1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. توقف شماره‌گذاری خودروهای هوندا برخلاف حقوق مصرف‌کنندگان است؟

توقف شماره‌گذاری خودروهای هوندا برخلاف حقوق مصرف‌کنندگان است؟

2 آذر 1395
  • 0

در حالی‌که از اواخر ماه گذشته پلیس شماره‌گذاری خودروهای ساخت آمریکا را متوقف کرده است، یکی از واردکنندگان این خودروها از واردات این محصولات دفاع کرده و یکی از دلایل واردات خودروهای ساخت آمریکا را پایین بودن کیفیت خودروهای موجود در ایران عنوان می‌کند.

ماه گذشته بود که ایسنا براساس اسناد به دست آمده اعلام کرد که برخلاف برخی ابهامات قانونی، خودروهای ساخته شده در آمریکا وارد ایران شده است. اعلام این موضوع انتقاد برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت و به موازات آن اعلام شد که پلیس نیز شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است.

یکی از خودروهای ساخته شده در آمریکا که وارد ایران شده مدل فول خودروی هوندا CR_V است که از سوی یکی از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی گلرنگ وارد ایران شده است. مشاور این شرکت معتقد است که توقف شماره‌گذاری این خودروها برخلاف حقوق مصرف‌کنندگان بوده و باید در آن تجدیدنظر شود.

رضا صحرایی در این زمینه به ایسنا گفت: این گروه با هدف ایجاد اشتغال‌زایی در صنعت خودرو اقدام به اخذ نمایندگی از یکی از محبوب‌ترین و با کیفیت‌ترین برندهای خودرویی ژاپن کرده و شرکت گلرنگ موتور به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه به عنوان نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش خودروهای سواری با نام تجاری هوندا در ایران است.

وی ادامه داد: هدف اصلی شرکت در اخذ نمایندگی هوندا مطابق سیاستهای اصولی دولت جمهوری اسلامی و وزارت صنعت معدن و تجارت، راه‌اندازی خطوط تولید برخی از مدل‌های این خودرو در کشور است. برای راه‌اندازی خط تولید باید از فروش خودروی وارداتی CBU شروع کرده و سپس به سمت خودروهای SKD و CKD حرکت کرد.

صحرایی با بیان اینکه این شرکت در حال حاضر مدل‌های مختلفی از خودروهای CRV و Accord را با کامل‌ترین آپشنها براساس مجوزهای قانونی به کشور وارد کرده، خاطرنشان کرد: هوندا در کشورهای متعددی مدلهای مختلف خود را تولید می‌کند اکثر مدلهایی که دارای کاملترین تجهیزات خصوصاً سیستم honda Sensing است در کشور ایالات متحده تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به آمار سالانه ده‌ها هزار نفری کشته‌ها و زخمی‌های تصادفات جاده‌ای که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن پایین بودن کیفیت خودروهای موجود در کشور است، شرکت گلرنگ موتور با واردات مدلهایی که دارای ایمن‌ترین تجهیزات از جمله رادار، کروز کنترل هوشمند، توقف خودکار و غیره است آسایش و امنیت را برای رانندگان به ارمغان می‌آورد.

مشاور گروه صنعتی گلرنگ افزود: خودروهای هوندا در ۳۵ کشور جهان تولید می‌شود که مدل CRV فول وارد شده فقط در آمریکا تولید می‌شود. بنابراین ما با تصور این‌که خودروی هوندای ژاپن با بهترین تکنولوژی را وارد می‌کنیم در چارچوب قانون تعداد بسیار محدودی از این خودروها را وارد کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: البته ما برای خودمان این صلاحیت را قائل نیستیم که فرمایشات مقام معظم رهبری را تفسیر کنیم، بلکه انتظار داریم در چارچوب قوانین و نه به صورت سلیقه‌ای و تفسیر ‌به رای شخصی، اقدام شود.

صحرایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که خود آمریکایی‌ها از خودروهای آمریکایی استفاده نمی‌کنند، زیرا این خودروها سنگین و پرمصرف بوده و کارخانه‌های تولیدکننده آنها ورشکسته هستند.

وی با بیان این‌که از فرمایشات مقام معظم رهبری استنباط می‌شود که وارد نشدن برندهای آمریکایی مدنظر است، خاطرنشان کرد: تصور من این نیست که برند مطرح ژاپنی همچون هوندا مشمول این موضوع باشد زیرا این برند ژاپنی بوده و توسط ژاپنی‌ها اداره می‌شود نه آمریکایی‌ها و محصولات این برند برخلاف برندهای آمریکایی کم مصرف و سبک بوده و این شرکت جزء شرکتهای سودده است.

