1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. افزایش قیمت خودروهای داخلی در انتظار تایید روحانی

افزایش قیمت خودروهای داخلی در انتظار تایید روحانی

28 آبان 1397
  • 23

از روزی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد و تحریم‌ها آغاز شد مدیران خودروسازی از افزایش قیمت‌ها صحبت کردند. این موضوع هم از دوره وزارت محمد رضا نعمت‌زاده وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت کلید خورد. وی با آزادسازی قیمت‌ها موافق بود و برای اینکه کشور به این سمت برود مذاکرات متعددی انجام داد اما این طرح در دولت رأی نیاورد و در حد پیشنهاد باقی ماند.

افزایش قیمت خودروهای داخلی در انتظار تایید روحانی

بعد از آن محمد شریعتمداری وزیر سابق صمت، با درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان مواجه شد. در ابتدا وی پذیرش آزادسازی قیمت‌ها را نداشت اما بعد از مدتی وزارت، وی هم پذیرفت که صنعت خودرو برای رهایی چاره‌ای جز آزاد‌سازی قیمت‌ها و کنترل قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا ندارد. بدین جهت در اولین گام قیمت‌گذاری را با دستور رئیس جمهوری از شورای رقابت گرفت و دولت را مجاب کرد که انحصاری در صنعت خودرو وجود ندارد. بعد از آن سازمان حمایت مسئول قیمت‌گذاری خودرو شد. این سازمان هم دست روی دست گذاشت و تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی درباره قیمت خودرو نکرده است و این بلاتکلیفی باعث شده است که مردم، خودروسازان، فعالان بازار و... از آینده صنعت خودرو پیش‌بینی نداشته باشند.

عمر وزارت شریعتمداری به تغییرات قیمت خودرو قد نداد و حال گردونه تغییر قیمت به رضا رحمانی وزیر جدید صمت رسیده است. شنبه شب جلسه نهایی بین معاونین وزیر، خودروسازان، قطعه‌سازان و کارشناسان خودرو برگزار و قرار شد قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار شود. تصمیمی که اگر اجرایی شود به گفته خودروسازان می‌تواند بازار را آرام و خودروسازان را از زیان دهی خارج کند. از ابتدای سال‌جاری (تا حدود یک ماه پیش) به جهت قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، خودروسازان 6 هزار میلیارد تومان زیان دیدند.

خودروسازان معتقدند: اگر قیمت خودرو افزایش پیدا نکند، دیگر امکان تولید خودرو وجود ندارد و این صنعت و صنایع مرتبط با آن بایستی تعطیل شوند.

روز گذشته یک منبع مطلع درباره بسته حل مشکلات خودروسازان و ساماندهی بازار خودرو که نهایی شده است، گفت: بسته‌های مختلفی برای خریداران خودرو و ثبت‌نام‌کنندگان خودرو در نظر گرفته شده است. از طرفی قرار شده خودروسازان با قیمت کمتر از 5 درصد بازار محصولات خود را به فروش برسانند. این امر قیمت بین کارخانه و بازار است.

وی توضیح داد: رئیس جمهوری مخالف افزایش قیمت خودرو است و تاکنون هم به خاطر مخالفت وی گرانی خودرو اتفاق نیفتاده است. بر این اساس بنا شده وزیر جدید صمت، بسته ارائه شده در وزارت صنعت را به رئیس جمهوری ارائه کند. اگر رئیس جمهوری موافقت کند مشکلات صنعت خودرو و قطعه‌سازی حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکل ما تحریم نیست و می‌توان قطعات مورد نیاز خودرو را تأمین کرد، گفت: اگر پول تزریق شود این صنعت دیگر چالشی نخواهد داشت و از زیان دهی خارج می‌شود.

این منبع مطلع اظهار داشت: با حل مشکلات 4 گانه قطعه‌سازی و افزایش قیمت خودرو به طور قطع مشکل صنعت خودرو حل می‌شود و دیگر مردم با کمبود خودرو روبه‌رو نخواهند شد.

صنعت قطعه‌سازی حدود 550 هزارنفر شاغل مستقیم دارد که تاکنون متأسفانه حدود 30 هزار نفر تعدیل شده‌اند و حدود 70 هزارنفر هم از کار تعلیق شده‌اند و جمعاً حدود بیشتر از 100 هزار نفر در سال 97 بیکار شده‌اند و چنانچه مشکلات این صنعت ظرف مدت یک هفته آتی حل نشود، موج دوم بیکاری که حدود 80 تا 100 هزار نفر برآورد می‌شود در راه خواهد بود و تعداد بیکاران این حوزه به بیش از 200 هزار نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد.

