1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. به زودی آیین‌نامه‌ پیش‌فروش خودرو توسط بانک مرکزی تهیه می شود

به زودی آیین‌نامه‌ پیش‌فروش خودرو توسط بانک مرکزی تهیه می شود

11 شهریور 1396
  • 1

خودروسازان خود را با بانک مرکزی هماهنگ کنند

رئیس کل بانک مرکزی روشی که خودروسازان برای پیش‌فروش خودرو انجام می‌دادند منطبق با عملیات بانکی بود، گفت: قرار شد این کار منضبط‌تر شود و آیین نامه‌ای برای خودروسازان تهیه شود که نظارت آن بر عهده بانک مرکزی است.

ولی الله سیف در برنامه تلویزیونی شبکه خبر با تبریک هفته دولت اظهارداشت: هفته دولت برای ما در نظام بانکی مصادف است با هفته بانک داری بدون ربا لذا در این شرایط که هردو مناسبت را داریم سعی می کنیم به معرفی و ارائه دستاورد ها و عملکردها بپردازیم.

وی افزود: واقعیت امر این است که بانکداری ما بر اساس دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی که دارد، هیچ گونه شبه ای درباره تطبیق آن با موازین شرعی وجود ندارد. آن چیزی که مبنای طرح انتقاداتی می شود اشکالاتی است که در اجرا بوجود می آید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای آشنا کردن و ایجاد انگیزه در همکارانمان در نظام بانکی باید تلاش کنیم، گفت: اما اگر در این کار سنگین 100درصد توفیق داشته باشیم تازه نیمی از مشکل را حل کرده ایم چرا که 50 درصد به طرف معامله ای که بانک با او معامله می کند بستگی دارد لذا برای موفقیت نظام بانکی در اجرای نظام بانکی بدون ربا نیازمند آموزش مفاهیم و مبانی به مردم هستیم بنابراین اگر صدا و سیما فرصت دهد تا کارشناسان فلسفه بانکداری بدون ربا را برای مردم تبیین کنند می‌توانیم برای نیل به بانکداری اسلامی دست یابیم.

* 288 هزار وام در طرح ضربتی وام ازدواج پرداخت شد

وی درباره اجرای طرح ضربتی وام ازدواج افزود: ما به دلیل کاهش منابع مالی نتوانستیم وام های بانکی را به سرعت بدهیم لذا با همکاری 11 بانک طرح ضربتی وام ازدواج زده شد که بر اساس آمار 288 هزار مورد پرداخت شده و بیش از 198 هزار پرونده هم در نوبت اقدام است و ما برای هر زوج 10 میلیون تومان در نظر گرفته ایم. برنامه هم این است که تا پایان شهریور بتوانیم پرداخت وام های ازدواج را به روز کنیم.

سیف گفت: تورم، زمانی بالای 40 درصد بود که نرخ سود 22 تا 23 درصد بود به این معنا که سپرده گذاران در پایان سال قدرت خریدشان 18 تا 20 درصد کاهش می یافت اما امروز با برنامه ریزی های صورت گرفته در جهت کاهش تورم نرخ سود هم کاهش یافته است و در حال حاضر سپرده گذاران 15 درصد سود می گیرند اما تورم تنها 10 درصد است.

* آیین‌نامه‌ای برای پیش‌فروش خودرو تهیه می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: روشی که خودروسازان انجام می‌دادند منطبق با عملیات بانکی بود اما آنها مجوز نداشتند که عملیات بانکی انجام دهند. خودروسازان مکلف شدند خود را با بانک مرکزی هماهنگ کنند و از این پس یک خودروساز نمی‌تواند به بهانه پیش‌فروش از مردم پول بگیرد و سود بالا پرداخت کند. قرار شد این کار منضبط‌تر شود و آیین نامه‌ای برای خودروسازان تهیه شود که نظارت آن بر عهده بانک مرکزی است.

* تبدیل حساب‌های کوتاه مدت به بلند مدت تا 11 شهریور برای کنترل نقدینگی

وی افزود: نقدینگی کشور سیزده هزار هزار میلیاردریال یعنی هزار و سیصدهزار میلیارد تومان که رقم درشت و بالایی است با برنامه ریزی صورت گرفته رشد 5 درصدی اقتصادی در حال حاضر قابل پیش بینی است و امیدواریم محقق شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: حجم نقدینگی می تواند تورم‌زا باشد لذا ما با اعمال روش‌هایی نمی‌گذاریم این امر محقق شود مثلا در رابطه با کاهش نرخ سود ما از 11 شهریور 96 این طرح را عملیاتی خواهیم کرد که در این راستا حساب های کوتاه مدت روزانه را به یکساله تغییر می دهیم.

سیف ادامه داد: با نرخ سود 20 درصد که در صورتی که صاحب حساب بخواهد سرمایه اش را خارج کند با کاهش 10 درصدی سود از ابتدا روبرو می شود ما این اقدام را در جهت حفظ سرمایه های بانکی و کنترل نقدینگی اعمال کرده‌ایم.

منبع فارس


نظرات

  • جواد جواد (11 شهریور 1396 ساعت 09:52)

    یکی به این آقا بگن ورود به پیش فروش خودرو پیشکش.اگه می تونی یه فکری به حال موسسات مالی بکن!!!!