1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دستاوردهای سرمایه‌گذاری رنو در صنعت خودروی ایران

دستاوردهای سرمایه‌گذاری رنو در صنعت خودروی ایران

30 مرداد 1396
  • 0

پس از انعقاد قرارداد توسعه فاز یازده پارس جنوبی با توتال، مذاکرات ایدرو با رنو هم به نتیجه رسید و اکنون این خودروساز فرانسوی طی قراردادی با سازمان گسترش و نوسازی متعهد شده است که در فاز نخست به میزان ۶۶۰ میلیون یورو برای تولید۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایران سرمایه‌گذاری کند.

دستاوردهای سرمایه‌گذاری رنو در صنعت خودروی ایران

به گزارش اخبار خودرو ،مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در همین رابطه ابراز امیداوری کرد که ورود رنو به صنعت خودروی ایران سایر خودروسازان مطرح نظیر پژو، سیتروئن و فولکس‌واگن نیز نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در ایران تمایل نشان دهند.

او گفت: این قرارداد در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران به دلیل شکل‌گیری مدیریت جدید و انتقال دانش و تکنولوژی، تحول ایجاد می‌کند. امیدواریم دیگران چوب لای چرخ پیشرفت این سرمایه‌گذاری نگذارند و اجازه دهند که این قرارداد به خوبی اجرا شود.

او در ادامه به کاستی‌های صنعت خودروی ایران اشاره کرد وگفت: اولین مساله خودروسازهای ایرانی آن است فاقد استراتژی مشخصی برای توسعه فعالیت‌هایشان هستند و درعین حال، از یک سو، مشتریان و از سوی دیگر، تامین‌کنندگان قطعات از عملکرد آنها ناراضی به نظر می‌رسند. خودروسازها به گروه بزرگی از قطعه‌سازان، چندین هزار میلیارد تومان بدهی دارند و البته واحدهای بزرگی که اکنون به تولید خودرو مشغول هستند از بهره‌وری پایین کارکنان خود رنج می‌برند.

پورقاضی افزود: حضور یک خودروساز بنام و سرمایه‌گذاری مشترک او با خودروسازان ایرانی، می‌تواند این کاستی‌ها را از طریق ایجاد رقابت، بهبود ببخشد.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اکنون همه منتقد شرایط اقتصادی کشور هستند، ادامه داد: اراده مشترکی برای حل مسایل اقتصادی وجود ندارد و کسانی که مسئولیتی برعهده دارند، هریک ساز خود را برای پیشبرد توسعه در کشور می‌نوازند. حال آنکه در این شرایط، حتی نیروهای اقتصادی و اجتماعی در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. برای مثال، موضوعی مانند تک‌نرخی شدن ارز، در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده است اما در ایران به مثابه مساله‌ای لاینحل می‌ماند و عده‌ای هم‌چنان در برابر اصلاح نرخ ارز مقاومت می‌کنند.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران افزود: سرمایه‌گذاران خارجی در بدو ورود به ایران با انبوهی از فرآیند‌های بروکراتیک و فساد اداری مواجه می‌شوند. اما همین قدر که شرکت‌هایی نظیر توتال و رنو برای سرمایه‌گذاری در ایران اقدام عملی کرده‌اند، باید ورود آنها را غنیمت شمرد و فضا را برای دیگر سرمایه‌گذاران مهیا کرد.

پورقاضی با بیان اینکه این بسترسازی نیازمند اصلاحات اقتصادی است، افزود: این اصلاحات به مثابه جراحی با دردهایی همراه خواهد بود و ما باید این دردها را به جان بخریم. برای مثال ممکن است در مسیر اعمال اصلاحلات، تعدادی از بنگاه‌ها نظیر ارج‌ها یا آزمایش‌ها از رده خارج ‌شوند اما خروج این بنگاه‌ها از فضای کسب‌وکار، به این معنا نیست که اقتصاد رو به افول است. بلکه نشان این است که اقتصاد در حال پوست انداختن است و شرکت‌های جدیدی با توانایی‌های بهتر وارد عرصه می‌شوند.



نظرات