1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل : بازار خودرو در سال 96، یک تراژدی بود

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل : بازار خودرو در سال 96، یک تراژدی بود

9 فروردین 1397
  • 0

بازار آرام خودرو در سال 96 توسط دولت و با دخالت نمایندگان خودرویی در داخل به یک تراژدی تبدیل شد.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل با بیان این مطلب گفت: بین سال های 93 تا 96 بازار خودروهای وارداتی، بسیار آرام بود و آهسته آهسته خودرو توانست جایگاه خودش را پیدا کند اما در سال 96 ورق کاملا برگشت.

وی ادامه داد: در سال های گذشته خودرو را تنها افرادی که نیاز به این وسیله داشتند می خریدند و خودرو کالای مصرفی شده بود و نه کالای سرمایه ای و این همان نقشی است که این وسیله در سایر کشورها دارد.

 رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل : بازار خودرو در سال 96، یک تراژدی بود

موتمنی افزود: تا قبل از سال 96 به دلیل فعالیت مناسب گری مارکت ها در بازار خودروهای وارداتی، همیشه قیمت خودرو در بازار از قیمت نمایندگی مجاز کمتر بود و نمایندگی هایی که در حال حاضر بسیار نامشان برده می شود قیمت های بالایی را اعلام می کردند و به همین دلیل مردم رغبتی برای خرید از ایشان نداشتند.

وی با اشاره به این مطلب که در آن سال ها کسی اسم نمایندگی های انحصاری برند ها در ایران را نمی شناخت گفت: توسان را 193 میلیون تومان قیمت گذاری کرده بودند اما در بازار گری مارکت ها این خودرو 180 میلیون به فروش می رسید و این یعنی فضا به نفع مردم بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تاکید کرد: متاسفانه در سال 96 نماییندگی هایی که قیمت های بالایی را مطرح و به دلیل حضور گری مارکت ها در حال ورشکستگی بودند، نقش خود را برای بسته شدن سامانه ثبت سفارش برای گری مارکت ها به خوبی بازی کردند و در تیرماه این کار بدون کارشناسی انجام شد.

وی تصریح کرد: وقتی ورودی یک کالا را ببندیم آن کالا از دسترس خارج و قیمت موجودی بسیار افزایش می یابد و این همین اتفاقی بود که برای بازار خودروهای وارداتی افتاد و قیمت خودرو ها تا 100 میلیون تومان افزایش یافت و این تماما به نفع نمایندگی ها بود و مردم از این اتفاق تنها ضرر کردند.

موتمنی گفت: برخی نمایندگی ها، خودروها را در انبار نگه داشتند و تحویل ندادند تا قیمت جدید را برای مشتریان اعمال کنند و این تنها سودش برای آنها بود و مشتری وجه بسیار بیشتری برای خرید خودرو پرداخت کرد.

وی با انتقاد از تصمیم گیران حوزه صنعت خودرو گفت: ما جامعه بزرگ و بازار خوبی داریم و خودرو نیز جزو کالاهای اساسی این جامعه 80 میلیون نفری است و دولت وظیفه دارد نظارت خود را بر روی عرضه مناسب و ارزان کالای اساسی بیشتر کند اما دوستان در یک تصمیم عجیب این نظارت را کاهش داده و یکباره قطع کردند و این همان دلیل اختلاف قیمت خودرو در پایان سال 96 با ابتدای سال است و باید دید سود این اختلاف زیاد در جیب چه کسی می رود.



نظرات