1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ادامه ابهامات در مورد 5000 خودرو متوقف در گمرک

ادامه ابهامات در مورد 5000 خودرو متوقف در گمرک

29 آذر 1396
  • 0

پاراف وزیر اقتصاد به رئیس کل گمرکات درباره خودروهای خارجی متوقف در گمرک، پرونده واردات خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبت سفارش را وارد مرحله جدیدی کرد.

طی ماههای اخیر با بسته ماندن سایت ثبت سفارش ابهامات مختلفی در خصوص وقوع تخلفات در خصوص واردات خودرو مطرح شده است. همین چند روز قبل بود که موضوع تحقیق و تفحص واردات خودرو از سوی نمایندگان مجلس کلید خورد. موضوع ابهامات واردات به همین جا ختم نمی‌شود و اختلاف نظرها بر سر تدوین دستور العمل واردات به موضوع تعرفه واردات هم کشیده است.

 ادامه ابهامات در مورد 5000 خودرو متوقف در گمرک

از یک طرف برخی مقامات وزارت صنعت به جای توضیح درخصوص واردات بحث افزایش تعرفه واردات خودرو را مطرح می کنند و از سوی دیگر سخنگوی دولت تاکید دارد برای افزایش واردات برخی اقلام از جمله خودرو دولت بدنبال تدوین یک لایحه و ارسال آن به مجلس شورای اسلامی است.

بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو که به عقیده رییس سازمان برنامه و بودجه باعث ایجاد شوک در بازار شده اقدامیست که هنوز هیچ توضیح منطقی در خصوص آن ارائه نشده است.

بسته شدن سایت ثبت سفارش باعث ایجاد سردرگمی و انحصار در بازار شد و همین موضوع زمینه ساز وقوع سوء استفاده‌های مختلفی در میان فعالان این صنف بود. در هفته‌های اخیر بی ثباتی در بازار خودرو باعث شد که دامنه هرج و مرج ها به بازار خودروهای داخلی هم سرایت کند. شاید اگر نهیب رئیس سازمان بازرسی کل کشور به برخی خودروسازان داخلی نبود معلوم نبود باید در روزهای آتی منتظر چه فضای تنش آمیزی در بازار خودرو می‌بودیم.

از سوی دیگر رئیس سازمان توسعه تجارت از وجود بیش از 5300 خودرو بدون مجوز ثبت سفارش در گمرکات کشور خبر داده است. در سند زیر که جزییات این خودروها در آن مشخص شده، پای وزیر اقتصاد هم به میان می‌آید. بر این اساس کرباسیان از رئیس کل گمرکات کشور سوالی را مطرح میکند که می‌تواند ابعاد جدیدی از پرونده تخلفات در زمینه واردات بدون ثبت سفارش خودرو را مطرح کند."آیا این خودروها بدون ثبت سفارش وارد شده و یا ثبت سفارش آنها منقضی شده است."

باید به این نکته توجه کرد که واردات قانونی با ثبت سفارش منقضی شده امکان پذیر نیست همچنین برخی مقامات وزارت صنعت تبعات ورود خودرو به گمرکات بدون مجوز ثبت سفارش را بر عهده واردکنندگان گذاشته اند.

 ادامه ابهامات در مورد 5000 خودرو متوقف در گمرک

در ادامه لیست خودروهای مذکور از دوره ابتدای سال 95 تا مهر ماه سال جاری قابل مشاهده است. بر این اساس انواع خودروها از جمله هیوندا، رنو، تویوتا،کیا، نیسان، بنز و ... در این لیست دیده میشود. در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان 1465 و در منطقه آزاد بم 1547خودرو دپو شده که بیشترین تعداد خودرو در گمرکات مناطق آزاد با مجموع 4280 خودرو می‌باشد. همچنین در گمرک باهنر 484 و در گمرکات تهران 418 خودرو و در مجموع 1087 خودرو در گمرکات اجرایی ذکر شده است.

 ادامه ابهامات در مورد 5000 خودرو متوقف در گمرک

منبع تسنیم


نظرات