1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. احتمال تغییر در تعرفه واردات خودرو

احتمال تغییر در تعرفه واردات خودرو

3 دی 1392
  • 1

به نقل از ایسنا، هم‌اکنون تعرفه واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۴۵ درصد و تعرفه واردات خودرو با حجم موتور بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۹۰ درصد است.

براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو پیشنهادی مبنی بر افزایش پلکانی تعرفه واردات خودرو براساس حجم موتور ارائه شده است.

در این جلسه پیشنهاد شده که خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر تعرفه بالاتری نیز بپردازند به‌گونه‌ای که به عنوان مثال تعرفه واردات برای خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۰۰۰ سی‌سی بیشتر از خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سی‌سی باشد.

علاوه بر آن در این جلسه عنوان شده که هم‌اکنون تناسبی بین تعرفه واردات خودرو به صورت CBU و همچنین تعرفه واردات قطعات خودرو به صورت CKD وجود ندارد به‌گونه‌ای که تعرفه واردات خودروی آماده در حد کمی بیشتر از تعرفه واردات قطعات بوده و این موضوع توجیه داخلی‌سازی خودروها را کمتر می‌کند.

براساس اخبار به دست آمده در این جلسه وزیر صنعت، معدن و تجارت از کارگروهی خواسته موضوعات مطرح شده مربوط به تعرفه واردات خودرو را بررسی و نتایج را ارائه کنند تا درباره میزان تعرفه‌ها برای سال آینده تصمیم‌گیری شود.


منبع ایسنا


نظرات

  • پارسا پارسا (3 بهمن 1392 ساعت 15:26)

    عوارض واردات خودرو در ژاپن 8 درصد هست، برای همین هست که خودرساز پیشرفت و نوآوری را در صدر برنامه های خود قرار داده. در ایران تعرفه گمرکی 40 درصد هست، عوارض 10 تا 15 درصد. 10 درصد هم سود واردکننده. برای همین هست که خودروساز تولید خودرهای قراضه مثل کیا پراید و پژو 405، سمند، پیکان وانت و نیسان وانت را ادامه میدهد و به جای نوآوری، لابی کردن برای بالا نگه داشتن تعرفه را در صدر برنامه های خود قرار داده است.