1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ایران جای مناسبی برای تولید خودروهای ژاپنی برای تامین بازار داخلی و بازارکشورهای همسایه است.

ایران جای مناسبی برای تولید خودروهای ژاپنی برای تامین بازار داخلی و بازارکشورهای همسایه است.

26 مرداد 1395
  • 2

مشاور سازمان تجارت خارجی ژاپن با بیان این که تقاضا برای خودرو در ایران به دلیل جمعیت بالای این کشور امیدوارکننده است گفت: ایران جای پای مناسبی برای تولید خودرو با هدف تامین بازار داخلی و بازارهای کشورهای همسایه است.

گروه خودروسازی بهمن، از سال ۲۰۰۷ در حال مونتاژ خودروهای مزدا ۳ در ایران است و تمام قطعات اصلی و فن آوری این خودروها توسط گروه خودروسازی مزدای ژاپن تامین می شود.

سابقه این همکاری به سال ۱۹۵۹ بر می گردد، یعنی زمانی که گروه بهمن شروع به مونتاژ خودروهای پیکاپ ۳ چرخه مزدا با ظرفیت حمل بار ۲۰۰ کیلو کرد. اولین خودروی مزدای تولید شده توسط گروه بهمن، در مقابل دفتر این شرکت به نمایش گذاشته شده است.

گروه بهمن که هم اکنون تنها گروه خودروسازی خصوصی ایران است، امیدوار است بتواند همکاری های خود با شرکت های خودروساز ژاپنی را بیش از پیش توسعه دهد. محمد ضرابیان، معاون امور برنامه ریزی و توسعه گروه بهمن در این باره گفت: «ما به دنبال شرکای جدید هستیم. دیاهاتسو و تویوتا می توانند یکی از کاندیداها باشند.»

دولت ایران قصد دارد تولید خودرو در کشور را تا سال ۲۰۲۵ سه برابر کند و به ۳ میلیون دستگاه برساند. بر اساس این برنامه، ۲ میلیون خودرو در بازار داخلی و یک میلیون دستگاه در بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان به فروش خواهند رسید.

با توجه به لغو تحریم های غرب، ایران امیدوار است بتواند با انتقال تکنولوژی های نوین و تولید داخلی از طریق سرمایه گذاری مشترک شرکت های ایرانی و خارجی، به این هدف بلندپروازانه دست یابد.

نادر سخا، مدیر کارخانه کروز، تولید کننده تجهیزات سیم کشی خودرو گفت، ایران زیرساخت خوبی برای تولید خودرو دارد. این زیرساخت ها شامل قطعه سازان متعدد، نیروی کار اموزش دیده و امنیت بهتر در مقایسه با کشورهای دیگر منطقه است.

وی افزود: «ما پتانسیل کافی در اینجا داریم تا دیگران بیایند و شروع به همکاری با شرکت های ایرانی کنند.» یوئیچی یاماموتو، مشاور سازمان تجارت خارجی ژاپن در توکیو گفت، تقاضا برای خودرو در ایران به دلیل جمعیت بالای این کشور امیدوارکننده است.

وی افزود: «ایران حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۰ درصد آن جوانان ۲۴ ساله و یا جوانتر هستند… ایران کشوری است که همین الان هم خودرو تولید می کند و بازاری برای خودروهای وارداتی نیست… از این رو، ایران جای پای مناسبی برای تولید خودرو برای بازار داخلی و بازارهای کشورهای همسایه خواهد بود.» رقبای اروپایی شرکت های ژاپنی به ویژه پژو سیتروئن و رنوی فرانسه، هم اکنون در حال فعال شدن مجدد در بازار ایران هستند.

ضرابیان گفت: «متاسفانه، ژاپنی ها هر روز دارند بازار را از دست می دهند.» وی افزود، اگر آنها اکنون وارد بازار نشوند، سخت می توانند سهم خود از بازار را باز بیابند.

منبع:تسنیم



نظرات

  • امیدتویوتا امیدتویوتا (29 مرداد 1395 ساعت 17:14)

    شرکت های ژاپنی بیشترین فروشی که دارند مربوط به امریکا هست وتا اربابشون اجازه نداده تو ایران سرمایه گذاری مستقیم انجام نمی دهند.

  • مجید مجید (28 مرداد 1395 ساعت 15:18)

    بهمن موتور هم خدماتش بده هم قیمتا رو الکی بالا میبره! امیدوارم دیگر برندهای معتبر ژاپنی خودشونو با بهمن موتور خراب نکنن.