1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. انتقاد از سودهای چند ده میلیونی با خودروهای برجامی؟!

انتقاد از سودهای چند ده میلیونی با خودروهای برجامی؟!

29 اردیبهشت 1397
  • 1

چند ساعت بیشتر از پیش‌فروش نخستین خودروی پسابرجامی نگذشته بود که بازار سیاه خریدوفروش حواله سیتروئنC3 در فضای مجازی به راه افتاد. دلالان در تبلیغات خود پیش‌پرداخت 75 میلیون تومانی را برای حواله‌ها در نظر گرفته بودند. هرچند طبق اعلام سیتروئن c٣، امکان صلح در پیش‌فروش سیتروئنc٣ وجود ندارد، با این حال دلال‌ها و واسطه‌ها از حربه اعطای وکالت بلاعزل بابت فروش حواله این محصول استفاده می‌کنند. براین اساس، واسطه‌ها در قبال واگذاری حواله، وکالت بلاعزل به خریداران می‌دهند تا از این راه ضمن فروش حواله خود، چند‌میلیون تومان سود به جیب بزنند.

 انتقاد از سودهای چند ده میلیونی با خودروهای برجامی؟!

هرچند که طبق گفته‌های یک مقام آگاه به «شهروند» برای جلوگیری از هرگونه دلال‌بازی خودرو تنها به خریداران واقعی و اصلی آن تحویل داده می‌شوند و خریداران حواله به‌طور قطع در تحویل خودرو به مشکل برمی‌خورند.


اختلاف قیمت ٥٠ میلیونی بازار و کارخانه


 انتقاد از سودهای چند ده میلیونی با خودروهای برجامی؟!

«اختلاف قیمت ٥٠ میلیون تومانی برای هر کسی جذاب است» معتمد رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به تقاضای بالای خودروهای جدید، به شهروند می‌گوید : در حالی قیمت کارخانه ای پژو ٢٠٠٨ معادل ١٠٤ میلیون تومان است که این محصول در بازار به قیمت 140 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین قیمت کارخانه ای مزدا ٣ در حالی ١٣٠ میلیون تومان اعلام شده که این محصول در بازار کمتر از ١٦٥ تومان فروش نمی رود. چنین اختلاف قیمت هایی برای هر کس جذاب است .

او معتقد است : اگر خواهان جمع شدن دلالی در پیش فروش خودرو هستیم باید اختلاف قیمت کارخانه و بازار به حداقل برسد تا دیگر پیش خرید خودرو یک رانت با سودهای میلیونی تلقی نشود.


پیش‌فروش ٢‌ هزار دستگاه در کمتر از یک‌ساعت


حدود ٢‌هزار دستگاه سیتروئنc٣ در کمتر از یک‌ساعت (حدود ٥٠دقیقه) به فروش رسید. یعنی هر دوثانیه ٣نفر موفق به پیش‌خرید شده‌اند، اما درحالی برخی از فعالان بازار بر این باورند که بیشترین پیش‌خرید خودرو توسط دلالان بازار صورت می‌گیرد که طبق گفته‌های جاده مخصوص‌نشین‌ها پیش‌فروش خودرو براساس کدملی صورت گرفته و هر فرد تنها می‌تواند یک خودرو خریداری کند؛ ضمن این‌که سیستم فروش اینترنتی به‌گونه‌ای است که خریدارانی که دسترسی به اینترنت پرسرعت‌تری داشته و البته کمی هم شانس با آنها یاراست، موفق به پیش‌خرید نخستین محصول پسابرجام شدند.


دلالان مشتری پیش‌خرید خودرو؟!


یک مقام آگاه در شرکت خودروسازی سایپا در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: این‌که دلالان موفق به خرید خودروهای پیش‌فروش شده‌اند، ادعای کاملا اشتباهی است. مسأله اینجاست به دلیل سود بالایی که پیش‌فروش خودروهایی از این دست دارند، بسیاری از مردم عادی خواهان سرمایه‌گذاری در این بخش هستند. آنها کسانی هستند که می‌خواهند دارایی خود را در یک بازار سرمایه‌گذاری کنند و سود مناسبی ببرند. در شرایط اقتصادی که دیگر مثل گذشته امکان خرید ارز وجود ندارد و بازار مسکن با افزایش چشمگیر قیمت‌ها مواجه شده، چه بازاری مناسب‌تر از پیش‌خرید خودرو. با این وجود امیر ارسلان منصوری رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو معتقد است که اگر پیش‌فروش خودرو توسط نمایندگی‌های مجاز انجام شود متقاضیان واقعی موفق به خرید خودرو می‌شوند.

