1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. به زودی تکلیف واردات خودرو مشخص می‌شود

به زودی تکلیف واردات خودرو مشخص می‌شود

27 آذر 1396
  • 3

معاون وزیر صنعت با اشاره به اینکه درد مردم کوچه و بازار امروز خودروی خارجی نیست، گفت: ظرف سه روز آینده ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو تعیین تکلیف خواهد شد.

 به زودی تکلیف واردات خودرو مشخص می‌شود

مجتبی خسروتاج در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو چه‌زمانی برطرف خواهد شد، اظهارداشت: براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش‌های قبلی واردات خودرو تا 6 ماه دیگر یعنی تا پایان دی ماه اعتبار دارند. اما به‌صورت کلی با توجه به اطلاعاتی که دارم ظرف سه روز آینده ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تصمیمات جدید واردات خودرو توسط دولت اعلام خواهد شد، در پاسخ به اینکه افزایش تعرفه در این تصمیم لحاظ شده یا خیر، گفت: نمی‌توانم جزئیات این موضوع را مطرح کنم اما بایدبگویم هر چیزی که در فضای مجازی مطرح می‌شود گمانه‌زنی است و بعد از ابلاغ دولت مجاز به اعلام آن هستیم.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که آیا این تصمیم باعث ساماندهی وضعیت واردات خودرو خواهد شد، افزود: هدف اولیه طراحی این دستورالعمل هدایت انگیزه‌ها به‌جای واردات بر فعالیت تولید خودرو در کشور است. در صددیم بخشی از تولید داخلی را به‌سمت صادرات سوق دهیم تا کسانی که تولید داخل انجام می‌دهند دارای انگیزه بیشتری شوند. این دستورالعمل جنبه‌های تشویقی دارد تا زمینه تولید و صادرات را داخل کشور فراهم کنیم.

*دستورالعمل جدید واردات خودرو حامی خودروسازان داخلی نیست

وی تصریح کرد: علاوه بر این موضوع با توجه به اینکه واردات خودرو ارزبری زیادی دارد کنترل ارز هم در اولویت قرار گرفته است. امروز در شرایط نوسانات نرخ ارز نباید ورودی کشور در بخش خودرو به‌گونه‌ای باشد که باعث افزایش تقاضا شود، به این ترتیب کنترل تقاضا و حرکت به‌سمت تولید داخلی و صادرات سه محوری هستند که در ابتداء در دستورالعمل واردات خودرو پیش‌بینی شده است اما اینکه آیا دستورالعمل با همه این سه سیاست نهایی خواهد شد یا خیر، باید منتظر مصوبه دولت باشیم.

خسروتاج در پاسخ به اینکه آیا این دستور العمل می‌تواند باعث ساماندهی تولید داخل خودرو شود، آیا شرکت‌های واردکننده به‌سمت تولید داخل حرکت خواهند کرد، گفت: سیاست تولید داخل و ایجاد انگیزه بیشتر برای این موضوع عوامل متعددی را می‌طلبد اما یکی از این ابزارها می‌تواند واردات خودرو باشد. صاحبان نام و نشان خودروهای معروف که سال‌های سال در بازار ایران کار می‌کنند باید بدانند ادامه حضورشان در بازار به‌شرط انتقال تکنولوژی و تولید قطعات یدکی و حتی شراکت قطعه‌سازان ایرانی در زنجیره تأمین آنها است. مسلماً فکر اینکه بازار ایران بستر خوبی برای فروش محصولات آنها است را باید فراموش کنند.

وی با بیان اینکه "در چند ماه گذشته تأکید کرده‌ام که در این دستورالعمل جدید جدید بحث حمایت از کارخانجات فعلی نیست زیرا آنها با همان سود 40 و 50 درصدی و حقوق‌های ورودی مورد حمایت قرار می‌گیرند"، گفت: در این دستورالعمل به این موضوع توجه شده که چطور به‌سمت تولید خودروهای باکیفیت‌تر حرکت کنیم.