قطعه‌سازان هم روز گذشته نامه‌ای به رئیس جمهوری ارسال کردند و طی آن هشدار یک هفته‌ای دادند که اگر به آن بی‌توجهی شود صنعت قطعه‌سازی با بحران جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی پیشنهاد کرد: تنها راه برای برون رفت از مشکلات موجود واردات بدون انتقال ارز است.


 

4 درخواست قطعه‌سازان از رئیس جمهور


انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در نامه‌ای به رئیس جمهوری نوشت: چنانچه 4 مشکل زیر ظرف مدت حداکثر یک هفته حل نشود جلوگیری از بروز فاجعه حتی با تلاش چند برابر و هزینه‌های گزاف بعید به نظر می‌رسد

1. حل مشکل قیمت فروش قطعات که در گرو اصلاح قیمت فروش خودرو است.
2. حل مشکل کسری نقدینگی که به‌دلیل مطالبات معوق از خودروسازان و افزایش نرخ نهاده‌های تولید، گریبانگیر قطعه‌سازان شده است.
3. دشواری تأمین مواد اولیه داخلی (که عمدتاً تولید کنندگانی دولتی دارد) و مواد اولیه خارجی (که به‌دلیل مشکل تبادلات ارزی، مشکلات گمرکی و تحریم با بحران مواجه شده است) شاهرگ ورودی قطعه‌سازان را به سختی می‌فشارد.
4. تسویه خرید‌های اعتباری و مدت دار ارزی قطعه‌سازان که قبل از افزایش نرخ ارز نسبت به تأمین مواد اقدام نموده بودند و در حال حاضر بایستی به نرخ روز تسویه شود در حالی که فروش محصول در زمان تأمین به نرخ ریال بوده است و بسیاری از قطعه‌سازان را ورشکسته خواهد کرد. 



نظرات

  • پویا پویا (29 آبان 1397 ساعت 19:21)

    اول از همه یادمون باشه روزی رسان خداوند بزرگ و قادره
    دوما من یکی نمیتونم به هیچ وجه برای ماشینی مثل سمند 50 میلیون پول بدم کسی از شما میده؟
    ثانیا توان خریدشو ندارم پس اون پولی رو هم که برای ثبت نام دارم مطمئنا از ایران خودرو می گیرم

  • محمود محمود (29 آبان 1397 ساعت 15:15)

    خودروسازان فقط به فکر جیب خودشونن و کاری ندارن که چی به سر مردم بدبخت بیچاره توی این اوضاع بد اقتصادی میاد مخصوصا اونایی که رفتن زیر قرض و وام برداشتن تا بتونن واسه خودرو ثبت نام کنن. آخه به نظر شما اگه خودرو به قیمت حاشیه بازار نزدیک بشه چند درصد میتونن ماشین بخرن؟ اکثرا پولشونو پس میگیرن چون در توانشون نیست ماشینو تحویل بگیرن پس این خودش باعث میشه خودروسازان روبه ورشکستگی پیش برن. تنها راهش اینه که دولت به خودرو سازان سوبسید بده مثلا مالیات ازشون نگیره یا وامهای بلند مدت کم بهره بهشون بده تا بتونن ادامه راهو برن و به مردم بی پول که نیازمند خودرو هستند فشار نیاد.

  • محمود محمود (29 آبان 1397 ساعت 15:14)

    خودروسازان فقط به فکر جیب خودشونن و کاری ندارن که چی به سر مردم بدبخت بیچاره توی این اوضاع بد اقتصادی میاد مخصوصا اونایی که رفتن زیر قرض و وام برداشتن تا بتونن واسه خودرو ثبت نام کنن. آخه به نظر شما اگه خودرو به قیمت حاشیه بازار نزدیک بشه چند درصد میتونن ماشین بخرن؟ اکثرا پولشونو پس میگیرن چون در توانشون نیست ماشینو تحویل بگیرن پس این خودش باعث میشه خودروسازان روبه ورشکستگی پیش برن. تنها راهش اینه که دولت به خودرو سازان سوبسید بده مثلا مالیات ازشون نگیره یا وامهای بلند مدت کم بهره بهشون بده تا بتونن ادامه راهو برن و به مردم بی پول که نیازمند خودرو هستند فشار نیاد.

