ترکان به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با توجه به فضای فرهنگی و معیشتی مردم منطقه تاکید داشتند که نسبت به واردات خودرو در این مناطق حساسیت بیشتری خرج داده شود، اظهار کرد: پس از حساسیت‌هایی که توسط مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد مطرح شد ما نیز نسبت به این مساله توجه بیشتری به خرج دادیم و برای واردات خودروهای لوکس در این مناطق محدودیت‌هایی ایجاد کردیم که منطقه آزاد اقتصادی اروند نیز از این مقوله استثنا نیست و به تازگی تصمیماتی اتخاذ شده که در واردات خودروهای لوکس اعم از آمریکایی و غیره محدودیت ایجاد می‌کند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند در ادامه با اشاره به این‌که خودروهای وارداتی در مناطق آزاد می‌توانند تا شعاع محدودی از منطقه فاصله بگیرند، عنوان کرد: در منطقه آزاد اروند این شعاع 40 کیلومتر در نظر گرفته شده و با توجه به این‌که خودروها مجهز به سیستم GPS هستند نمی‌توانند از این مناطق بدون اطلاع ما خارج شوند و اگر چنین مساله‌ای صورت گیرد، جریمه خواهند شد. علاوه بر این نیز اگر دستکاری در سیستم GPS انجام شود خسارت سنگین‌تری را باید پرداخت کنند و محروم می‌شوند.

معتمدی ادامه داد: با توجه به این‌که شرایط مردم مناطق آزاد از نظر فرهنگی و معیشتی متفاوت است، بنابراین پس از حساسیت‌های ایجاد شده توسط مقام معظم رهبری و نیز دبیر شورای عالی مناطق آزاد، توجه نسبت به این حساسیت‌‌ها توسط مسوولان مناطق آزاد بیشتر شد، چرا که علاوه بر محدودیت‌های ایجاد شده در واردات خودروهای لوکس، حتی یکبار مرخصی سالانه خودروهای وارداتی به مناطق آزاد با حجم موتور بالای 2500 سی سی با سقف یکماه به سرزمین اصلی ملغی‌ شده است.

وی با اشاره به این‌که پیش از این خودروهای وارداتی موجود در مناطق آزاد می‌توانستند به مدت یکماه در سال از محدوده مناطق آزاد عبور کرده و به سرزمین اصلی بروند، گفت: از سال 1394 این یکبار عبور خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی از شعاع در نظر گرفته شده برای مناطق آزاد نیز لغو شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند همچنین در مورد میزان علاقه‌مندی به واردات خودرو به ویژه خودروهای آمریکایی به مناطق آزاد، تصریح کرد: نکته جالب این است که خودروهای آمریکایی به دلیل مصرف بالای بنزین و نیز نبود نمایندگی‌های تعمیرات و خدمات پس از فروش در مناطق آزاد ایران از اقبال کمتری توسط مردم روبه‌رو هستند. در مناطق آزاد بیشتر نمایندگی‌ها مربوط به خودروهای آسیایی است و نمایندگی تعمیرات و خدمات پس از فروش خودروهای آمریکایی ندارد، بنابراین استقبال از واردات این خودروها در مناطق آزاد کم است.

معتمدی در پایان با اشاره به این‌که قرار بر این شده واردات خودروهاس لوکس در مناطق آزاد با توجه و حساسیت بیشتری انجام گیرد، گفت: این تصمیم نه تنها برای خودروهای آمریکایی بلکه برای کلیه خودروهای لوکس اتخاذ شده، چرا که قصد نداریم اجازه دهیم واردات این خودروها در مناطق آزاد به مانور تجمل‌گرایی تبدیل شود. هرچند در این زمینه نسبت به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی غفلت نکرده‌ایم و با توجه به وجود اتباع خارجی و سرمایه‌گذاران مختلف در این مناطق در حال واردات تاکسی‌های نو و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی با توجه به شرایط منطقه هستیم.

منبع: ایسنا



نظرات

  • علی علی (25 خرداد 1395 ساعت 17:02)

    هیچی دیگه با این حساسیتی که ایجاد کرد مالیات خودروی اون بدبخت ها هم بیشتر شد