1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. لیست خودروهای سواری مجاز واردات در سال 96

لیست خودروهای سواری مجاز واردات در سال 96

16 فروردین 1396
  • 0

فهرست خودروهای مجاز وارداتی در سال 96 در حالی منتشر شده که نزدیک به 40 مدل خودرو از این فهرست حذف شده است.

 لیست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال 96

هر سال با آغاز سال جدید و براساس ضوابط واردات خودروهای سواری، وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان‌های محیط زیست و سازمان ملی استاندارد فهرست خودروهای مجاز برای ورود به کشور را معین می‌کنند. فهرستی که نشان دهنده آن است که چه مدل‌ها و برندهایی تا چه تاریخی اجازه ورود به کشور را دارند.

براساس جدول تدوین شده در سال جاری، دولت تاکنون اجازه واردات 47 مدل خودرو را صادر کرده است. این موضوع در حالی است که در ماه‌های پایانی سال گذشته 84 مدل خودرو مجوز ورود به کشور را داشتند. با وجود آنکه لیست خودروهای مجاز برای ورود به کشور کاهش جدی داشته است، اما آنگونه که به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده مدل-برندهای بیشتری اجازه ورود به این لیست را پیدا خواهند کرد.

عامل اصلی کاهش لیست خودروهای مجاز همواره به موضوعاتی چون عدم رعایت الزامات مدنظر سازمان‌های محیط زیست و سازمان ملی استاندارد بازمی‌گردد؛ بنابراین در‌صورتی‌که شرکت‌ها بار دیگر مجوزهای لازم از این دو سازمان را دریافت کنند، اجازه ورود به لیست را پیدا خواهند کرد. بنابراین به‌رغم آنکه کاهش جدی تعداد مدل‌ها در سال جدید به‌دلیل اتمام یافتن تاییدیه هومولگیشن استاندارد و تاییدیه سازمان محیط زیست است، اما بخشی از کاهش تعداد برندها و مدل‌ها در این لیست به تحولات صورت گرفته در قوانین و مقرراتی باز می‌گردد که وزارت صنعت در سال گذشته اعمال کرد؛ به‌طوری‌که بنا به دستورالعمل وزارت صنعت در اوایل دی‌ماه سال گذشته شرکت‌های واردکننده‌ای که موفق به اخذ نمایندگی مستقیم از خودروسازان خارجی نشدند از لیست وارد‌کنندگان حذف شدند؛ از جمله این برندها اوپل، هوندا، آئودی، اشکودا و سئات بودند.

بر این اساس در شرایطی به واسطه اعمال قوانین سخت‌گیرانه وزارت صنعت تعداد برندها و مدل‌ها کاهش یافته است که واردات خودرو در سال جاری رشد سال 95 را به خود نخواهد دید، چراکه با حذف وارد‌کنندگان غیررسمی و متفرقه‌ها بازار با تعداد محدودی از برندها فعالیت خواهد کرد. در این بین اما دست‌اندرکاران بازار نسبت به ثبت‌سفارش فروش ازسوی نمایندگی‌های رسمی هشدار می دهند.

 لیست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال 96

منبع:ایران جیب



نظرات