1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ثبت‌نام بیش از یک‌بار خودرو برای هر نفر در هر ۶ ماه ممنوع

ثبت‌نام بیش از یک‌بار خودرو برای هر نفر در هر ۶ ماه ممنوع

6 تیر 1397
  • 7

طبق تصمیم‏ گیری‏های جدید قرار است دیگر خودرو به صورت حجمی در اختیار نمایندگی‏ها قرار نگیرد.

ممنوعیت ثبت‌نام بیش از یک‌بار خودرو برای هر نفر در هر ۶ ماه



ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، روز گذشته طی مراسمی با سازمان حمایت مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان، تفاهم‏نامه ه‏ایی در جهت همکاری مشترک امضا کردند. به گزارش «دنیای خودرو»، در حاشیه این مراسم رئیس سازمان حمایت مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان به سوالاتی در خصوص اقدامات انجام‏ شده برای ساماندهی بازار خودرو پاسخ داد. محمود نوابی با اعلام ممنوعیت ثبت نام مجدد به منظور خرید خودرو برای متقاضیانی که در ۶ ماه اخیر سابقه خرید مستقیم از نمایندگی‎های فروش خودروسازان را داشته‎اند، گفت: «طبق تصمیم‏ گیری‏های جدید قرار است دیگر خودرو به صورت حجمی در اختیار نمایندگی‏ها قرار نگیرد.» وی با تاکید بر اینکه وضعیت بازار خودرو نسبت به ۱۰ روز پیش بهبود یافته است و بهتر نیز خواهد شد، خاطرنشان کرد: «نمی‏گویم این اقدام را فقط سازمان حمایت انجام داده است، بلکه با همفکری و هم‏افزایی با مسئولان تصمیم‏گیر و تصمیم‏ ساز و مدیران عامل شرکت‏های خودروساز، تصمیم‏ هایی برای بازگرداندن آرامش به بازار گرفته شد. یکی از این تصمیمات این بود افرادی که طی شش ماه گذشته خودرو خریداری کرده‏اند، امکان خرید مجدد را نداشته باشند.»

سازمان حمایت، مسئول کنترل دلالان نیست



بر این اساس، نوابی روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره نحوه نظارت سازمان حمایت بر قیمت خودرو در بازار، اعلام کرد: «سازمان حمایت به بحث کالاهای دست‌دوم وارد نمی‏شود. وقتی خودرو از شرکت خودروسازی به بازار عرضه می‏شود، وظیفه سازمان حمایت است که قیمت آن را رصد کند و اجازه ندهد که حتی آن خودرو با یک ریال بالاتر از قیمت مصوب فروخته شود، اما وقتی خودرو توسط یک فرد خریداری می‏شود، فرد مالک آن است.» وی البته پس از این اظهار نظر، به این موضوع نیز اشاره کرد: «ما نمی‏گوییم آن فرد می‏تواند سفته‎بازی یا گران‏فروشی کند، اما در این مرحله دیگر وظیفه‏ای برای سازمان حمایت تعریف نشده است.» نوابی همچنین ضمن سلب مسئولیت از سازمان حمایت در مورد نظارت بر بازار خودروهای دست دوم، وظیفه مردم دانست هرجا که سازمان رسیدگی نکرد، آن‎ها موضوع را با رسانه‏ ها مطرح کنند.

اتفاق عجیبی در بازار نیفتاده است



معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تحولات اخیر بازار را بیشتر ناامنی روانی دانست و با بیان اینکه اتفاق عجیبی در بازار نیفتاده است، تاکید کرد: «قبل از مسائل مربوط به تحریم‏ها بازار مسیر خود را طی می‏کرد، اما اتفاقات اخیر تکانه ‏هایی را ایجاد کرده و منجر به ناامنی روانی شده است. یک‎سری افراد هم به این مسائل دامن می‏زنند.» محمود نوابی در بخشی از اظهارات خود به ممنوعیت واردات خودرو نیز اشاره کرد و ظاهرا در جهت حمایت از مصرف‏کنندگان، آن‎ها را برای نوسان غیرقابل کنترل خودروهای وارداتی آماده کرد و افزود: «به هر دلیل تصمیم گرفته شد که کالایی وارد کشور نشود. پس از آن طبیعی است که دیگر نمی‏توان درباره قیمت آن کالا یا خودرویی که در بازار است، نظر داد که گران است یا ارزان. در این شرایط دیگر بحث قیمت‏گذاری روی کالاهای موجود مطرح نیست. بنابراین ممکن است نوسان قیمت ایجاد شود.»

