1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تاریخ مصرف بنزین 400 تومانی پایان می‌یابد

تاریخ مصرف بنزین 400 تومانی پایان می‌یابد

30 دی 1392
  • 1

سال آینده قیمت بنزین به احتمال زیاد به بیش از 1000 تومان افزایش می‌یابد و در این بین، حذف کارمزد و سهمیه بنزین برخی از خودروها و موتورسیکلت‌ها از مهمترین تغییرات جدید بنزینی خواهد بود، ضمن آنکه به زودی با اطلاعیه دولت تاریخ مصرف بنزین 400 تومانی هم به پایان می‌رسد.

بنزین به عنوان پرطرفدارترین فرآورده نفتی ایران سال آینده سه تغییر بزرگ را تجربه خواهد کرد که پیش بینی می شود از پایان تعطیلات نورزی این تغییرات جدید در ساز و کار عرضه این محصول استراتژیک نفتی اعمال شود.

از این رو هم اکنون وزارت نفت عزم خود را برای حذف کارمزد فروش بنزین و عرضه این فرآورده میان تطیری پالایشگاه های نفت به صورت حق العملی جزم کرده است که در این صورت، هزینه خرید بنزین بسته به حجم باک خودروها 100 تا 500 تومان افزایش می‌یابد.

به عبارت دیگر، در صورتی‌که یک خودرو 30 لیتر بنزین 400 تومانی در جایگاهی خریداری کند باید معادل 120 تومان به عنوان حق العمل به جایگاه دار پرداخت کند که به تبع با افزایش حجم باک و یا خرید بنزین آزاد این نرخ تا سقف 500 تومان هم قابل افزایش است.

مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا با بیان اینکه امسال به جای کارمزد در جایگاه‌ها فروش بنزین به صورت حق العمل کاری انجام می‌شود، گفته است: با اجرای طرح فروش حق‌العملی بنزین در جایگاه‌ها، جایگاه‌داران می‌توانند بخشی از درآمد خود را از همان محل فروش تامین کنند.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ارسال طرح حذف کارمزد و فروش حق العملی فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌ها به شورای اقتصاد، تصریح کرده است: پیش بینی می‌شود به زودی این طرح در شورای اقتصاد تصویب و به مرحله اجرا برسد.

خودروهایی که سال آینده سهمیه بنزین ندارند

در کنار حذف کارمزد، سال آینده سهمیه بنزین 400 تومانی (نیمه یارانه‌ای) برخی از خودروها و موتورسیکلت‌ها هم به طور کامل قطع خواهد شد.

بر این اساس پس از قطع سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده از دی ماه سالجاری، شمارش معکوس برای حذف سهمیه بنزین موتورهای فاقد پلاک ملی هم آغاز شده است.

سید مجتبی شفیعی با بیان اینکه سهمیه بنزین نیمه یارانه ای وسایل نقلیه فرسوده از دی ماه سالجاری واریز نشده و کارت های سوخت آنها شارژ نخواهد شد، گفته است: از آنجا که در کارت سوخت این خودرو و موتورسیکلت‌ها سوخت ذخیره وجود دارد، از این ماه به هیچ وجه کارت سوخت آنها شارژ نخواهد شد و ذخیره بنزین این دسته خودروها تا پایان اسفند ماه اعتبار دارد و پس از آن هیچ اعتباری نخواهد داشت.

رئیس ستاد مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت کشور با بیان اینکه موتورسیکلت‌های فاقد پلاک ملی نیز در سراسر کشور شامل این حذف سهمیه سوخت خواهند بود، بیان کرده است: وزارت نفت در حال تکمیل اطلاعات است تا قطع سهمیه سوخت این موتورسیکلت‌ و خودروها از دی ماه جاری در دستور کار قرار بگیرد و به طور قطع اجرا خواهد شد.

تاریخ مصرف بنزین 400 تومانی پایان می‌یابد

به گزارش مهر، افزایش قیمت بنزین برای سال آینده قطعی شده است و بهای این فرآورده استراتژیک نفتی به احتمال زیاد به بیش از 1000 تومان به ازای هر لیتر افزایش می یابد، ضمن آنکه پیش بینی می‌شود به زودی با اطلاعیه دولت تاریخ مصرف بنزین 400 تومانی هم به پایان ب‌رسد.

شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد اخیرا در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه طبق قانون نرخ حامل‌های انرژی باید به قیمت 90 درصد فوب خلیج فارس برسد که چگونگی دستیابی و فرصت زمانی اجرای آن در حال بررسی است و باید در مورد آن تصیم گیری شود، گفت: در لایحه مستقل هدفمندی یارانه ها سه سناریو برای تغییر قیمت ها تدوین شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت یکی از معدود اعضای کابینه دولت است که بیش از آنکه به اصلاح و افزایش قیمت بنزین اعتقاد داشته باشد، به اصلاح کیفیت و افزایش راندمان مصرف سوخت در خودروهای داخلی تاکید کرده و یادآور می‌شود: اگر قرار است قیمت بنزین واقعی شود باید امکان تولید خودروهای کم مصرف در داخل و یا امکان واردات خودروی کم مصرف فراهم شود.

بر خلاف پیشنهاد وزیر نفت یعنی "عرضه خودروی ارزان و بنزین گران" عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و معاون وی در وزارت نفت، تاکید کرده است: به زودی قیمت فرآورده‌های نفتی متناسب با کیفیت آنها تعیین خواهد شد.

پیشنهاد جدید وزارت نفت: بنزین را تک نرخی کنید

همزمان با بررسی سناریوهای پیشنهادی افزایش قیمت بنزین، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یک سناریوی جدید برای تعیین قیمت این فرآورده نفتی ارائه کرده است؛ عرضه تک نرخی بنزین از سال 93 .

ناصر سجادی معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جمع برخی از مدیران نفتی با بیان اینکه تحقق حذف دو نرخی سوخت نیازمند مجاب کردن مسئولان مرتبط است، از پیگیری برای تک نرخی کردن سوخت خبر داد.

احمد واحدیان ابوترابی رئیس اداره پیشگیری عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیزهم با بیان اینکه اختلاف قیمت یارانه‌ای سوخت با قیمت آزاد آن از دلایل مهم قاچاق و عرضه‌ خارج از شبکه سوخت است، تاکید می‌کند: وجود نرخ‌های متفاوت ‌برای فعالیت‌های مختلف، موجب انحراف فرآورده از یک بخش به بخش دیگر می‌شود.

این پیشنهاد جدید بنزینی به مذاق جایگاه‌داران خوش آمده است به طوری‌که ناصر رئیسی‌فرد رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور با ارائه دو پیشنهاد جدید جایگاه‌داران سوخت به دولت خواستار لغو سهمیه‌بندی و عرضه تک نرخی بنزین به‌منظور کاهش فساد در جایگاه‌ها شده است.


منبع مهر


نظرات

  • سید سید (30 دی 1392 ساعت 18:33)

    با قطع بنزین ذخیره شده با نرخ چهارصد تومانی به مردم عملا پرهیز از صرفه جویی را تحمیل می کنید.و دیگر کسی به فکر صرفه جویی نخواهد بود و مشکل آلودگی هوا تشدید می شود.