1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خروج شورای رقابت از تعیین قیمت 3 خودروی جدید پژو

خروج شورای رقابت از تعیین قیمت 3 خودروی جدید پژو

13 تیر 1396
  • 1

رئیس شورای رقابت از آزادسازی قیمت سه خودروی پژو 2008، پژو 301 و پژو 508 خبر داد و گفت: خروج از قیمت‌گذاری، به دلیل عدم انحصار در بازار این خودروها انجام شده است.

رضا شیوا در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با تاکید بر اینکه شورای رقابت قیمتگذاری خودروها را صورت نمی‌دهد، بلکه دستورالعمل قیمتگذاری را تدوین و ابلاغ می‌کند، گفت: تورم بخشی از بانک مرکزی دریافت شده و متغیر کیفیت و میزان بهره وری نیز در آن لحاظ شده و در نهایت، ضوابط قیمتگذاری تدوین می شود، بر این اساس برای خانواده پراید و تیبا، افزایش قیمت ۱.۲۵ درصد تصویب شده است.

 خروج شورای رقابت از تعیین قیمت 3 خودروی جدید پژو

رئیس شورای رقابت افزود: در خصوص پارس تندر و تندر ۹۰ که از تولیدات شرکت سایپا است، میزان افزایش قیمت ۱.۵۷ درصد در نظر گرفته شده است که در این میان، تورم بخشی حدود ۶ درصد در نظر گرفته شده است. همچنین برای محصولات ایران خودرو و خانواده پژو و سمند، متوسط افزایش قیمت، ۲.۶۹ درصد لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال ۹۵ تا این لحظه، قیمتگذاری بر اساس دستورالعمل قبلی، صورت گرفته است؛ این درحالی است که این خودروها همچنان بازار انحصاری دارند و به همین دلیل قیمتگذاری می‌شوند.

شیوا گفت: به خاطر ورود برخی رقبا، پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸ و پژو ۳۰۱ از حیطه قیمتگذاری شورای رقابت خارج شده اند.

وی افزود: اگر بخواهیم که اقتصاد ایران شکوفا شده و رشد منطقی داشته باشد، باید آفت‌هایی که امروز گریبانگیر اقتصاد ایران است را یکی پس از دیگری از میان برداریم؛ در این میان یکی از آفت‌ها این است که در بحث رونق اقتصادی و کسب و کار، موانع باید از پیش پا برداشته شود. یکی از این موانع که مسئولیت رسیدگی آن به عهده شورای رقابت گذاشته شده، مجوز کسب و کار است؛ به نحوی که همه باید شرایط فنی و تخصصی راه‌اندازی یک کسب و کار را بداند و اگر متقاضی این شرایط را داشته باشد و دستگاههای دولتی به او مجوز ندهند، می‌تواند برای رسیدگی به شورای رقابت مراجعه کند.

رئیس شورای رقابت افزود: با شروع دولت دوازدهم، باید تحولی در وضعیت اقتصادی جامعه ایجاد شود تا بتوان انتظار اتفاقات خوب در اقتصاد را داشت که نمونه آن، رونق کسب و کار است، به نحوی که از رکود خارج شده و به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم.

شیوا با اشاره به ورود شورای رقابت به کالاهای انحصاری گفت: قانونگذار مشخص کرده که تشخیص اینکه یک بازار انحصاری یا غیرانحصاری است، به عهده شورای رقابت است و تعیین دامنه تمرکز شدید به عهده شورای رقابت قرار دارد؛ ضمن اینکه دستورالعمل قیمتگذاری نیز باید از سوی این شورا، تدوین شود. در این میان در مورد خودرو، قانونگذار اعلام کرده که تورم بخشی، کیفیت و بهره‌وری باید در قیمت‌گذاری خودرو دخیل باشد، بنابراین با این سه شاخصه، عدد و رقم‌ها وارد فرمول شده و کاهش یا افزایش سالانه قیمت خودرو به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه شورای رقابت بیش از وظایف خود، به قیمتگذاری کالاها ورود نخواهد کرد گفت: تصمیمات شورای رقابت کاملا کارشناسی است و هر فردی که قصد اظهارنظر در مورد عملکرد این شورا را دارد، باید ابتدا قانون را مطالعه نماید. در عین حال شورای رقابت به صورت منظم تشکیل جلسه می‌دهد و هر هفته جلسات این شورا با حضور تمام اعضاء برگزار می‌شود.

