1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دستمزد کارگران خودروسازها در سراسر دنیا چقدر است؟

دستمزد کارگران خودروسازها در سراسر دنیا چقدر است؟

11 فروردین 1396
  • 0

صنعت خودرو یکی از صنایع بسیار مهم هر کشور بوده و نقش به سزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی ایفا می‌کند. کارکنان مشغول در این صنعت نیز به عنوان پایه‌های آن مسئولیت خطیری را دارند. از جمله موضوعات مهم هر صنعت و البته هر کارگر و کارمندی میزان حقوق و مزایای پرداختی است. حقوق و مزایای کارکنان صنعت خودرو در کشورهای مختلف تفاوت‌های زیادی داشته و البته تا حدی نشان دهنده‌ی وضعیت اقتصادی آن کشور نیز می‌باشد. در نوشته‌ی پیش رو نگاهی خواهیم انداخت به حقوقی که کارگران صنعت خودروی کشورهای مهم تولیدکننده‌ی خودرو دریافت می‌کنند. با ما همراه باشید.

مدیران ارشد در کمپانی‌های خودروسازی مهم بیشتر از همیشه به دنبال کاهش یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های سالانه‌ی خود یعنی حقوق کارکنان هستند.

خودروسازها سالیان سال است که به دنبال ارزان‌ترین مناطق دنیا برای احداث کارخانه‌ها بوده‌اند. آن‌ها می‌گویند وقتی در برخی مناطق دنیا می‌توان به ازای هر ساعت کار حقوق 2 الی 3 دلاری را به کارگران پرداخت کرد پس چرا حقوق‌های 20 یا 30 دلاری را در مناطق مشخص پرداخت کنیم؟

خب چرا این موضوع باید مصرف‌کننده‌ها را نگران کند؟ پاسخ ساده است. مشتریان باید این هزینه‌ها را در قالب قیمت خودرو پرداخت کنند. اینکه ارزان‌ترین خودروی بریتانیا یعنی داچیا ساندرو توسط یکی از ارزان‌ترین کارگران اروپا (رومانی) ساخته می‌شود موضوعی اتفاقی نیست.

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

خب دستمزدها در سراسر دنیا چگونه هستند؟ در این نوشتار مفصل لیستی از حقوق‌های پرداختی در 13 کشور مهم تولید خودرو را برای شما گردآوری کرده‌ایم. در این مطلب میزان حقوق پرداختی به کارگران به ازای هر سال کار و سایر موارد بیان شده است.

چین

تولید سالانه (2015): 21 میلیون
حقوق سالانه‌ی تخمینی: 10836 دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 8 هزار دلار

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

کارگران صنعت خودروی چین غالباً به عنوان افرادی با کمترین حقوق دریافتی شناخته می‌شوند اما این‌طور نیست. آن‌ها حقوق بیشتری نسبت به کارگران مکزیکی و هندی دریافت می‌کنند و برخی تخمین می‌زنند که آن‌ها در یک روز درامد 27.50 دلاری دارند. وال‌استریت ژورنال ادعا می‌کند در سال 2015 یک کارگر به ازای هر ساعت کار حقوق 5.19 دلاری داشته که برابر با درامد 10836 دلاری در یک سال است.

هرچند، حقوق‌های پرداختی در حال افزایش بوده اما کارگران چینی آرزو دارند تا حقوقی در حد و اندازه‌ی کارگران ژاپنی و کره‌ای داشته باشند.

ژاپن

تولید سالانه (2015): 7.8 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 31320 دلار
تولیدی ناخالص داخلی به ازای نفر: 36 هزار دلار

به نظر می‌رسد حقوق پرداختی به‌طور تعجب‌آوری پایین است و به ازای هر ساعت کار به‌طور متوسط حدود 15 دلار دستمزد پرداخت می‌شود که برابر با 31320 دلار حقوق سالانه با احتساب کار 40 ساعته در هفته است. در ژاپنی که بسیار گران است این حقوقی بخور و نمیر به حساب می‌آید.

با این وجود دستمزد سالانه‌ی حدود 31 هزار دلاری را فراموش کنید و اگر شنیدید که برخی از کارگران ژاپنی در سال حدود 50 هزار پوند (حدود 60 هزار دلار) دریافت می‌کنند سورپرایز نشوید.