  • بابک بابک (29 آبان 1397 ساعت 15:08)

    اگه رییس جمهور قیمت ها رو تایید کنه یعنی قبول داره که تورم بالای 90درصد هست..چون همیشه با تورم کشور قیمت خودرو گروون میشد...پس دیگه نیان و به مردم دروغ نگن که تورم تک رقمی هست..تازه میزان تورم کشور تو بعضی اقلام 300درصده

    کارشناس کارشناس (10 آذر 1397 ساعت 18:40)

    دمت گرم...حرف حساب زدی...کاشکی مردم هم این مسئله رو درک کنن

  • پارسا پارسا (29 آبان 1397 ساعت 11:11)

    روحانی دست نشانده دول خاشمی است به دنبال تقاص از مردم است

  • ایران ایران (29 آبان 1397 ساعت 09:51)

    با این افزایش قیمت، با این پول بی ارزشتون ، کسی دیگه توان خرید خودرو نداره همون بهتر در کارخونتونو تخته کنید. والا آبرومندانه تره تا این ماشینهای بی کیفیت پرایدو تحویل مردم بدید

  • ستار ستار (29 آبان 1397 ساعت 09:05)

    الهی خدا سزای دروغایی که گفتی را بدهد

  • کاربر کاربر (29 آبان 1397 ساعت 07:29)

    خیابانها از خودرو اشباع شده است ، کاش این صنعت زیان ده جمع بشود .

  • علی علی (28 آبان 1397 ساعت 23:17)

    با سلام
    خودرو سازهاوقطعه سازها ،هرکدام جداگانه سازهای جور واجور می زنند و همه سازها را به نفع خودشان می زنند و به ضرر مردم ، با دلار3500 و4200 و با پول پیش فروش خودروها قطعه وارد می کنند و خودرو تولید می کنند ولیکن خودرو را در موعد مقرر تحویل مشتری نمی دهندتا بازار آزاد خودرو را تشنه نگهدارند و متلاطم و تا مشتری را درعذاب انتظار نکشند برای افزایش نجومی قیمتها و رساندن قیمتها به ثریا تلاش وافر و شبانه روزی می نمایند وقطره چکانی خودرو را به مشتریان می دهند ،پاسخ شکایت امثال من که به مبادی ذیربط مانند بازرسی کل کشور شکایت کردم: که شرکت ایران خودرو پس ازگذشت4-5 ماه از موعد تحویل دهی خودرو هنوز خودرو بنده را تحویل نداده توسط سازمان مذکور فقط این بود که سود تاخیر میگیرید ((بایگانی شود)) از مسئول مربوطه تقاضا دارم فقط 1روز خودش را جای من بگذارد ببیند که چگونه پول اولیه خودرو را با خون دل و هزاران قرض و وام تهیه کرده ام آیا حال حق من مصرف کننده این است که حتی با گذشت 5ماه دعوتنامه ام را که یک برگ کاغذ است ایران خودرو به بهانه افزایشهای آتی گرو نگهدارد ؟ ایران خودرو چرا در سال 97 با وجود بدقولی به مشتریان ثبت نامی سال 96 ثبت نامهای متعدد جهت پیش فروش داشته است ؟اگر خودرو دارد پس چرا بنده که ثبت نامی سال 96 هستم هنوز خودرو ام را تحویل نداده اند؟ اگر خودرو ندارند پس مبادی ذیربط و نظارتی چرا جلو کارهای بی منطق ایران خودرو رانمی گیرندکه در سالهای بعد نیز افرادی مانند من گرفتار این بدعهدی و بدقولیهای ایران خودرو نشوند .و غذاب انتظار نکشند.

  • خانکی خانکی (28 آبان 1397 ساعت 18:46)

    مطمئنا با افزایش قیمت ورشکست خواهند شد چون مردم توان خرید ندارند و بازار خارجی را نیز از دست داده اند

  • ایلیا ایلیا (28 آبان 1397 ساعت 17:05)

    روحانی مچکریم !!!!

