1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سراتو، ساندرو و ال90 از اول دی 97 از رده خارج‌ می شوند

سراتو، ساندرو و ال90 از اول دی 97 از رده خارج‌ می شوند

10 اسفند 1396
  • 5

دبیر انجمن خودرو سازان کشور با بیان این که حدود 13 استاندارد از تاریخ 97/10/01 در ایران اجباری می شود گفت: اگر این استانداردها در ایران اجرائی شود خودروهایی از قبیل .سراتو .ساندرو. ال90 . پراید. پژو و سمند از رده خارج خواهند شد.

احمد نعمت بخش در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: منظور آقای یکه زارع مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو از بیان اینکه کمپانی بنز و بی ام و نمی توانند استانداردهای ما را پاس کنند در مورد خودروهای دیزلی بوده است.

 سراتو، ساندرو و ال90 از اول دی 97 از رده خارج‌ می شوند

او ادامه داد: حدود 13 استاندارد از تاریخ 1/ 10/ 97 در ایران اجباری می شود و بدلیل اینکه در اروپا نیست پس خودروهای ما از استانداردهای بیشتری برخوردار خواهند بود و اگر این استانداردها در ایران اجرائی شود خودروهایی از قبیل .سراتو .ساندرو. ال 90 . پراید. پژو و سمند( چیزی حدود 900 خودرو ) از رده خارج خواهند شد.

پیمان پیرایش مدیرکل نظارت براجرای استاندارد صنایع فلزی درسوی دیگر استودیو گفت: استاندارهایی که برای سال آینده اجباری خواهد بود از سال 93 مورد بررسی قرار گرفته و زمانبندی مشخصی برای آن در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: نباید برای هر مشکلی نسخه بپیچیم و زمان اجرا کنار بکشیم .

نعمت بخش در مقابل گفت: خودروسازان شرکتهای بنز و رنو برای ما نامه نوشته اند که 13 مورد از استانداردهای قید شده در لیست استانداردهای جهانی لازم و اجباری نیست. پس چرا ما باید آنها را رعایت کنیم.

زاوه کارشناس صنت خودرو در ارتباط تصویری با این برنامه با اشاره به اهمیت بالای سلامت و جان مردم بحث محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا و امنیت سرنشینان خودرو افزود: در لیست استانداردهای اجباری به مواردی اشاره شده که اصلاً زیرساختش وجود ندارد مثل وجود گزینه شناسایی خطوط خیابان ؛ وقتی ما خط کشی منظمی در خیابانها نداریم چطور می توانیم در خودرو های مان گزینه شناسایی خطوط را اجباری بدانیم .

پیرایش در استودیو گفتگوی ویژه خبری گفت: در اروپا هم اجرای استانداردها نیازمند زمان است .

نعمت بخش به دفاع از کمپانی سایپا گفت: خودروهای خانواده پراید همه استانداردهای آلایندگی هوا را پاس می کند و به آن ایرادی وارد نیست .

او ادامه داد: چرا مردم ایران باید با سرانه درآمد سالانه کمتر از اروپایی ها از خودروهای پیشرفته بهره مند شوند، هنوز در ایران زیرساخت بسیاری از استانداردها وجود ندارد و پس اجرای اجباری برخی استانداردها هم ضرورتی ندارد.

مدیرکل نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان استانداردهم گفت: این سازمان بر اجرای استانداردهای خودرویی تا تاریخ اول دی 97 مصمم است و کوتاه نمی آید.

پیمان پیرایش افزود: از سال 82 سازمان استاندارد‏، استانداردهای خودرویی را در حالی که هیچ زیرساختی نداشتیم به اجرا گذاشت و هم اکنون در 70 درصد استانداردهای خودرو خودکفا هستیم.

وی گفت: با وجود پیشرفت هایی که در استاندارد خودرو داشته ایم باید گفت تست آزمون جاده ای پس از 15 سال همچنان به نتیجه نرسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان هم در این برنامه گفت: تصمیمی که سازمان استاندارد برای استاندارد خودروها گرفته است به معنای آن است که یک میلیون خودرو دیگر در کشور تولید نشود.

احمد نعمت بخش افزود: در حالی که درآمد سرانه ایرانیان سالانه پنج تا شش هزار دلار و در اروپا بیش از 45 هزار دلار است چرا باید استانداردهای خودرویی ما از آنان بالاتر باشد.

وی گفت: در تمام دنیا استانداردهای جدید را برای خودروهای موجود در نظر نمی گیرند و این استانداردها برای خودروهای جدید در نظر گرفته می شود در حالی که در کشور ما اینگونه نیست.

