1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وزیر صنعت: ماشین آلات و خطوط تولید قدیمی، مشکل صنایع کشور

وزیر صنعت: ماشین آلات و خطوط تولید قدیمی، مشکل صنایع کشور

16 فروردین 1397
  • 0

محمد شریعتمداری اظهار داشت: نامگذاری سال 97 به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری مایه فخر و مباهات است.

وی تأکید کرد: به طور قطع و یقین در این سال تمامی هم و غم مردم و مسئولان باید در جهت ایجاد فرهنگ بسیار اصیل و مهم حفاظت و صیانت از کالای ایرانی معطوف شود.

وزیر صنعت، معدن وتجارت ضمن توصیف سال پیش رو به سالی پر از امید و شوق برای تولید ملی گفت: دلیل روشن این نگاه امیدوارانه به آینده کل کشور نگاه فعالان اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات و موانع جدی بر سر راه تولید در مملکت وجود دارد، افزود: امروز عوامل مختلف درونی و دورن زا و هم عوامل بیرونی و برون زا، تولید ملی را تهدید می کند و شکی در این قضیه نیست اما قابل حل است.

شریعتمداری به رادیو اقتصاد اظهارداشت: میزان تقاضای تأسیس واحدهای صنعتی طی 11 ماهه سال 96 نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از 23 درصد رشد داشته است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: فعالان اقتصادی به رغم تمامی مشکلات موجود به این ترتیب میل و اشتیاق خود را در جهت ایجاد بنگاه های اقتصادی جدید تولیدی اعلام کرده اند که امیدی بس بزرگ است.

وی با بیان اینکه امید مردم به آینده تولید در کشور به شدت افزایش یافته است، افزود: تولید اساس و شالوده هر اقتصادی در دنیاست.

وزیرصنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: خوشبختانه در بودجه سال 97 به همت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخی از نقاط ضعف قوانین و مقررات موجود در جهت حمایت از تولید داخلی حل و فصل شده است.

وی در ادامه حرکت در جهت نوسازی و بازسازی صنایع ایران را از اقدامات مثبت نمایندگان مردم در مجلس برشمرد و گفت: نتیجه این حرکت امکان ارائه کالای قابل رقابت در عرصه بازارهای ملی و بین المللی است.

شریعتمداری افزود: بسیاری از صنایع امروز با مشکل قدیمی بودن ماشین آلات و خطوط تولید مواجه هستند از این رو می طلبید واحدهای مزبور به تکنولوژی روز دنیا مجهز شوند.

وی اضافه کرد: روند نوسازی کارخانجات با نرخ بالای سود تسهیلات بانکی با وجود مشکلات مختلف بر سر راه تولید همچون بیمه، تامین اجتماعی، مالیات بر درآمد و موارد دیگری در کشور با کندی پیش می رفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: صنایع کشور نیازمند بازسازی و نوسازی هستند و برای تعقیب این هدف نرخ‌های سود تسهیلات بانکی پاسخگوی این حرکت نبود بنابراین در قالب بودجه سال 97 مبلغ 32 هزار میلیارد تومان تصویب شد تا یارانه سود تسهیلات اعطایی به تولیدکنندگان در سطح کشور پرداخت شود تا بتوانند ماشین آلات خود را نوسازی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث صادرات و گشایش بازارهای بین المللی مرتبط با کالاهای ساخت داخل گفت: سال ها مدیدی اقتصاد ایران از وجود مشوق های صادراتی بی بهره بود.

شریعتمداری افزود: مجلس در بودجه سال 97 مبلغ یک هزار و 500 میلیارد تومان منابع در این ارتباط پیش بینی کرده که امید می رود منابع مزبور در سال پیشرو تخصیص پیدا کند تا از این طریق برای حضور فعال تر کالاهای ایرانی در عرصه های بین المللی و همینطور ایجاد تقاضا های مطمئن برای تولید ملی بیش از پیش در کشور فراهم شود.



نظرات