1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خودروهای وارداتی تبدیل به کالاهای سرما‌یه‌ای شده اند

خودروهای وارداتی تبدیل به کالاهای سرما‌یه‌ای شده اند

11 آذر 1396
  • 0

توقف ثبت سفارش واردات خودرو و نبود عرضه برخی خودروهای وارداتی از سوی برخی شرکت‌های واردکننده باعث ایجاد هرج و مرج در بازار این خودروها شده است؛ طوری‌ که شاهد افزایش قیمت 100 میلیون تومانی برخی محصولات هستیم.

 خودروهای وارداتی تبدیل به کالاهای سرما‌یه‌ای شده اند

توقف ثبت‌ سفارش واردات خودرو و عدم عرضه برخی خودروهای خارجی طی روزهای گذشته باعث شده هرج و مرج در بازار خودروهای خارجی افزایش یابد و همین موضوع رشد 40 تا 100 میلیون تومانی قیمت بعضی خودروها را در بازار به همراه داشته است.

در این مورد می‌توان به قیمت 235 میلیون تومانی سورنتو در تیرماه امسال اشاره کرد که در حال حاضر به 335 میلیون تومان رسیده و به این ترتیب افزایش قیمت 100 میلیون تومانی را تجربه کرده است. البته هرج و مرج در بازار خودرو باعث شده تا برخی فروشندگان، این خودرو را حتی با قیمت 350 میلیون تومان نیز عرضه کنند.

خودروهای وارداتی کارکرده نیز از این رقابت جا نمانده و همچنان روند صعودی طی می کنند. هیوندای وراکروز 2013 از 210 به 245 و هیوندای گرنجور 2013 از 190 به 215 میلیون تومان رسیده است.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد می‌گوید: دو سال پیش خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شد و افرادی نسبت به خرید اقدام می‌کردند که به این محصول نیاز مصرفی داشتند اما طی ماه‌های گذشته و با توقف ثبت سفارش واردات خودرو، این محصول به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و عده‌ای اقدام به خرید و نگه داشتن آن برای فروش با قیمت بالاتر می‌کنند.

در چنین وضعیتی برخی نمایندگی‌های خودروسازان خارجی نیز نسبت به توقف عرضه محصولات‌ از قبل واردشده خود اقدام کرده‌اند و همزمان قیمت برخی از محصولاتشان را نیز افزایش داده‌اند که این موضوع هم بر بازار تأثیرگذار بوده است.

هرچند خریداران کمی در شرایط فعلی برای خودروهای وارداتی در بازار وجود دارد، ولی شرکت‌های واردکننده بدون نظارت دستگاه‌های مسئول هر نوع رفتاری را در بازار انجام داده و به بازار سیاه خودروهای وارداتی دامن می‌زنند.

منبع فارس


نظرات