1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. توضیح مدیرعامل سایپا درباره دلایل جایگزینی پراید به جای ساندرو

توضیح مدیرعامل سایپا درباره دلایل جایگزینی پراید به جای ساندرو

23 آبان 1397
  • 11

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، گفت: با توجه به افزایش 2 تا 3 برابری نرخ ارز و همچنین عرضه محصولات این شرکت با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده سرمایه در گردش این گروه خودروسازی دچار چالش جدی شده است.

 توضیح مدیرعامل سایپا درباره دلایل جایگزینی پراید به جای ساندرو

محمدرضا سروش امروز در مراسم گشایش بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودروی خاورمیانه در تهران در مورد جایگزینی خودروهای پراید و تیبا به جای ساندرو و پارس‌تندر، گفت: به دلیل خروج شرکت رنو از کشور یکسری تعهدات مازاد مانده است که باید این تعهدات به نحوی پاسخ داده شود.

مدیرعامل سایپا افزود: گزینه‌های مختلفی برای مشتریان پیش‌بینی شده که بخشی با پوشش خودروهای موجود که قابل ارائه است، پیشنهاد شده و با توجه به محدودیتی که خارج از اراده شرکت بوده و برای کشور ایجاد شده باید به نحوی به تعهدات مازاد بر موجودی CKD پاسخ داده شود و قضیه حل و فصل گردد.

وی اظهار داشت:‌ بدین ترتیب پیشنهادات متعددی را به مشتریان داده‌ایم تا بر اساس شرایط و براساس علاقه‌مندی مشتریان این قضیه اتمام و به نتیجه برسد.

سروش بیان داشت: این موضوع به دلیل خلف وعده و تخلف شرکت رنو در قرارداد ایجاد شد و از این جهت ضمن عذرخواهی از مردم درصدد جایگزین کردن راه‌هایی برای پاسخگویی به درخواست‌های مشتریان هستیم.


پیش فروش ها براساس توان تولید داخلی است


مدیرعامل سایپا در پاسخ به این سؤال که علیرغم اینکه شرکت سایپا به برخی از تعهدات خود عمل کرده باز هم اقدام به پیش‌فروش کرده است و چگونه این پیش‌فروش‌ها را پاسخگو خواهید بود گفت: پیش‌فروش‌های جدید عمدتاً بر اساس محصولاتی است که قابل ارائه به مشتریان باشد و امکان تولید آن در کشور وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه 30 درصد قطعات خودرو خارجی است چه برنامه‌ای برای تأمین تقاضای مشتریان دارید، گفت: این رقم متفاوت است اما دو محصول خانواده پراید و تیبا درصد ساخت داخلی بیشتر است و نیاز ما به قطعات خارجی هم کمتر است.


30 هزار خودرو در کف مانده است


مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود 40 هزار خودرو هم اکنون در کف مانده و قطعات آن تأمین نشده است،گفت: این تعداد کمتر از 30 هزار دستگاه است.

سروش اظهار داشت: به هر حال در محیط حقوقی ما تغییراتی ایجاد شده و ما باید خودمان را تطبیق دهیم البته این تغییرات در نحوه تأمین و قیمت تأمین مؤثر است اما با این وجود همکاران ما متعهد هستند تا با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داده‌ایم در حدی وسع پاسخگو باشند.

وی همچنین در مورد خودروی کوئیک و اینکه آیا قطعات این خودرو وابسته به واردات است، گفت: هیچ شرکت خودروسازی پیدا نمی‌شود که 100 درصد قطعات مورد نیازش را در داخل کشور تهیه کند به همین دلیل همکاران ما در گروه سایپا با کارخانه‌های خارجی تعامل می‌کنند.

وی بیان داشت: پلت فرم کوییک داخلی است اما برخی قطعات آن وارداتی است بنابر این اگر استنباط شده که همه قطعات این خودرو داخلی است استنباط درستی نیست.

مدیرعامل سایپا در ادامه در مورد پیش‌فروش‌ها اظهار داشت: پیش‌فروش‌ها عمدتاً بر اساس مراجع ذیصلاح دولتی انجام شده و محصولاتی که توان عرضه آن را داریم به مشتریان ارائه کرده‌ایم.

سروش،گفت: متغیر اصلی در اقتصاد ما نرخ ارز است وقتی نرخ ارز تغییر می‌کند نرخ سایر محصولات از آن تأثیر می‌گیرند بنابر این محصولی که تولید می‌کنیم تحت تأثیر نرخ ارز قیمت آن هم تغییر می کند.


سرمایه در گردش سایپا دچار چالش جدی شده است


وی اظهار داشت: قیمت‌های تمام‌شده محصولات ما عمدتاً بالاتر از قیمت فروش محصولات است و با این شرایط شرکت سایپا از جهت سرمایه در گردش و با توجه به اینکه نرخ ارز بین 2 تا 3 برابر افزایش یافته و همچنین با توجه به اینکه نرخ فروش کمتر از نرخ تمام‌شده محصولات است، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده است.

مدیرعامل سایپا افزود: وقتی سرمایه در گردش در مجموعه شرکت‌ها و گروه ما کاهش می‌یابد طبیعتاً در فعالیت‌های جاری ما در حوزه تولید اثر دارد و این موضوع در حوزه تأمین برای قطعه‌سازان نیز تأثیرگذار است.

سروش در پاسخ به این سؤال که افزایش قیمت خودرو چقدر خواهد بود، گفت: قیمت تمام‌شده بیشتر از قیمت فروش است و این در یک نگاه اقتصادی غیرمتعارف است و بدین ترتیب سرمایه در گردش ما روز به روز تنزل می‌یابد و ممکن است به شرایط بدی برسیم.