آلمان

تولید سالانه (2015): 5.7 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 69 هزار دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 48 هزار دلار

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

ژرمن‌ها شهرت بالایی به خاطر داشتن گران‌ترین کارگران اروپا به هم زده‌اند. هرچند، داده‌های انجمن سازنده‌ها و بازرگانان خودرویی نشان می‌دهند که کارگران صنعت خودروی آلمان دستمزدی کمتر از همتایان فرانسوی خود دارند. در آلمان به کار ساعتی 31.40 یورو یا 69 هزار دلار در سال فکر کنید.

در اکثر کارخانه‌های خودروسازی آلمانی کارگران نماینده‌ای داشته و ارتباطات کارگری-اتحادیه ای در این کشور مجادلات بسیار کمتری نسبت به دیگر بخش‌های دنیا دارند. بزرگ‌ترین اتحادیه‌ی تجاری اخیراً به منظور تلاش برای حفظ شغل‌ها با ثابت نگه داشته شدن دستمزدها موافقت کرده است.

آمریکا

تولید سالانه (2015): 4.1 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 51 هزار دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 54 هزار دلار

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

جنرال موتورز بیشترین میزان دستمزد به ازای هر ساعت کار را پرداخت می‌کند که برابر با 24.43 دلار است. میزان دستمزدها بسته به مکان موردنظر و کارخانه‌ها بسیار متفاوت است. برخی کارگران تسلا در کالیفرنیا می‌گوید که به ازای هر ساعت کار بین 17 تا 21 دلار دستمزد دریافت می‌کنند که به میزان متوسط یاد شده نزدیک است.

برخی نیز ادعا می‌کنند در سال 2016 دستمزدها تا 29.53 دلار به ازای هر ساعت کار رسیده است. اگر این‌گونه باشد درآمد کارگران آمریکایی به بیش از 70 هزار دلار در سال می‌رسد.

کره جنوبی

تولید سالانه (2015): 4.1 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 80 هزار دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 28 هزار دلار

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

برخی اخبار نشان می‌دهند کارگران صنعت خودروی کره جنوبی به ازای هر ساعت کار دستمزد 12.99 دلاری دارند اما این کل داستان نیست. کارگران کارخانه‌ی هیوندای-کیا می‌توانند در یک سال تا 80 هزار دلار درآمد داشته باشند. در طول سال پاداش‌ها و دیگر مزایا می‌تواند حقوق سالانه را افزایش دهد.

هرچند، هیوندای-کیا هم‌اکنون نیمی از تأسیسات خود را در کشورهایی چون چین بنا نموده، جایی که کارگران دستمزد کمتری نسبت به کارگران کره‌ای دریافت می‌کنند.

هند تولید سالانه (2015): 3.3 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 2275 دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 1600 دلار

هند در میان بازارهایی است که بیشترین پتانسیل‌ها برای رشد را داراست. تأسیسات زیادی قبلاً به ساخت خودرو در این کشور مشغول بوده‌اند و برندهای زیادی نیز به دنبال تأسیس کارخانه در هند هستند. هند کمترین میزان تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر و همچنین کمترین حقوق سالانه را دارد.

کارگران به ازای هر ساعت کار در هند دستمزد 1.09 دلاری دریافت می‌کنند. با احتساب ساعات کاری 40 ساعته در هفته یک کارگر می‌تواند در سال دریافتی 2275 دلاری داشته باشد. با توجه به سخت‌کوشی کارگران و افزایش تولید در این کشور شاید آن‌ها لایق چیزی بیشتر از این‌ها باشند.

اسپانیا

تولید سالانه (2015): 2.2 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 46700 دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 30 هزار دلار

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

شاید اسپانیا تنها برند داخلی سئات را داشته باشند اما خودروهای بیشتری را نسبت به بریتانیایی‌ها می‌سازند. تأسیسات عظیم سئات در حومه‌ی بارسلونا همچنین به ساخت خودروهای فولکس‌واگن و آئودی نیز پرداخته و کارخانه‌های فورد، نیسان، پژو-سیتروئن و جنرال موتورز نیز به ساخت خودرو در اسپانیا مشغول هستند.

علیرغم ساخت خودروهای زیاد در این کشور، کارگران به‌طور متوسط به ازای هر ساعت کار حقوق 21.30 دلاری دریافت می‌کنند. اگرچه حقوق دریافتی کارگران اسپانیایی در هر ساعت نسبت به بریتانیایی‌ها کمتر است اما هزینه‌های زندگی در این کشور نیز پایین‌تر از بریتانیاست.