اعلام قیمت خودروهای وارداتی در سامانه ۱۲۴



رئیس سازمان حمایت از مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: «طبق اطلاعیه اخیر صادرشده از سوی این سازمان، همه واردکنندگان موظف شده‏ اند قیمت کالا را برمبنای ضوابط عمومی قیمت‏گذاری کنند و فهرست همه کالاهایی که با ارز ۳۸۰۰ یا ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده‏اند، به‎زودی در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت اعلام خواهد شد.» نوابی همچنین در پاسخ به سوالات متعدد مطرح‎شده در زمینه دلایل افزایش شدید قیمت‏ها، توضیح داد: «در التهابات امروز نباید به دنبال یک مقصر بود، چرا که عوامل متعددی در ایجاد شرایط فعلی موثر است. ضمن این‎که امروز شاهد اعمال تحریم‏های ظالمانه علیه کشور هستیم که باعث ایجاد مشکل در ورود برخی کالاها به کشور شده است.» شایان ذکر است؛ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان صنعت خودرو، با انتقاد از عملکرد شورای رقابت در روزهای اخیر، سازمان حمایت را جایگزین مناسب‏تری برای نظارت بر قیمت‏ها و اوضاع بازار خودرو می‏دانند.



نظرات

  • مهدی مهدی (9 تیر 1397 ساعت 10:40)

    این طرحی است مثل خوردن قرص مسکن درد واسه تسکین موقت...اب ..برق...گاز..ووووو....حالاخودرو.....اگر صنعت خودرو انحصاری نبود الان بجای جیره بندی کردن این خودروهای بی کیفیت از رده خارج شده...شاهد رقابت با خودروسازان اول دنیا بودیم.....همیشه عادت داریم توپ مشکلات رابه زمین حریف بندازیم..صنعتی که با 4تا دلال زمینگیر بشه همون نباشه بهتره....

  • آدم رک آدم رک (7 تیر 1397 ساعت 08:56)

    نمی دونم مگر می شه یکی دو شرکت اینقدر قدرت داشته باشند که هر تصمیمی رو می خوان به یک کشور دیکته کنن؟؟؟!!! آقا وقتی می گید خودروسازان داخلی حال ما بد می شه . اینها حتی مونتاژکار خوبیم نیستن چه برسه به خودروساز !!!! تا کی حمایت از این ******* !!!! تا کی حمایت از این *******!!! چرا به فکر مردم نیستید ؟؟؟!!! سالی دهها هزار کشته و زخمی و معلول که حتی یک جنگ اینقدر خسارت نداره رو بخاطر حمایت از این چند کارخونه به این مردم تحمیل کردید!!! مگر چقدر *************** یا چقدر ************* می دن که همه سراپا از اینها حمایت می کنید . در مملکتو باز بگذارید مثل همه دنیا اونی که عرضه داره تولید کنه اونی که نداره جمع کنه بره . تا کی تعرفه ، تا کی حمایت ، تا کی ده سال بیست سال سی ************ صد سال هزار سال . جواب همه این سوالا در یک چیزه . خودروسازها به همه ارکان ****************** و همه رو ت**************می کنن . فقط همین

  • حمید حمید (7 تیر 1397 ساعت 02:17)

    این مطلب کاملا درسته . قانون هاشون رو طوری طراحی میکنن که راحت بشه دور بزنی . دوسال یکبارش کنید و طوری برنامه ریزی کنید که هر خانواده ای بتونه دوسال یکبار پاشین بگیره . البته اگه آشنا های خودتون بزارن. ایران دو رانت و پارتی فرا گرفته و ما مردم هم گرفتار شما نامسلمونها شدیم

  • علی علی (6 تیر 1397 ساعت 18:22)

    قطعه نیست که خودرو تحویل داده بشه.
    در ضمن این تصمیم کارشناسی نشده و نسنجیده هست و جواب معکوس یعنی گرانی دوباره خواهد داد.

  • همت همت (6 تیر 1397 ساعت 16:55)

    با توجه به عدم کیفیت خودروهای داخلی ونداشتن توان مالی برای خرید خوروهای وارداتی این راهکارها بیفایده است بهتر است درکنار نظارت بر کیفیت وقیمت خودروها ،عرصه را برسازندگان بی کیفیت خودرو با جریمه نقره داغ نمایند

  • هموطن هموطن (6 تیر 1397 ساعت 15:41)

    چرا هر شش ماه مگر خودرو شش ماه عمر دارد؟
    اگر بخواهید عدالت اجتماعی را حاکم کنید چرا محدودیت خرید را عمر قانونی خودرو تعیین نمی کنید آیا این شش ماه خودش برای پولدارها یک نوع امتیاز و فرصت بیشتر جهت بهره مندی بیشتر از سرمایه های ملی محسوب نخواهد شد؟

  • حی حی (6 تیر 1397 ساعت 14:19)

    این یعنی همان رانت دوباره .وقتی شما توان تامین کامل بازار خودرو ندارید بهتراست به هرنفر حداقل دوسال یکبار خودرو بدهید .ضمن اینکه فرایندی تعبیه کنید تا یک نفراز طریق اطرافیان و نسبهای خانوادگی قادر به دور زدن قانون نباشد .زیرادرکشور ما دور زدن قانون مقدم بر رعایت آن است