* چین اصلاً اجازه واردات خودرو نمی‌دهد

خسروتاج در پاسخ به این پرسش که "آیا در دستورالعمل جدید سیاست سایر کشورها را در واردات خودرو بررسی کرده‌اید یا خیر؟" افزود: چین اصلاً اجازه واردات خودرو نمی‌دهد مگر اینکه به‌صورت تولید مشترک باشد. بسیاری از کشورها مجوز فروش را به‌شرط تولید صادر می‌کنند.

وی اضافه کرد: در شرایط تحریم هیچ کدام از این خودروسازان وارد این بحث‌ها نمی‌شدند حتی نمایندگی‌های آنها هم از طریق واسطه در کشور فعالیت می‌کردند. اما بعد از برجام بحث سرمایه‌گذاری مشترک با پژو، رنو و فولکس‌واگن مطرح شد.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به اینکه آیا سیاست‌های چین در امر واردات خودرو امکان اجرایی شدن در کشور آن‌هم با شرایط فعلی را دارد، اظهار داشت: بنده که از قبل مسئول بخش خودرو نبودم و نمی‌دانم سیاست‌های گذشته این حوزه بر پایه چه‌مواردی اتخاذ شده است. اما به‌صورت کلی باید بگویم می‌توانستیم از آنچه هستیم تصمیمات بهتری را اتخاذ کنیم.

*کسی به احتکار خودروهای خارجی توجه ندارد /منتقدین نادرستی آمار واردات خودرو از گمرک توضیح بخواهند

وی ابراز کرد در حال حاضر یکی از گلایه‌ها به سازمان توسعه تجارت عدم اعلام آمار درست واردات است زیرا در صورت درست بودن آمار چرا خودرو در بازار کمیاب است، در اینجا دو گزینه مطرح است یا آمار اعلامی واردات خودرو اشتباه است یا احتکار توسط واردکنندگان صورت می‌گیرد، گفت: مرجع رسمی برای اعلام آمار واردات و صادرات کشور گمرکات کشور است بنابراین صادرکنندگان اصلاً به وزارت صنعت مراجعه نمی‌کنند بلکه برای دریافت آمار به گمرکات رفته و کالاهای خود را در آنجا اظهار می‌کنند. اگر ما هم بخواهیم میزان واردات و صادرات کالاها را بررسی کنیم به سایت گمرکات مراجعه و از آنها آمار مورد نیاز خود را دریافت می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت افزود: بنابراین اگر کسانی معتقدند واردات کمتر از این بوده باید گمرکات آمار خود را اعلام کنند و آنها پاسخگو باشند. تا جایی که من می‌دانم گمرک به گمرک و استان به استان میزان واردات خودرو روشن است.

وی در پاسخ به این پرسش که احتکار خودرو با این تفاسیر چگونه انجام می‌شود، تصریح کرد: صاحبان کالا همیشه با نگاه سودآوری بیشتر با انباشت کالا به‌فکر افزایش قیمت‌ها هستند. البته در این رابطه قانون تعزیرات احتکار را جرم تلقی کرده و با متخلفین برخورد لازم را انجام می‌دهد. اما ممکن است در برخی از کالاها حساسیت‌هایی وجود نداشته باشد و برخوردی با متخلفین صورت نگیرد. به‌صورت کلی طبیعی است هر وارد‌کننده و تولید‌کننده زمانی که احساس کند قیمتها روند صعودی دارد اقدام به نگهداری کالا کند.

*5 هزار و 300 خودروی بدون مجوز در گمرکات ایران/درد مردم کوچه‌وبازار امروز خودروی خارجی نیست

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که پرسید امروز خودرو جزء کالاهای حساس به‌شمار می‌آید یا خیر، گفت: خودروی خارجی جزو کالای ضروری مردم نیست و اگر احتکاری در این بخش انجام شود سازمان حمایت با آنها برخورد لازم را انجام می‌دهد اما به‌اعتقاد من درد مردم کوچه‌وبازار امروز خودروی خارجی نیست.

