1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تولید خودرو در سال 96 هم افزایش می یابد؟

تولید خودرو در سال 96 هم افزایش می یابد؟

10 فروردین 1396
  • 0

افزایش تولید خودرو در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت .

از پس چهار سال بی ثباتی در عرصه تولید خودرو در ایران، بار دیگر تیراژ تولید خودرو در کشور میلیونی شد و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته افزایش تولید این کالای استراتژیک در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت .

تولید خودرو در ایران در حالی بار دیگر به یک میلیون و 300 هزار دستگاه نزدیک شد که این صنعت در سال های 1391 و 1392 ، در اثر تشدید تحریم ها کاهش قابل توجه تولید را تجربه کرد .

پس از آنکه تحریم های غربی علیه ایران تشدید شد، تولید خودرو در ایران به نصف کاهش یافت و همین امر سبب شد بیش از نیمی از ظرفیت تولید خودرو در کشور مورد استفاده قرار نگیرد . نصف شدن تولید خودرو در کشور با افزایش اقبل توجه قیمت ها در بازار همراه شد و همین مساله خود نارضایتی از کیفیت و قیمت را توامان در جامعه ایران سبب شد .

به نظر می رسد با بازگشت دوباره صنعت خودرو به شرایطی برای استفاده تام و تمام از ظرفیت خودرو ، اقتصاد ایران توانسته است توفیقی در تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل به دست آورد .

تولید خودرو در ایران طی سال های گذشته همواره روندی افزایشی را طی کرد به طوری که از 843 هزار دستگاه در سال 1384 به یک میلیون و 411 هزار دستگاه در سال 1390 افزایش یافت اما دولت وقت نتوانست از دستاوردهای حاصل شده حراست نماید و در نتیجه تشدید تحریم ها سبب شد تولید خودرو در سال 1391 به 737 هزار دستگاه کاهش یابد .

بر اساس این گزارش اقتصاد ایران در این دوره زمانی با مشکلات و دشواری های فراوانی روبرو شد .

نهادهای نظارتی و منابع کارشناسی افزایش تولید خودرو در سال جاری و سال های آینده را پیش بینی کرده اند اما باید توجه داشت موقعیت صنعت خودرو در شرایط کنونی تغییری جدی را نسبت به گذشته تجربه کرده است به طوری که افزایش تولید خودرو از محل افزایش تیراژ تولید خودروهای کنونی صورت نمی گیرد .

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان ایدرو می گوید افزایش تولید خودرو از طریق افزایش تیراژ تولید خودروهایی که بر پایه قراردادهای تازه تولید می شوند، صورت خواهد گرفت و بررسی ها نشان می دهد این قراردادها تا پایان سال جاری می تواند به تولید 300 هزار دستگاه خودرو منجر شود .

به این ترتیب افزایش ظرفیت تولید با رشد تولید خودروهایی در کلاس بین المللی و استانداردهای روز دنیا خود می تواند زمینه بهبود وضعیت صنعت خودروسازی و افزایش کیفیت را به همراه داشته باشد . طبق مفاد پیش بینی شده در قراردادهای منعقد شده از سوی بنگاه های خارجی و شرکت های داخلی مقرر است بخشی از تولیدات جدید در بازارهای صادراتی عرضه شود ، به این ترتیب می توان انتظار ورود خودروسازان ایرانی به بازارهای بین المللی را داشت .

صنعت خودروی ایران امسال با رشد نزدیک به چهل درصدی تولیدات، یکی از بنیان های اصلی رشد اقتصادی بیش از هفت درصدی بود .

نمودار زیر وضعیت تولید خودرو در سال های اخیر را نشان می دهد .

 افزایش تولید خودرو در سال 1396

منبع : سایت دنیای اقتصاد



نظرات