1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. 9 ماهه ابتدایی سال 96 ؛ رنو بزرگترین واردکننده خودرو

9 ماهه ابتدایی سال 96 ؛ رنو بزرگترین واردکننده خودرو

19 دی 1396
  • 0

ئیس انجمن وارد کنندگان خودرو از آمار واردات 9 ماهه اول امسال خبر داد و گفت: آمار 9 ماهه واردات خودرو معادل 55/816 دستگاه است. در این میان رنو با افزایش ۱۴ درصدی سهم بازار و کیا با کاهش ۱۱ درصدی سهم بازار بیشترین و کمترین سهم بازار واردات را به خود اختصاص دادند.

 9 ماهه ابتدایی سال 96 ؛ رنو بزرگترین واردکننده خودرو

فرهاد احتشام زاد در خصوص آمار واردات خودرو در آذر ماه بیان کرد: آمار واردات خودرو در آذرماه نیز با کاهش شدید و به میزان برابر با فروردین سال جاری ثبت شده است.

وی با اشاره به میزان واردات خودرو با مجوز خاص، تصریح کرد: از این تعداد شش هزار و ۷۳۹ دستگاه مربوط به تولید کنندگان داخلی و مجوزهای خاص با ارزش ۱۴۰ میلیون دلار بوده است. البته با کسر آمار واردات توسط تولید کنندگان و مجوزهای خاص میزان واردات بخش خصوصی به نسبت سال گذشته در دوره متناظر از نظر تعدادی یک درصد کاهش و از نظر ارزشی دو درصد رشد داشته است.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو اظهار کرد: همچنین عمده واردات به میزان ۶۹ درصد از امارات و بعد از آن به ترتیب کره جنوبی، فرانسه، چین، ترکیه و آلمان رتبه های بعدی را داشته اند.

به گفته احتشام زاد، ۷۹ درصد خودروهای وارد شده دربازه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی هستند که با توجه به افزایش تعرفه واردات این گروه به میزان ۳۵ درصد، شاهد بیشترین تاثیر تعرفه در ماه های آتی شاهد خواهیم بود که باعث افزایش قیمت بیشتر خودروها دربازار خواهد شد.

به گفته وی، ۳۶ درصد واردات از گمرک شهید باهنر و الباقی به ترتیب از منطقه ویژه بوشهر، بندر لنگه و معاونت واردات ترانزیت تهران بوده است. همچنین افزایش تعداد گمرکات دارای سهم بالا به میزان هشت گمرک، نشان دهنده پراکندگی ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور است.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو افزود: در این میان رتبه اول به رنو، رتبه های بعدی را به ترتیب هیوندای و پس از آن نیسان و تویوتا در یک رده (۹درصد)، کیا، سانگ یانگ، ب ام و، لکسس و در نهایت میتسوبیشی داراهستند.

به گفته احتشام زاد، بیشترین رشد مربوط به برند رنو با ۱۴ درصد سهم بازار نسبت به دوره متناظر در سال گذشته است که بیشترین افت سهم بازار مربوط به برند کیا با ۱۱درصد کاهش سهم بازار است.

وی اظهار کرد: با توجه به تولید یک میلیون و ۳۴ هزار و ۸۸۱ دستگاه خودرو سواری در سال جاری سهم بازار خودروهای وارداتی معادل ۵.۱ درصد و سهم بازار بخش خصوصی از واردات خودرو معادل ۴.۷ درصد بوده است. به عبارتی ۹۵.۳ درصد سبد بازار خودرویی در اختیار تولید کنندگان است که این میزان تولید هم نسبت به سال گذشته ۱۷.۵ درصد رشد داشته است.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو تصریح کرد: با توجه به سیاست اشتباه دولت مبنی بر تعیین مصوبه جدید به خودروهای متوقف شده در گمرک به دلیل بسته بودن غیر قانونی سایت ثبتارش، که مسبب آن نیز دفتر مقررات سازمان توسعه تجارت بوده است، نه تنها بعد از ابلاغ مصوبه جدید شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی در بازار نیستیم، بلکه قیمت بازار این خودروهای وارداتی مجاز، به میزان متوسط ۲۰ درصد رشد داشته است و خودروهای غیر مجاز وارداتی با قیمت بالای ۴۰ هزار دلار بعضا رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.

منبع میزان


نظرات