1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. ثبتارش دوباره از دسترس خارج شد/ محدودیت واردات به دلیل نوسان ارز؟!

ثبتارش دوباره از دسترس خارج شد/ محدودیت واردات به دلیل نوسان ارز؟!

19 اسفند 1396
  • 0

اگرچه سازمان توسعه تجارت اعلام کرده ثبت سفارش واردات تنها تا ساعت 16 هر روز امکان پذیر است، اما قطعی مکرر سامانه ثبت سفارش(ثبتارش)تجار را با چالش‌های فراوان مواجه کرده است.

سامانه ثبت سفارش به عنوان تنها درگاه ورودی برای تجار و فعالان اقتصادی، مدتها است که با تصمیمات یک شبه و تغییرات مکرر مواجه است. جریان‌سازترین اشکال این سامانه را شاید بتوان به ممنوعیت چندین و چند ماهه واردات خودرو و بسته بودن سایت برای ثبت سفارش این کالا بود که با چالش‌ها و انتقادات جدی مواجه شد؛ در آخر هم برخی منابع خبری اعلام کردند که چند ده هزار میلیارد تومان بابت همین بسته بودن سامانه ثبت سفارش، به جیب ۹ نفر واردکننده خودرو رفت.

اما پس از آن، مسئولان سازمان توسعه تجارت ایران بارها و بارها با اعمال تغییرات در این سامانه، فعالان اقتصادی را دچار مشکل کرده اند. اگرچه خودشان بر این باورند که این ها محدودیت و ممنوعیتی نیست که بتواند کار اقتصاد ایران را با چالش مواجه کند؛ اما فعالان اقتصادی می‌گویند که تصمیمات یکباره و چالش‌های این چنینی، عملا هزینه تجارت خارجی کشور را افزایش می دهد.

چندی پیش، مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که مدت زمان اعتبار ثبت سفارش کالا از ۶ ماه به سه ماه تقلیل یافته تا بتوان مدیریت دقیق‌تری بر واردات کالا صورت داد و قدرت برنامه‌ریزی را از برخی سودجویان گرفت. اما پس از آن در دی ماه امسال، باز هم دولت در محدودیتی جدید، ساعت ورود به سامانه ثبت سفارش را محدود به ساعت ۸ صبح تا ۱۶ کرده است که هنوز هم مشخص نیست که دلیل این امر چه بوده است.

در این میان، اکنون سامانه ثبت سفارش مجدد بدون هیچ پیش آگهی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران از دسترس خارج شده و از شب گذشته، دسترسی به این سامانه از سوی فعالان اقتصادی امکان پذیر نیست. اگرچه دولت اعلام کرده باشد که امکان ثبت سفارش تنها تا ساعت ۱۶ امکان پذیر است، اما با توجه به قرار گرفتن بخشنامه ها و برخی پیش آگهی ها در این سامانه، در دسترس بودن آن امری الزامی است.

فعالان اقتصادی بر این باورند که باید هر گونه تصمیمی از سوی دولت و حتی اختلال در شبکه ها نیز پیش آگهی شود تا فعالان اقتصادی از آن اطلاع داشته باشند.

یکی از فعالان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: دولت از این تصمیمات یک شبه برای ثبت سفارش واردات زیاد در دولت دوازدهم اتخاذ کرده است که به هیچ عنوان به نفع تجارت خارجی کشور نیست.

وی می افزاید: شاید دولت بخواهد که واردات را کنترل کند تا جبران بی تدبیری های ارزی خود را کند، اما به هرحال تجارت جاده ای دو طرفه است و نباید انتظار داشت که بدون ابزارهای مناسب آن، تجارت خارجی کشور رشد کند.

این فعال اقتصادی می گوید که طی ماه گذشته و به خصوص بعد از نوسانات ارزی، سامانه ثبت سفارش بیش از هر زمان دیگری با اختلال مواجه است و اینکه تا ساعت ۴ عصر فقط امکان انجام ثبت سفارش وجود داشته باشد، به دلیل این است که دولت واردات را کنترل کند تا هم تراز تجاری اش را مثبت کرده و به خود افتخار کند و هم اینکه سوءمدیریت ارزی خود را از جیب کاهش واردات جبران کند.

منبع مهر


نظرات