1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تعیین مالیات و عوارض خودروها در سال 97

تعیین مالیات و عوارض خودروها در سال 97

26 دی 1396
  • 0

مالیات، میزان عوارض و حقوق ورودی 959 مدل خودروی ایرانی و خارجی در سال 97 از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد.

 تعیین مالیات و عوارض خودروها در سال 97

سیدکامل تقوی نژاد رییس کل سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ای به مخاطبین، رییس امور مالیاتی شهر و استان تهران، مدیران کل مالیات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران، مدیر کل امور مالیاتی مودیان بزرگ و مدیران کل امور مالیاتی استان ها؛ جدول مالیاتی ۹۵۹ مدل خودروی داخلی و خارجی را برای اجرا در سال ۹۷ ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه با عنوان اعلام بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی موضوع مواد ۴۲ و ۴۳ آمده است: در اجرای مواد ۴۲ و ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ بدینوسیله لوح فشرده (CD) حاوی بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی که مبنای محاسبه مالیات و عوارض موضوع مواد ذکر شده و همچنین حق الثبت موضوع ماده (۱۲۳) اصلاحی قانون ثبت قرار می­ گیرد.

۱.بهای فروش مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای تولید داخل
۲.مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی
۳.بهای فروش مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالیانه خودروهای تولید داخل
۴.مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالیانه خودروهای وارداتی، با رعایت نکات ذیل (جهت اجرا در سال ۱۳۹۷ برای خودروهای تولید و مونتاژ داخل و سال ۲۰۱۸ میلادی برای خودروهای وارداتی) ارسال می شود:

الف) با توجه به تبصره (۱) ماده ۱۲۳ اصلاحی قانون ثبت (موضوع ماده ۱۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۴.۰۸.۱۵) مبنای وصول حق الثبت در مورد انواع خودروهای سبک و سنگین اعم از سواری و غیر سواری تولید داخل یا وارداتی حسب مورد ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال با در نظر گرفتن تقلیل مصرح در ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

ب) مالیات، عوارض و حق الثبت سایر انواع خودروهای خاص و خدماتی که لوازم و تجهیزاتی از قبیل جرثقیل، بالابر، بونکر میکسر و ... بر روی آنها نصب شده است، بر اساس بهای فروش و یا مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی تعیین شده برای خودرو های مربوط، با توجه به نوع، تیپ، مدل و شاسی آن، از ردیف ­های مندرج در جداول مذکور قابل محاسبه و وصول خواهد بود.

ج) در اجرای تبصره ۶ ماده ۴۲ قانون صدرالاشاره، قیمت فروش انواع خودروهای تولید یا مونتاژ داخل و مجموعع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی که حسب مورد بعد از تاریخ مقرر در تبصره مذکور تولید و یا به کشور وارد می شوند توسط دفتر فنی و اعتراضات مودیان مالیات بر ارزش افزوده این سازمان اعلام می شود.

همچنین از آنجایی ­که ارزش و مدل سال اعلام شده در جداول ۳ و ۴ (مربوط به مالیات و عوارض شماره گذاری انواع خودرو سواری و وانت دو کابین) مطابق ارزش ­های مندرج در جداول یک و ۲ (مربوط به مالیات نقل و انتقال خودرو) است مقتضی خواهد بود برای اخذ مالیات و عوارض شماره گذاری خودروهایی که مدل سال آنها در جداول ۱ و ۲ فاقد ارزش است مراتب از دفتر مذکور استعلام شود.

برای اطلاع از میزان دقیق ملیات مربوط به خودرو می توانید به سایتسازمان امور مالیلاتی کشور به ادرس www.tax.gov.ir مراجعه نمایید .

منبع مهر


نظرات