  • علی علی (28 آبان 1397 ساعت 16:07)

    اگر قیمت ها را ببرند بالا، منتظر عواقب وخیمش باشن

  • مهرداد مهرداد (28 آبان 1397 ساعت 14:45)

    روحانی تا مردم رو بیچاره نکنه ول کن ماجرا نیست

  • کاربر کاربر (28 آبان 1397 ساعت 14:41)

    اگر دولت این کار را انجام دهد بزرگترین ظلم را به مصرف کننده کرده مگر اینکه واردادت خودرو را با حداقل تعرفه را آزاد کند

  • بی نام بی نام (28 آبان 1397 ساعت 14:38)

    آقای دکتر روحانی؛
    برای یکبار هم که شده یک کاری کن که ملت بهت بگن دمت گرم
    جلوی خودروسازها رو بگیر و روشون رو کم کن
    اگه میخوای

  • علیرضا علیرضا (28 آبان 1397 ساعت 14:10)

    با سلام
    یه چیزی که ذهن مصرف کننده رو درگیر میکنه این هست که میگن سازمان همایت از مصرف کننده .
    معنی دقیق این کلمه چیه
    یعنی خودرویی که قیمتش 42.500میلیون بوده و قیمت حاشیه بازارشو افرادی که اسمشو خودتون دلال میزارین و میگین مقصر تمام گرونیا دلال ها هستن و الان قیمت همون خوردو رو به گفته خودتون همون دلال ها دارن بی خود و بدون هیچ دلیل عقلانه ای میکنن 80میلیون
    حالا چطور شورای رقابت با سازمان صنعت و معدن و حالا هم که چندین ارگان نشستن تصمیم عجیبشون رو اوردن رو کاغذ و گفتن 5 درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار
    به عبارتی میشه گفت دلال واقعی کیه این وسط
    و چطور توقع دارین مردم مورد ظلم قرار نگیرن با این حرکت یک شنبه افزایشی اونم نه 10درصد بلکه 100درصدی

  • علی علی (28 آبان 1397 ساعت 13:53)

    خدا کنه مخالفت کنن و این مافیای ارابه های مرگ تعطیل بشن...
    تا چند ماه سخت میشه واسمون
    ولی بعدش درست میشه.
    آخه ینی میخان پرایدو بکنن۳۲ میلیون؟
    Slx بشه ۵۸ میلیون؟
    واقعا که فقط به فکر جیب خودشونن.
    با ۵۸ تومن چری آریزو۵ با ۵ستاره ایمنی و ۵سال گارانتی میشد خرید و کرولا دست دوم...
    کاش باز هم تحریم خودروسازها شروع میشد.
    اونوقت تو این شرایط امکان ورشکستگیشون خیلی بالا میرفت.
    یه میلیون شغل که میگن با مکانیکیها و تعویض روغنیها و لوازم فروشا و .... میگن.
    وگرنه حدود ۹۰ هزار نفر مستقیم تو این شرکتهای چپاولگر هستن.
    خدا لعنتشون کنه که با جان و مال مردم به خاطر سود جیبشون اینجوری بازی میکنن.

  • علی علی (28 آبان 1397 ساعت 13:14)

    با سلام ...همش گرونی گرونی ...خودرو سازان یا خود سازان الان که تو بازار قیمت قطعات که گرون هست دیگه چی میخوان گرئن کنن بعدشم مگه پیش فروش خودرو نکرده اند قسمت بعدی داستان خودرو دیر تحویل میدن همه چی درهمه بجای صحبت از کیفیت بالا صحبت از گرونی هست

  • پ-س پ-س (28 آبان 1397 ساعت 12:59)

    رئیس جمهور هم بالاخره حق را به خودرو ساز میدهد.این وسط فقط مردم بدبختی متضررمیشوند که ازیکسال پیش پول واریز کرده اند والان هم هیچکس به دادشان نمیرسد.مردمی که با فروش خودروی قبلی ویا وام پول جمع کرده وبه خودرو ساز پرداخته اندوامروز تاوان ناکارآمدی مدیران را از جیب آنها میخواهند بدهند.

  • ناشناس ناشناس (28 آبان 1397 ساعت 12:57)

    الآن اومدیم و این قضیه حل شد و تصویب شد که خودروسازان قیمت خودرو رو به 5 درصد کمتر از بازار برسونن و مشکلاتشون هم حل میشه، باشه قبول.
    بعدش مردم بدبخت با این افزایش قیمت کارخانه باید چیکار کنن؟ مخصوصا اونایی که پیش خرید کردن، چطوری بقیه پول ماشین رو جور کنن؟