1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. چند نفر در صنعت خودروسازی ایران کار می‌کنند؟

چند نفر در صنعت خودروسازی ایران کار می‌کنند؟

11 تیر 1395
  • 4

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر 15 میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به 885 هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کارند.

این گزارش حاکی از آن است که 122 هزار نفر از این تعداد در شرکت‌های خودروساز مشغول کارند که نزدیک به 110 هزار نفر از این تعداد در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کننند و ماهانه نزدیک به 200 میلیارد تومان دریافت حقوق و مزایا دارند.

آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که روزانه بیش از 5 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید می‌رسد که نشان می‌دهد هر نفر شاغل در صنعت خودرو کشور، ماهانه 1.3 خودرو به تولید می‌رساند.

بر اساس آماری که انجمن خودورسازان ایران در اختیار اقتصادنیوز قرار داده، 265 هزار نفر هم اکنون در واحدهای قطعه‌سازی فعالیت دارند که بیشتر آنان حقوق و مزایای خود را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند. صنعت قطعه‌سازی کشور این روزها به دلیل تکنولوژی پایین از کارگران بیشتری بهره می‌برد که در صورت ارتقای تکنولوژی علاوه بر کیفی‌سازی محصولات، از تعداد کارگران این صنعت کاسته خواهد شد.

کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که یا خودروسازان با روش بهینه و بر اساس ارتقای بهره وری باید به فعالیت خود ادامه دهند یا اینکه با همین تعداد کارگر و تکنولوژی کنونی به تولید خودرو بپردازند که در این صورت از رویای دستیابی به بازارهای جهانی ناکام خواهند ماند.

 چند نفر در صنعت خودرو ایران کار می‌کنند؟

بر اساس اعلام انجمن خودروسازان ایران، کارخانه‌های خودرو کشور در سال 89 با نزدیک به 100 هزار نفر کارگر، اقدام به تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو کرده‌اند، اما درحال حاضر با توجه به استخدام‌های بی‌رویه در دولت قبل با 122 هزار پرسنل، تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال دارد.

از نظر سیاستگذاران صنعت خودرو کشور، بهتر است تا دولت مجوز تعدیل نیروی چند ده هزار نفری کارکنان صنعت خودرو را صادر کند تا آنان با بهره‌وری بالاتری به تولید پرداخته و حقوق و مزایایی که به طور اضافه به کارگران مازاد پرداخت می‌شود را صرف ورود تکنولوژی‌های جدید کنند.

آمار انجمن خودروسازان بیانگر آن است که در بخش صنعت قطعه‌سازی و خودرو در مجوع 390 هزار نفر، در بخش تامین مواد اولیه خودرو، 380 هزار نفر و در بخش نمایندگی خودروسازان و خدمات پس از فروش حدود 85 هزار نفر مشغول کارند که این تعداد در نهایت موید آن است کل اشتغال ایجاد شده از سوی صنعت خودرو ایران، 855 هزار نفر است.


منبع:اقتصاد نیوز



نظرات

  • حمیدرضا حمیدرضا (12 تیر 1395 ساعت 17:30)

    شرکت چری با نصف این تعداد کارمند داره به اندازه کل خودروسازی ما محصول تولید میکنه حالانمیخام بگم که شرکتایی مثل تویوتا یا فولکس واگن که همه دنیارو پوشش میدن چقدر پرسنل دارن ولی با این تعداد نیروی کار بهره وری خیلی پایینه حتی کمیت هم رشد نداره چه برسه به کیفیت

  • علی علی (12 تیر 1395 ساعت 11:08)

    آقا ما حاضریم 200میلیارد تومن حقوق و مزایای این کارگران شریف از یارانه های ماهیانه ما ( حدود3هزارتومان) کم شود و به ایشان پرداخت شود . اما دیگه دست از تولید خودرو بردارن و برن خونه هاشون فقط استراحت کنند . که دیگه نه این بندگون خدا بی حقوق بمونن و نه صنعت خودروسازی با ضرر ( به قول خودشان ) ادامه حیات دهد .اما دولت هم ورود خودروهای با کیفیت ( حالا نه لوکس ) را با قیمت واقعی یشان آزاد کند .

  • علی علی (12 تیر 1395 ساعت 02:10)

    دستمزد حداکثر 10 تا 15 درصد قیمت خودرو است. تعدیل نیرو فقط چند درصد تو قیمت ماشینی که دو برابر قیمت واقعیش فروخته میشه تاثیر میزاره. برای افزایش بهره وری باید اول کل مدیریت خودروسازی رو بریزن دور از صفر افراد متخصص و دارای تجربه جهانی استخدام کنن.

  • علی علی (11 تیر 1395 ساعت 11:10)

    فرمودید خودرو؟؟؟