برزیل

تولید سالانه (2015): 2 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 12800 دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 12 هزار دلار

به نظر نمی‌رسد دونالد ترامپ مشکلی که با کارگران صنعت خودروی مکزیک را دارد با کارگران برزیلی نیز داشته باشد. برزیل پیش از این نیز یک تولید کننده‌ی بزرگ خودرو بوده و برخی برندهای لوکس تأسیساتی را در این کشور به منظور دوری از مالیات‌های زیاد بنا کرده‌اند.

در برزیل دستمزد پرداختی به ازای هر ساعت کار تنها یک دلار بیشتر از چین و برابر با 6.17 دلار است. بدین ترتیب با احتساب کار 40 ساعتی در هفته کارگران صنعت خودروی برزیل در سال حقوق 12800 دلاری دارند.

مکزیک

تولید سالانه (2015): 1.9 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 6240 دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 10 هزار دلار

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

وال استریت ژورنال و برخی خبرگزاری‌های دیگر در سال پیش ادعا کردند که کارگران مکزیکی به ازای هر ساعت کار حقوق 1 تا 3 دلاری دریافت می‌کنند. پیش از تأسف خوردن به یاد داشته باشید که حداقل دستمزد در این کشور آمریکای مرکزی تنها حدود 4 دلار به ازای هر روز است.

با احتساب کار 40 ساعته در هفته می‌توان گفت یک کارگر در روز می‌تواند بین 8 تا 24 دلار پول دریافت کند که برابر با 2080 دلار تا 6240 دلار در یک سال است. با گذر از مرز و رسیدن به آمریکای ترامپ به کارگرانی می‌رسیم که دستمزدی غیر قابل مقایسه با همتایان مکزیکی خود دارند.

بریتانیا

تولید سالانه (2015): 1.5 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 37 هزار دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 47 هزار دلار

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

دستمزد سالانه‌ی متوسط برای کارگران بریتانیایی در اتحادیه‌ها 30250 پوند است اگرچه که خبری از پرداختی‌های هوندا، جگوار لندروور، نیسان، تویوتا یا واکسهال در دست نیست. البته این کارخانه‌ها بیشترین حقوق را به کارگران پرداخت می‌کنند. سخنگوی جگوار لندروور گفته که دستمزدهای پرداختی این شرکت بهتر از هر برند بریتانیایی دیگر بوده و حتی ادعا کرده کارگران این برند در میان پردرآمدترین کارگران اروپایی قرار دارند.

انجمن سازندگان و بازرگانان خودرویی گفته که با احتساب 40 ساعت کار در هفته، کارگران صنعت خودروی بریتانیا به ازای هر ساعت کار به‌طور متوسط 22.30 یورو حقوق دریافت می‌کنند که برابر با دریافتی حدود 37 هزار دلار در سال است.

فرانسه

تولید سالانه (2015): 1.5 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 76600 دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 43 هزار دلار

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

گروه پژو-سیتروئن فرانسه از نظر مالی در بهترین وضعیت کنونی قرار دارد. طبق داده‌های انجمن سازندگان و بازرگانان خودرویی کارگران صنعت خودروی فرانسه دستمزد بسیار بالاتری نسبت به همتایان بریتانیایی خود و همچنین اکثر نقاط اروپا دارند.

کارگران به ازای هر ساعت کار 36.70 دلار حقوق می‌گیرند که رقم مناسبی به شمار می‌رود. بدین ترتیب با محاسبه‌ای ساده می‌توان به دریافتی حدود 76600 دلاری در سال اشاره کرد.

جمهوری چک

تولید سالانه (2015): 1.2 میلیون
حقوق سالانه تخمینی: 20600 دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: 19 هزار دلار

کارگران صنعت خودروی جمهور چک حقوق بیشتری نسبت به متوسط دستمزدهای این کشور دارند. داده‌های انجمن سازندگان و بازرگانان خودرویی نشان می‌دهد که کارگران به ازای هر ساعت کار 9.40 یورو یا به عبارتی حدود 20600 دلار در سال دستمزد دریافت می‌کنند.

این کشور اروپایی آینده‌ی روشنی دارد به گونه‌ای که کارگران کشور اوکراین که عضو اتحادیه اروپا نیست برای کار به این کشور دعوت شده‌اند. کارگران محلی می‌ترسند این کار باعث کاهش دستمزدها شود.

منبع:پدال



نظرات