1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پژوسیتروئن در مقابل مواضع خصمانه ترامپ، به سرمایه‌گذاری در ایران ادامه می‌دهد

پژوسیتروئن در مقابل مواضع خصمانه ترامپ، به سرمایه‌گذاری در ایران ادامه می‌دهد

29 بهمن 1395
  • 0

یک مدیر ارشد پژو اعلام کرد گروه پژوسیتروئن فرانسه در مواجهه با موضع خصمانه دولت دونالد ترامپ، به سرمایه‌گذاری در تولید ایرانی ادامه می‌دهد و تولیدش را افزایش خواهد داد.

ژان کریستف کمار، مدیر منطقه خاورمیانه گروه پژوسیتروئن روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: برند پژو قرار است تولید با شرکت ایران خودرو را آغاز کند در حالی که گروه پژوسیتروئن آماده سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیون یورو (۱۰۶ میلیون دلار) در یک کارخانه جدید سیتروئن با شرکت سایپا است.

پژو سال میلادی گذشته پس از اجرای توافق هسته‌ای که به تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران پایان داد، به ایران بازگشت و با ۳۲ درصد سهم بازار جایگاه خود به عنوان پرفروش‌ترین برند خودروی ایران را پس گرفت.

این خودروساز یک توافق تولید پژو به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو (۴۲۴ میلیون دلار) در ژوئن گذشته و چهار ماه قبل یک توافق به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو برای سیتروئن امضا کرد.

کمار که برای حضور در یک کنفرانس خودرو در تهران حضور داشت، اظهار کرد: تجدید فشار از سوی واشنگتن احتمالا برتری گروه پژوسیتروئن را افزایش خواهد داد، زیرا رقیبان این شرکت از ورود مجدد به ایران عقب‌نشینی کرده اند.

وی گفت: این فرصتی است که تسریع خواهد شد و برای شرکت‌های آمریکایی فعالیت در ایران دشوارتر خواهد شد. ما در بازار ایران برتری داشته‌ایم و قصد داریم آن را حفظ کنیم.

پس از گذشت دو هفته از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، وی با تحریم‌های جدید به آزمایش موشکی ایران واکنش نشان داد و هشدار داد که تهران با آتش‌ بازی می‌کند.

جنرال موتورز و سایر برندهای آمریکایی آخرین‌بار پیش از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ در ایران حضور داشتند. سایر خودروسازان غربی و ژاپنی که تحت تحریم‌های اخیر از ایران فاصله گرفتند، اکنون به پتانسیل آن چشم دوختند.

موسسه تحقیقاتی IHS انتظار دارد بازار خودروی ایران امسال هشت درصد رشد کرده و به ۱.۳۵ میلیون خودرو و تا سال ۲۰۲۴ به ۱.۸۸ میلیون خودرو افزایش پیدا کند.

برندهای آلمانی ممکن است با احتیاط عمل کنند، زیرا فولکس واگن، دایملر و بی ام و برخلاف رقیبان فرانسوی خود، فروش و تولید گسترده‌ای در آمریکا دارند.

دایملر و اسکانیا که برند گروه فولکس واگن است، قراردادهایی را در زمینه‌ کامیون و اتوبوس با ایران داشته‌اند، اما برای تعهد به منظور سرمایه‌گذاری جدید در تولید ایرانی به آهستگی عمل کرده‌اند.

با این همه منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، در کنفرانس تهران اظهار کرد: فولکس واگن ممکن است توافق تولید با یک شرکت ایرانی را به زودی نهایی کند، اما فولکس واگن در تماس رویترز در این زمینه اظهارنظر نکرد.

بر اساس گزارش رویترز، رنو که رقیب فرانسوی بزرگ‌تر گروه پژوسیتروئن است هم تولید و عرضه مدل‌های جدید با شریکان ایرانی خود را افزایش داده و ممکن است با خودروهای ارزان‌قیمت خود تا سال ۲۰۱۹ از فروش پژو پیشی‌ بگیرد.

منبع:ایسنا



نظرات