صحرایی ادامه داد: حال اگر واردات این خودروها دارای منع قانونی است باید به ما ابلاغ شود که از چه تاریخی این خودروها نباید وارد شوند و در آن صورت دیگر وارداتی از آمریکا صورت نخواهد گرفت. این تفسیر وجود دارد که اگر کالایی با برند آمریکایی در سایر کشورها تولید شود، واردات آنها مجاز است یا ممنوع؟ از فرمایشات مقام معظم رهبری استنباط می‌شود که ممنوع است با این حال ما شاهد هستیم که کالاهایی که اصلا نیازی به واردات آنها نیست مثل کالاهای شوینده و بهداشتی که با برند آمریکایی در سایر کشورها تولید شده به صورت قانونی وارد ایران می‌شود.

وی افزود: ما خودمان را دارای صلاحیت برای تفسیر این موضوع نمی‌دانیم اما انتظار داریم مشخص و شفاف شود تا صاحبان کسب و کار تکلیف خود را بدانند. ما به هیچ وجه دنبال این نیستیم که اقدام به کسب و کاری کنیم که استنباط شود مطابق با مصالح ملی نیست.

مشاور گروه صنعتی گلرنگ اضافه کرد: هدف نهایی ما تولید خودرو در داخل ایران است و اصلا به واردات خودرو به عنوان یک کار دائمی نگاه نمی‌کنیم. اگر هم نسبت به واردات خودرو اقدام کرده‌ایم با این هدف است که در کمترین زمان ممکن نسبت به تولید آن در داخل اقدام کنیم.

وی درباره دلیل توقف شماره‌گذاری خودروهای ساخت آمریکا از سوی پلیس، اظهار کرد: ما از دلیل توقف شماره‌گذاری این خودروها که از حدود یک ماه پیش صورت گرفته با خبر نیستیم، اما احتمالا به دلیل موضوعاتی است که در رسانه‌ها مطرح شده یا دستوری در این زمینه داده شده که ما از آن بی‌اطلاع هستیم.

صحرایی ادامه داد: در هر صورت منطقی نیست که شماره‌گذاری به یک‌باره متوقف شود، بلکه باید اعلام و ابلاغ شود که از فلان تاریخ شماره‌گذاری متوقف می‌شود تا واردکننده تکلیف خود را دانسته و اقدام به ثبت سفارش و واردات نکند، زیرا در حال حاضر خودروهایی مشمول توقف شماره‌گذاری شده که کاملا قانونی وارد ایران شده و تمام حقوق دولتی و عوارض گمرکی آن نیز پرداخت شده است.

وی در پاسخ به این‌ سوال که اگر خودروهای وارد شده از آمریکا در نهایت شماره‌گذاری نشوند خریداران می‌توانند خودروها را پس دهند؟ خاطرنشان کرد: چرا باید در شرایطی که در چارچوب قانون تعهداتی توسط یک شرکت به مصرف‌کنندگان داده شده است، امکان اجرایش مسدود شود؟ آیا این امر با اراده ما بوجود آمده است؟ بنابراین انتظار می‌ورد با مساعدت سازمانهای مسئول امکان جلب رضایت مصرف کنندگان هرچه سریعتر مهیا شده و همه تلاش ما بر این است که حقوق مصرف‌کنندگان به صورت کامل رعایت شود ضمن آنکه هدف ما از تبلیغات صورت گرفته برای معرفی خودروهای هوندا، فروش این خودروها نبوده است بلکه زمینه‌سازی جهت ترغیب برند هوندا برای حضور در ایران بوده تا بتوانیم این شرکت ژاپنی را سریعتر وارد بازار ایران کنیم.

مشاور گروه صنعتی گلرنگ خاطرنشان کرد: هدف ما از این تبلیغات این است که هوندا علاقه‌مند شود که به ایران آمده و سرمایه‌گذاری کند، ضمن آنکه در تبلیغات نیز پرچم ژاپن و کلمه ژاپن قید شده است. ما کمال طلبیم و دنبال بهترین‌های دنیا هستیم تا در ایران سرمایه‌گذاری و تولید کنند. البته متاسفانه ژاپنی‌ها بعد از برجام به کندی عمل می‌کنند، حتی کندتر از اروپایی‌ها. ژاپنی‌ها بسیار ملاحظه‌کارند و منتظرند ببیینند چه می‌شود.

منبع:ایران جیب



نظرات