رئیس شورای رقابت با اشاره به وجود قیمت‌های تهاجمی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم که در اقتصاد ایران، شرکتها و مجموعه‌های بزرگتر به شرکتهای کوچکتر، زورگویی کرده و آنها را از گردونه رقابت خارج کند، بنابراین زمانی که برخی شرکت‌های بزرگ که توانایی اعطای قیمت پایین تر را داشته و به این وسیله، شرکت کوچکتر را از بازار رقابتی حذف کند، شورای رقابت حتما ورود خواهد کرد و اجازه ادامه روند را نمی‌دهد.

 خروج شورای رقابت از تعیین قیمت 3 خودروی جدید پژو

وی با اشاره به تصویب دستورالعمل قیمتگذاری برخی خودروهای داخلی در جلسه روز گذشته شورای رقابت افزود: دو گروه خودرویی که قیمت مصرف کننده آن زیر ۴۵ میلیون تومان است، مشمول قیمتگذاری از سوی شورای رقابت می‌شود. البته قیمت مصرف‌کننده با قیمت کارخانه متفاوت است به قیمت کارخانه، هزینه هایی همچون بیمه، شماره گذاری و مواردی نظیر آن اضافه می‌شود.

شیوا گفت: اگر اقتصاد را با همین روشی که ادامه داده‌ایم، نتایج مثبتی به دست نخواهیم آورد؛ بنابراین باید جراحی در اقتصاد ایران صورت گرفته و به این سوال پاسخ داده شود که چرا طی سالهای متمادی، وضعیت مناسبی در اقتصاد حاکم نشده است، این درحالی است که مشکل اساسی اقتصاد، تولید است؛ در حالیکه از سال ۶۹ به بعد، همواره این چنین مشکلات مطرح شده است.

رئیس شورای رقابت خاطرنشان کرد: برای انحصارهای طبیعی، شورای رقابت باید تنظیم کنندگان بخشی تشکیل داده و شرایط را به گونه‌ای پیش برد که گردونه‌های رقابتی شکل گیرد، بر این اساس شورای پول و اعتبار می‌تواند نقش رگولاتوری را در حوزه پولی و بانکی به عهده گیرد.

وی افزود: در دولت دوازدهم افرادی باید عهده‌دار مسئولیت شوند که خود سهامدار شرکت‌ها نباشند. در واقع، دولت نباید سهامدار شرکتها باشد و در اقتصاد دخالت کند.

به گفته وی، قانونگذار این وظیفه را به عهده شورای رقابت گذاشته است که خبرهایی که جنبه عمومی دارد را اطلاع رسانی کند که بر این اساس، شورای رقابت نیز کار خود را انجام می دهد، البته شورای رقابت یک تشکیلات نوپا است.

رئیس شورای رقابت افزود: البته مردم هنوز جایگاه شورای رقابت را نمی‌شناسند و بیشتر آن را تشکیلاتی می دانند که حوزه قیمتگذاری خودرو را پیگیری می‌کند، در حالیکه خودرو تنها یک بخش کوچک از وظایف ما است.

 خروج شورای رقابت از تعیین قیمت 3 خودروی جدید پژو



نظرات

  • بابک بابک (13 تیر 1396 ساعت 23:10)

    دقیقا این شورای رقابت کارش چیه ؟ میگه ما فقط واسه خودرو های زیر ۵۰ میلیون تصمیم گیری می کنیم ! چینی ها هم که ربطی نداره به شورای رقابت ! اون چندتا خودرو ساز ها دیگه هم هر چی بگن شورای رقابت میگه چشم ٬ خب بودن و نبودن این شورا چه فرقی به حال مردم داره ؟ والا تعطیلش کنن سنگین تره