خسروتاج در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه‌تعداد خودرو بدون ثبت سفارش وارد کشور شده‌اند، گفت: براساس آمار دریافتی از گمرکات نزدیک به 5 هزار و 300 دستگاه خودرو وارد کشور شده که بدون ثبت سفارش بوده‌اند، به‌عبارتی این تعداد خودرو فاقد مجوز بوده و واردکننده مانند روال گذشته بعد از واردات در صدد دریافت ثبت سفارش بوده است. البته نزدیک به 3 تا4 هزار دستگاه خودرو هم در مناطق و بنادر کشور وجود دارند که برای ترانزیت وارد شده‌اند و از طریق ایران به کشورهای عراق و ترکمنستان ترانزیت می‌شوند.

وی در پاسخ به اینکه سرنوشت این 5 هزار و 300 دستگاه خودروی فاقد ثبت سفارش چه خواهد شد، اضافه کرد: برای این 5 هزار و 300 دستگاه هم در دستورالعمل واردات خودرو مواردی را پیش‌بینی کرده‌ایم که منتظر تصویب آن توسط دولت هستیم.

معاون وزیر صنعت در رابطه با پیش‌بینی واردات خودرو تا پایان امسال، گفت: در سال گذشته حدود 85 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است که نزدیک به دو میلیارد دلار بار مالی برای کشور داشت. در سال‌های گذشته هم 50 هزار یا 60 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است. به‌نظر بنده اگر اجازه بدهیم 5 درصد از تولید داخل صرف تأمین نیاز افرادی بشود که عشق استفاده از ماشین خارجی را دارند توجیه‌پذیر است زیرا اگر 5 درصد از یک میلیارد و 600 میلیون دستگاه خودروی تولید داخل کسر کنیم نزدیک به 80 هزار دستگاه می‌شود. اگر در این حد بتوانیم واردات را مدیریت کنیم کار درستی انجام داده‌ایم.

منبع تسنیم


نظرات

  • مینا مینا (19 دی 1397 ساعت 10:07)

    سلام
    اره واردات خودرو ضروریت مردم نیست من من تازه عقد کردم و با این امید که همسر کارگرم یه کاری داره و بد از تحریم ها واردات نشده و مجبور شدن تعدیل نیرو کنن و همسر من بیکار شد و الان همسر بیکار و در شرایط بدی هستیم شما که این کارها رو میکنید فکر این کارگراهای بی چاره فکر خانواده اونا نیستید الن با شرایط گرانی و بیکاری ما میخواییم چیکار کنیم.

  • وحید وحید (27 آذر 1396 ساعت 22:06)

    ببینید کیا در راس تصمیم گیری کلان کشور هستن، بله مردم کوچه و قشر متوسط و فقیر سوار خودرو واراداتی نمیشن، اما در کنار واردات خودرو چه تعداد زیادی از همین قشر کسب درآمد و امرار معاش میکنن، واقعا به این موضوع توجه کردن تو ۹ ماه گذشته چن نفر به واسطه تعلیق واردات خودرو برای منافع عده ای که مافیای خودرو هستن کارشون از دست دادن، تنها هدف دولت کسب منافع و سود بیشتر برای عده ای که در راس هستن وگرنه نه مردم براشون مهم نه کارگران شاغل در مونتاژکاراها که به اسم خودروساز هستن

  • دلال دلال (27 آذر 1396 ساعت 14:21)

    به خودرو سازان محترم سایپا و ایرانخودرو
    کارخانه های تولیدی خود را به مناطق آزاد مثل کیش انتقال دهید، بعد پراید و 405 را می توانید بصورت قیمت رقابتی تا صد میلیون بفروشید.
    خیلی سودش خوبه. و هم به هدف افزایش سهم صادرات رسیده اید. چه فرقی می کنه به کجا صادر کنید، مگه ایران چی کم داره تمام محصولاتتون را به ایران عزیز صادر کنید