1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. دریافت غرامت از پژو دستاورد برجام است

دریافت غرامت از پژو دستاورد برجام است

24 اردیبهشت 1396
  • 1

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: دستاوردهایی چون دریافت غرامت از شرکت فرانسوی پژو در سایه فضای ایجاد شده در دوران پسابرجام حاصل شده است. امیرحسین کاکایی اظهار کرد: اینکه یک کشور بتواند از یک خودروساز بزرگ بین‌المللی بابت ترک آن کشور غرامت بگیرد در تاریخ صنعت خودروی جهان بی‌سابقه است. وی با بیان اینکه در سایه برجام بود که شرکتی چون پژو که در زمان تحریم‌ها ایران را ترک کرده بود برای حضور مجدد در صنعت خودروی ایران مجبور به پرداخت غرامت شد، خاطرنشان کرد: البته گذشته از غرامت امتیازات دیگری نیز در دور جدید فعالیت‌ها از پژو گرفته شده است که در نوع خود بی‌سابقه است. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شرکت پژو که معمولا حاضر به سرمایه‌گذاری مستقیم در کشورهای دیگر نیست در دور جدید فعالیت‌های خود سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران آن هم در حد بالا را پذیرفت.

وی افزود: پژو اولین خودروساز بین‌المللی است که نسبت به انعقاد قرارداد جوینت‌ونچر و تولید مشارکتی در ایران اقدام کرده است و اولین حاصل این قرارداد نیز پژو ۲۰۰۸ از خودروهای جدید و به‌روز جهان است که تولید آن اخیرا آغاز شد. کاکایی با بیان اینکه نکته مهم این است که در قرارداد با پژو موضوع انتقال تکنولوژی نیز دیده شده است، تصریح کرد: این موضوع به‌تدریج باعث ارتقای سطح کیفی صنعت خودروی داخلی، رشد صادرات و افزایش اشتغال در این صنعت و صنایع وابسته همچون قطعه‌سازی و فولادسازی خواهد شد.

پیش‌تر کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژوسیتروئن، در سفری که به ایران داشت در یک نشست خبری اظهار کرد که این شرکت بابت ترک یک طرفه ایران در زمان تحریم به ایران غرامت پرداخت کرده است. وی خاطرنشان کرده بود: «تلاش می‌کنیم که گذشته را پشت سر گذاشته و آینده جدیدی در ایران آغاز کنیم. در این زمینه انتقال‌های مالی بزرگی برای اجرای پروژه جدید در ایران (شرکت ایکاپ) انجام داده‌ایم که پرداخت غرامت نیز جزو آن بوده است.»

 دریافت غرامت از پژو دستاورد برجام است

منبع : دنیای اقتصاد



نظرات

  • ایرانی ایرانی (25 اردیبهشت 1396 ساعت 10:24)

    خر خودتونید