1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ثبت سفارش برای واردکنندگان متفرقه‌ خودرو همچنان باز است

ثبت سفارش برای واردکنندگان متفرقه‌ خودرو همچنان باز است

17 دی 1395
  • 0

روز گذشته در حالی شنیده‌ها حکایت از آن داشت که واردکنندگان متفرقه (واردات با کارت بازرگانی) از ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی منع شد‌ه‌اند که یک مقام مسوول صنعتی تاکید کرد: به‌منظور جلوگیری از انحصار در بازار خارجی‌ها، واردکنندگان متفرقه همچنان قادر به ثبت‌سفارش هستند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایطی به‌دنبال ساماندهی در حوزه واردات خودرو مجوز شرکت‌های فاقد نمایندگی از شرکت مادر را ابطال کرده که در حال حاضر بحث تعیین تکلیف واردکنندگان شناسنامه‌ای یا غیررسمی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در همین حال روز گذشته برخی اخبار از حذف واردات متفرقه در تغییر و تحولات صورت گرفته حکایت داشت که به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت به‌دلیل جلوگیری از انحصار در بازار فعالیت این واردکننده را به رسمیت شناخته است.

بر این اساس وزارت صنعت و معدن و تجارت در اوایل بهمن‌ماه سال 1393، ثبت‌سفارش خودروهای خارجی را برای این دسته از واردکنندگان منع کرد.

به‌ دنبال این موضوع تنها نمایندگی‌های معتبری که در مرکز اصناف و امور بازرگانان وزارت صنعت ثبت شده‌ بودند اجازه واردات خودرو به کشور را داشتند.

از آنجا که این تصمیم وزارتخانه موجب بروز انحصار در بازار شد؛ بنابراین وزارتخانه به تجدیدنظر درباره تصمیم خود پرداخت.

اما سیاست‌گذار صنعتی، واردات خودرو به کشور ازسوی این دسته از واردکنندگان را منوط به پرداخت 3 درصد ارزش Cif خودروها به نمایندگی رسمی کرد.

حال در شرایطی بار دیگر خبر بسته شدن ثبت‌سفارش واردات خودرو برای واردکنندگان متفرقه به گوش می‌رسد که یک مقام مسوول تاکید دارد: واردکنندگان متفرقه همچنان قادر خواهند بود که به صورت موازی در بازار خودروهای خارجی به فعالیت بپردازند، اما مهم‌ترین شرط پیش روی آنها پرداخت 3درصد ارزش Cif خودرو به شرکت‌های نماینده رسمی است.

منبع:ایران جیب



نظرات