1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پورشه های متروکه به کشورهای مبدا بازصادرات می‌شوند

پورشه های متروکه به کشورهای مبدا بازصادرات می‌شوند

20 بهمن 1395
  • 0

از ۱۷۱ خودروی مذکور ۸۷ دستگاه آن قاچاق هستند و حتما باید بازصادرات شوند و ۸۴ دستگاه متروکه هستند و قابلیت فروش در داخل کشور به صورت مزایده دارند

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در نشست خبری بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان اموال تملیکی خبر از بازصادرات خودروهای لوکس متروکه به کشورهای مبدا داد و اعلام کرد: «اکنون حدود ۶۴ دستگاه خودروی قاچاق و ٣۴٠ دستگاه خودروی متروکه در کشور وجود دارد که بالای ٢۵٠٠ سی‌سی نیستند و مشکل فروش ندارند، در صورت فروش اگر سازمان استاندارد تایید کند و شماره‌گذاری شوند، امکان فروش آنها وجود دارد.»

مرجوعی خودروهای لوکس متروکه

به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، هم‌اکنون ۹۵۱ دستگاه خودرو تحت اختیار سازمان اموال تملیکی است که ۷۸۰ دستگاه آن حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی بوده و ۱۷۱ دستگاه خودرو دیگر حجم موتورشان بالای ۲۵۰۰ سی‌سی است.

از ۱۷۱ خودروی مذکور ۸۷ دستگاه آن قاچاق هستند و حتما باید بازصادرات شوند و ۸۴ دستگاه متروکه هستند و قابلیت فروش در داخل کشور به صورت مزایده دارند، زیرا بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، خودروهای متروکه‌ بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از سال ۹۳ وارد کشور شده‌اند و طبق قوانین گمرکی به‌عنوان کالای متروکه در اختیار این سازمان قرار دارند، قابل فروش هستند.

طبق این قانون در مزایده الکترونیکی که مرحله اول آن حدود یک ماه قبل برگزار شد و تمام آن خودروها پورشه بودند، دو دستگاه پورشه به فروش رفت. امین دلیری، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در این باره گفت: «دو دستگاه پورشه مجموعا به ارزش چهار و نیم میلیارد تومان که جزو خودروهای لوکس متروکه بودند، در این مزایده به فروش رفتند.»

دلیری در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر ۱۳۷ خودروی متروکه در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد، تصریح کرد: «خودروهای متروکه لوکس باید توسط صاحبان‌شان به کشورهایی که از آنجا وارد شده‌اند، مرجوع شوند که متاسفانه صاحبان آن‌ها این روند را پیگیری نمی‌کنند و خود سازمان این روند را پیش می‌برد که قرار است در مرحله اول ٢٨ دستگاه پورشه به کشورهای مبدا صادرات مجدد شوند.»

مقصد نامعلوم بازصادرات خودروهای قاچاق

امین دلیری، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنیای خودرو» در توضیح کشورهای مقصد در نظر گرفته شده‌ برای باز صادرات خودروهای قاچاق عنوان کرد: «برای بازصادرات خودروها تاکنون کشور مشخصی در نظر گرفته نشده است و سازمان اموال تملیکی برای انجام بهتر بازصادرات خودروهای قاچاق از ظرفیت بازرگانان تمام استان‌ها بهره گرفته شده و انجام این کار را به صادرکنندگان حرفه‌ای واگذار کرده ‌است.

بنابراین در حال حاضر هیچ کشوری هدف بازصادرات خودروهای لوکس قاچاق ما نیست. ممکن است کشور آذربایجان یا کشورهای عربی باشند حتی به برخی کشورهای آفریقایی هم فکر شده ‌است. انتخاب کشورهای مقصد بر عهده بازرگانان خواهد بود.»

قیمت‌گذاری خودروهای قاچاق در ابهام

دلیری در توضیح نحوه قیمت‌گذاری خودروهای قاچاق عنوان کرد: «قیمت‌گذاری یکی از مشکلات فعلی ماست و بر اساس مصوبه قیمت باید بر اساس قیمت روز تجاری تعیین شود، ضمن این‌که سایر هزینه‌ها نیز اضافه می‌شود و مجموع این هزینه‌ها بالاتر از هزینه روز تجاری است. این مورد یکی از مشکلات ماست که مصوبه را باید بازنگری کرد و قیمت‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که قابل رقابت باشند.»

سفارت‌خانه‌ها مشتری خودروهای لوکس متروکه

حدس و گمان برای سرنوشت خودروهای لوکس قاچاق تنها به انهدام این خودروها محدود نشد. فروش خودروهای لوکس قاچاق و متروکه به سفارت‌خانه‌ها موضوع دیگری بود که در رسانه‌ها مطرح شد اما فروش خودروهای قاچاق به سفارت‌خانه‌ها به سرعت تکذیب شد، چراکه شماره‌گذاری خودروهای قاچاق و تردد آن‌ها در کشور ممنوع است،

در حالی‌که این احتمال هنوز برای خودروهای متروکه وجود دارد. دلیری درباره فروش خودروهای متروکه به سفارت‌خانه‌ها عنوان کرد: «تاکنون در این خصوص مستقیما صحبتی با ما نشده اما ممکن است این پیشنهاد در جایی مطرح شده باشد که سفارتخانه‌ها با ارز دولتی یا ریال اقدام به خرید خودروهای متروکه کنند.

در واقع منعی برای این کار وجود ندارد و سفارت‌خانه‌ها می‌توانند به‌جز شرکت در مزایده با مذاکره اقدام به خرید خودروها کنند.»

منبع:دنیای خودرو



نظرات