نعمت بخش افزود: در دو سال گذشته شورای رقابت تنها پنج درصد افزایش قیمت برای خودروها در نظر گرفت در حالی که در همین مدت قیمت مس 88 درصد‏، فولاد 66 درصد، سرب 46 درصد و پلاستیک 30 درصد افزایش یافت.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: در حالیکه برای خودروی دیزلی استاندارد یورو(4) تکلیف شده است سوخت مناسب آن وجود ندارد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو هم در این برنامه گفت: قطعه سازان آمادگی ساخت قطعات مناسب با استانداردهای جدید را دارند اما هر کدام از این استانداردها را که بخواهیم برای هر کدام از خودروها پیاده کنیم به طور متوسط هشت میلیون تومان افزایش قیمت خواهیم داشت.

مازیار بیگلو افزود: اگر استانداردهای جدید خودرو از اول دی 97 اجرایی شود شاهد کاهش تولید خودرو خواهیم بود و 700 هزار فرصت شغلی در صنعت قطعه سازی خودرو از بین خواهد رفت.

وی گفت: برای کنار گذاشتن پراید و 405 باید ابتدا به فکر جایگزین آن باشیم.



نظرات

  • حسینی حسینی (11 اسفند 1396 ساعت 12:06)

    700هزرا شغل از بین نمیره . سود سرشار شما از بین میره . کشتن ملت در جاده ها و خیابان ها از بین میره یا از همه مهمتر مدیریت امسال شماها از بین میره.
    خیانت تا چه حد بعد 40 سال هنوز داریم خودرهای اونور آب را مونتاژ میکنیم

  • حمید حمید (10 اسفند 1396 ساعت 22:31)

    نمیدونم چرا بحث امنیت و قیمت و توقف این خودروهای عقب افتاده تولید داخل میشه سریع مارو با اروپا مقایشه میکنند و این جور مواقع سرانه درامد مارو میگن مثلا 5000 هزار دلار و زمان افزایش حقوق میشه با نامیبیا و زامبیا و تورم مثلا 1000 درصدی میگن . جمع کنید این مسخر بازیهارو 700 هزار نفر با این صنعت عقب افتاده بیکار بشن بهتر از 30 هزار نفری هستن که با خودروهای آشغال تولید داخل از بین بروند . بعدشم مردمو از افزایش قیمت با اجرایی شدن ایم مصوبات میترسونین . ملت که هر سری بازم با محدودیت و انحصار شما مجبور به خریدن هستن از چی میترسونین اخه . گر بخواهیم از مشکلات آشغال سازهای داخل بگیم هرچی بگیم کم گفتیم .

  • kiomars kiomars (10 اسفند 1396 ساعت 19:16)

    از نظر جناب آقای نعمت بخش، چون درامد ملت ایران کم است پس مستحق مرگ در تابوتهای ساخت خودروسازهای وطنی هستند.
    آقای محترم، اولا مردم نباید تاوان نالایقی شما در ساخت خودرو را پس بدهند. در ثانی گرچه درآمد مردم نجیب ما بسیار کمتر از اروپایی ها است، اما بین 2 تا 3 برابر مردم دیگر نقاط جهان بابت خودرو های بی کیفیت شما پول میدهند. ای کاش فقط یک ماه واردات خودرو بدون عوارض آنچنانی ازاد شود تا به قول ناصر خسرو " آنگه شود پدید که نامرد و مرد کیست"

  • kia kia (10 اسفند 1396 ساعت 11:53)

    از بس گفتن ماشین ها از رده خارج میشند و هنوز هم دارن تولید میکنن دیگه خسته شدیم این دوتا قول بزرگ خودرو سازی اینقد محکم هست پشتشون که باز هم تولید میکنند وگرنه دولت راحت میتونه گمرک رو برداره و ببینن با این قیمت ها مردم بازم میرن سمت تولید داخل که یه مشت اهن قراضه صفر تحویل مردم میدن

  • مجید مجید (10 اسفند 1396 ساعت 10:54)

    بعد از مرگتون میخواین به فکر جایگزین باشین؟؟؟؟؟؟؟؟
    همین فرصتای شغلیه که بعد از 40 سال صنعت مثلا خودروسازی رو به اینجا رسونده. تا صحبتی میشه، سریع بحث فرصتای شغلی رو پیش میارن. چرا در حوزه های دیگه نگران از دست رفتن فرصت های شغلی نیست؟
    چون سوی واسه شما نداره