وی اظهار داشت: مراجع تصمیم‌گیری روی قیمت بررسی انجام داده‌اند و پیشنهاداتی ارائه کردند و ما منتظر نتیجه هستیم.


درخواست برای قیمت گذاری سریعتر خودرو


مدیرعامل سایپا اظهار داشت: قیمت‌گذاری خودرو بر خلاف شرایط واقعی اقتصادی از کنترل خودروسازان خارج است و چون تأخیر ایجاد شده از این بابت خسارت به صنعت خودرو وارد شده توصیه و درخواست این است که در اسرع وقت به مبحث قیمت رسیدگی عادلانه شود و زودتر در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شود.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودروی تهران امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران گشایش یافت و تا 24 آبان ماه برپا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، از مجموعه شرکت‌کنندگان در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودروی تهران 510 شرکت داخلی و 190 شرکت خارجی از 11 کشور فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا، لهستان، مالزی و رومانی حضور دارند

منبع فارس


نظرات

  • جاسم زاده جاسم زاده (24 آبان 1397 ساعت 09:11)

    وقتی خودروها را پیش فروش کردید و پول ماشین ها رو از ملت گرفتید و مصاحبه کردید که چنان قرارداد محکمی با فرانسه بسته ایم ( هم سایپا و هم ایران خودرو که اسنادش در بایگانی رسانا موجود است )که مو لای درزش نمیرود باید به فکر بودید نه حالا !!! مثل اینکه پول پیش فروش یک آپارتمان را در هنگام گودبرداری در منطقه شمال شهر از خریدار اخذ کنید و بعد چند مدت به خریدار بگوئید که زمین اصلا سند نداشته و به جای تهران بیائید یه ملک توی دورغوز آباد بگیرید !!!
    به نظرم وزیر محترم صنعت و معدن باید یک فکر اساسی برای مدیران عامل خودروسازان وطنی بکنه و افراد لایق و جوان و نخبه را در این سمتها منصوب کنه که گره کور و به هم پیچیده و سردر گم خودروسازان را برای ملت باز کنند . فردا دیر است .

  • سامان سامان (24 آبان 1397 ساعت 07:39)

    ل حسرت استفاده از یک ماشین مناسب رو این خودرو سازها به دل قشر متوسط جامعه گذاشتند .

  • مجید مجید (23 آبان 1397 ساعت 21:25)

    این دیگه فقط در جمهوری اسلامی رخ میده!چندین ساله یارانه تغییر نکرده .حقوق کارگر و کارمند تغییر نکرده.اما شرکتهای خودرو سازدولتی که ادعای تولید ملی هم دارند میگن باید برای چندمین بار در یکسال قیمتشون رو تغییر بدن!!!واقعا خیلی پر رو هستن

  • احسان احسان (23 آبان 1397 ساعت 20:20)

    اگه دوستان توجه کنند هفته پیش رئیس قوه قضاییه چند تن از مدیران خودرویی ازجمله رنو را متهم ودستگیر کردن در رابطه با واردات 6000 دستگاه خودرو پس دوستان متوجه هستید که پول های پیش فروشتون نه برای خرید قطعه که برای واردات وسود شخصی این آقایان رفته حالا هم باید جواب سودهایی که کردنو ازجیب بدهندوبه تعهداتشون عمل کنند

  • روح اله روح اله (23 آبان 1397 ساعت 15:28)

    واقعا حیف از کلمه صنعت خودرو که این فرغون سازها ازش استفاده میکنند.

  • محسن محسن (23 آبان 1397 ساعت 14:26)

    آقای سروش خجالت هم خوب چیزی هست

  • ایرانی ایرانی (23 آبان 1397 ساعت 14:06)

    قیافه هاشون سراسیمه است !

  • حرف حساب حرف حساب (23 آبان 1397 ساعت 11:14)

    شرکتهای محترم خودرو ساز باید در هنگام پیش فروش خودرو ، نسبت به تامین تمام قطعات در همان زمان اقدام نمایند و منتظر روزهای اتی برای تامین قطعه ننشینند تا با افزایش قیمت دلار و....نتوانند به تعهداتشان عمل کنند....پس مقصر اصلی همان شرکتهای خودرو ساز و مدیریت غلط انهاست که باید تاوان اشتباهات خودشان را ، خودشان‌جبران کنند .، نه خریداری که به انها اعتماد کرده و از انها خودرو پیش خرید کرده است.

    شیرازی شیرازی (24 آبان 1397 ساعت 09:08)

    راست میگی سهمیه نمایندگی ها که داخل هر کدومش چندتا ساندرو ایستناده قطع کن بده مردم نه فقط زورت به مردم بی کس و کار برسه

  • 301 301 (23 آبان 1397 ساعت 10:54)

    بیخود کردند مگه نمیگن خودروی تمام ایرانی .پس چرا نگاهشون به قیمت ارز.اگه فقط کارشون منتاژ واز کشور دوست وهمسایه چین دارن وارد میکنن تعرفه گمرک رو دولت بردار .ببینیم اصلا این محصولات درپیت رو کسی میخره تا دیروز التماس مردم میکردن که دو ساله بیان بخرین الان چی شده پس.اگه مشکلشون اینکه چند هزار نفر دارن از شرکت نون در میارن همین چند هزار نفر اگر شرکت خارجی بیاد از همین ها استفاده میکنه .بیش تر به فکر جیب خودشون هستند.تا مردم.

  • محسن محسن (23 آبان 1397 ساعت 10:54)

    کی انحصار خودرو تموم میشه؟