1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. برخی نمایندگی‌های رسمی هم دیگر امکان واردات ندارند!

برخی نمایندگی‌های رسمی هم دیگر امکان واردات ندارند!

4 بهمن 1395
  • 0

ابطال مجوز واردات و ممنوعیت فعالیت واردکننده‌های شخصی باعث شد این گروه نمایندگان رسمی دیگر قادر به ادامه فعالیت به‌وسیله این کارت‌ها نباشند

ابطال هزاران ثبت‌سفارش خودروی شرکت‌های غیرنماینده در روز شنبه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین عدم امکان فعالیت این شرکت‌ها در حوزه واردات، دارای تبعاتی برای برخی شرکت‌های دارای نمایندگی رسمی نیز خواهد شد، به‌طوری‌ که نمایندگان رسمی که به دلایلی تاکنون به‌طور مستقیم خودشان دست به واردات نمی‌زدند نیز ناخواسته تحت تاثیر این قانون جدید قرار گرفتند.

در پی ممنوعیت واردات خودرو برای اشخاص حقیقی، نمایندگان غیررسمی و ابطال ثبت‌سفارش‌ها، تغییرات و اتفاقات بزرگی در بازار خودروی ایران در حال روی دادن است. یکی از پرحاشیه‌ترین و در عین حال مهم‌ترین این تاثیرات برای آن دسته از نمایندگان رسمی است که فعالیت خود را تا هفته گذشته به‌وسیله کارت بازرگانی شرکت‌های متفرقه انجام می‌دادند.

در این میان برخی شرکت‌ها با آنکه نمایندگی رسمی برند خودرویی خود در ایران هستند، ولی به‌دلایل عمده‌ای نظیر مسائل مالیاتی تمایل به واردات خودرو با کارت بازرگانی خود ندارند و امور مربوط را با استفاده از کارت‌های شخصی دیگران انجام می‌دهند.

ابطال مجوز واردات و ممنوعیت فعالیت واردکننده‌های شخصی باعث شد این گروه نمایندگان رسمی دیگر قادر به ادامه فعالیت به‌وسیله این کارت‌ها نباشند و در نهایت باید مجددا ادامه روند خرید و واردات را باکارت خود انجام دهند.

حال اگر این شرکت‌های رسمی به‌دلایل بسیاری نظیر مسائل مالیاتی نتوانند با کارت بازرگانی خود اقدام به واردات کنند، سرنوشت آنان نیز مانند بقیه نمایندگان غیررسمی رقم خواهد خورد و با وجود داشتن نمایندگی رسمی به‌زودی دچار مشکل می‌شوند و از روند واردات باز می‌مانند.

خارج شدن از میدان رقابت به‌دلیل نبود امکان ثبت‌سفارش مجدد یا عدم فعالیت با کارت بازرگانی خود، باعث می‌شود مانند آنچه در سال‌های پیشین تجربه شد، بازار از نمونه‌های صفر کیلومتر و مدل‌های سال این گروه تهی و خریدار مجبور شود برای تهیه مدل‌های پایین‌تر و دست‌دوم هزینه‌های گزافی را پرداخت کند.

هرچند این شرکت‌ها در این خصوص نمی‌توانند گله‌ای نسبت به ممنوعیت واردات خودرو برای شرکت‌های خصوصی داشته باشند، ولی از اجرای این قانون آسیب بزرگ‌تری به این شرکت‌ها خواهد رسید. آسیبی که ممکن است منجر به بهای از دست دادن نمایندگی رسمی از کشور مبدا و به دلیل کاهش یا نخریدن خودرو از کشور اصلی شود.

منبع:روزنامه دنیای خودرو



نظرات