او هم به نوعی گفته‌های آبی‌نشین‌های جاده مخصوص‌نشین را تأیید کرده و توضیح می‌دهد که حاشیه سود بالای نرخ کارخانه و بازار بسیاری از مردم را به سمت پیش‌خرید خودرو سوق داده است.


پیش‌فروش سیتروئنc٣ چگونه انجام شد


بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، پیش‌فروش سیتروئنc٣ توسط گروه خودروسازی سایپا ساعت ١١ چهارشنبه آغاز شد. در این پیش‌فروش باز هم شاهد مشکلات همیشگی ازجمله سرعت بسیار پایین برای لودشدن صفحه و تمام‌شدن ظرفیت تنها یک‌دقیقه بعد از بازشدن پیش‌فروش هستیم؛ به‌طوری که ساعت ١١:٠١ ظرفیت پیش‌فروش در بازه ‌زمانی اول به پایان رسید و سایت اعلام کرد ۱۵دقیقه دیگر برای پیش‌فروش بعدی اقدام کنید. بنابراین اگر خریدار تنها چندثانیه پس از بازشدن ظرفیت تعلل کند، باید یک‌ربع دیگر منتظر بماند تا شانس خود را برای خرید خودرو امتحان کند. همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شده بود؛ سایپا در این نوبت از پیش‌فروش تنها رنگ سفید- قرمز را برای سیتروئنc٣ درنظر گرفته، بنابراین مشتریان حق انتخاب در تنوع رنگ را ندارند و باید به همین مورد اکتفا کنند. پس از آن‌که مشتری توانست با موفقیت وارد بخش پیش‌فروش خودرو شود، برنامه‌های فروش سیتروئنc٣ نمایش داده می‌شود.

در قسمت شرایط پیش‌فروش ٣ گزینه وجود داشت که هر سه مورد شرایط یکسانی دارند؛ به‌طوری که مبلغ پیش‌پرداخت برای هر سه برنامه فروش ۶۰‌میلیون تومان است، سود مشارکت ۱۵ درصد، سود انصراف ۱۲‌ درصد بوده و امکان صلح در هیچ‌کدام از موارد وجود ندارد. تنها فرق برنامه‌های اعلام‌شده در زمان تحویل خودرو در ماه‌های شهریور، مهر و آبان است.

مشتری پس از انتخاب برنامه‌ فروش وارد بخش بعدی می‌شود. در این بخش اطلاعاتی مثل رنگ سفید- قرمز، مبلغ پیش‌پرداخت و شرایط تفاهمنامه نشان داده می‌شود. در بخشی از تفاهمنامه آمده که درصورت خرید اینترنتی، ثبت‌نام از طریق سایت saipa-citroen.iranecar.com انجام و سایر مراحل (تحویل خودرو، مدارک و...) در نمایندگی منتخب انجام می‌شود. خریدار مکلف است مبلغ مربوط به خودرو را صرفا به صورت پرداخت الکترونیکی (از درگاه‌های الکترونیکی متعلق به شرکت سایپا سیتروئن و توسط کارت‌های عضو شبکه شتاب) واریز کند.

منبع شهروند


نظرات

  • حسین حسین (29 اردیبهشت 1397 ساعت 15:23)

    90% کسانی که اقدام به پیش خرید این خودروها می کنن مصرف کننده واقعی نیستن . دولت با بی کفایتی هر چه تمام با باز گذاشتن دست خودروسازان برای افزایش بی رویه و غیرقانونی قیمت خودرو از هر شهروند یه دلال ساخته . سرمایه هایی که باید در چرخه تولید و کشاورزی و صنعت چرخ اقتصاد مملکت را بچرخونه سرازیر شده به بازار خرید خودرو که یه کالای مصرفیه اونم خودروهایی که فقط مونتاژ میشن و سودش عاید کشورهای اروپایی میشه . چه کسانی از این آب گل آلود دارن ماهی میگیرن و اقتصاد این مملکتو نابود می کنن خدا می دونه ؟ دیگه وقتشه مردم چشمشون را باز کنن و بفهمن چه بلایی داره سرشون میاد