1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. معاون ایدرو : توقف تولید برخی خودروها در سال آینده

معاون ایدرو : توقف تولید برخی خودروها در سال آینده

18 اردیبهشت 1396
  • 2

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو معتقد است که قیمت خودرو در ایران نسبت به کشورهای تولیدی و صنعتی گران نیست. وی همچنین از توقف تولید برخی خودروها در سال ۱۳۹۷ در صورت عدم تطبیق با ۸۳ مورد استاندارد تعیین شده و تغییر پلت‌فرم خبر داد.

 معاون ایدرو : توقف تولید برخی خودروها در سال آینده

فرداد دلیری در پاسخ به اینکه سال گذشته صحبت‌های مختلفی درباره توقف خط تولید پراید و پژو ۴۰۵ مطرح اما در نهایت این مساله عملی نشد و مسئولان تصمیم گرفتند تا دی‌ماه سال ۱۳۹۷ این فرصت را در اختیار خودروسازان قرار دهند تا در صورت تغییر پلت‌فرم و افزایش استانداردها از ۵۲ مورد به ۸۳ مورد، خودروهای مدنظر به حیات‌شان ادامه دهند، عنوان کرد: این‌که بتوان سطح استانداردها را چه در بخش آلایندگی‌ها، مصرف سوخت و استانداردهای ایمنی افزایش داد مساله‌ای که توسط سازمان ملی استاندارد تدوین شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش دیگری از این سیاست‌ها را تعیین می‌کند.

تولید سه میلیون خودرو در افق ۱۴۰۴

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به دنبال روش‌های تولید جدید و نیز استانداردهای بروز است تا با گذشت زمان کیفیت خودروها بالا برود و به خوبی می‌دانیم که صنعت خودروی ایران در افق ۱۴۰۴ باید به صادرات ۳۰ درصدی نائل شود و اگر خودروهای ما به تکنولوژی‌های لازم دست نیابند نمی‌توان به هدف تعیین شده رسید.

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو با اشاره به این‌که در سال ۱۴۰۴ باید سه میلیون خودرو در داخل تولید شود که حدود یک میلیون خودرو از این تعداد صادر شوند، بیان کرد: رسیدن به عدد سه میلیون خودرو که تعداد دو میلیون دستگاه آن برای نیاز داخل است دور از دسترس نیست؛ به‌طور مثال در سال ۱۳۹۵ نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در کشور به فروش رسیده و اگر حدود ۱۰۰ هزار دستگاه آن را وارداتی بدانیم یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو طی سال گذشته در کشور تولید شده است.

تعدم امکان ادامه تولید برخی خودروها با پلت‌فرم‌های فعلی

دلیری با بیان اینکه رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴ عدد بزرگ و دور از دسترسی نیست، خاطر نشان کرد: اما مساله رسیدن به ۳۰ درصد صادرات خودروهای تولید شده در افق ۱۴۰۴ مساله‌ای است که باید در جنبه‌های مختلف بررسی شود، بنابراین استراتژی‌های دولت و کشور این است که بتوانیم خودروهای باکیفیت‌تر و بهتر تولید کنیم، چراکه با خودروهای موجود نمی‌توان رقابت کرد و بازارهای محدودی در خارج از کشور برای ما وجود خواهد داشت.

وی افزود: استانداردهای مورد نظر تدوین شده و قاعدتا براساس این استاندارد برخی خودروها حاضر نخواهند بود به تولید ادامه دهند، چرا که پلت‌فرم‌های آن بروز نیست و امکان ادامه تولید آنها با پلت‌فرم‌های فعلی برای دستیابی به استانداردهای تدوین شده امکان‌پذیر نیست.

خودروسازان بدون سیاست‌های اجباری پروژه‌های سودده را کنار نمی‌گذارند

معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو با تاکید بر این‌که شرکت‌های تولیدکننده خودرو تا زمانی که سیاست‌های اجباری تدوین نشده و تاریخ معین برای تغییر مدل تولید برای آنها ابلاغ نشود، پروژه‌های سودده را کنار نمی‌گذارند، تصریح کرد: زمان و سیاست اجباری مدنظر تعیین شده و خودروسازان باید تولیدهای خود را با تصمیم‌های اعلامی وفق دهند و هم‌اکنون به دنبال جایگزین‌کردن خودروهای جدید چه از طریق مشارکت‌های بین‌المللی و چه با طراحی داخلی باشند.

دلیری همچنین با اعلام این‌که در افق ۱۴۰۴ باید ۵۰ درصد خودروهای تولیدی که شامل سه میلیون دستگاه خودرو می‌شود طراحی داخلی باشد، گفت: هرساله استانداردها افزایش یافته و سیاست‌های در نظر گرفته شده سخت و سخت‌تر می‌شود. در فاصله دو ساله تعیین شده باید از یورو ۴ به یورو ۵ و پس از آن یورو ۶ برسیم و قطعا خودروهای پراید و ۴۰۵ که از آنها نام بردیم با شرایط فعلی امکان ادامه‌ی تولید پس از آن سال ندارند. خودروهای نامبرده چه در بخش طراحی بدنه، موتور و گیربکس باید تغییر کنند و جای نگرانی وجود ندارد چراکه با تاریخ‌های در نظر گرفته شده حتما کار پیش خواهد رفت.

وی همچنین در پاسخ به این‌که اگر تا تاریخ تعیین‌ شده خودروهای مربوطه استانداردهای اعلامی را رعایت نکنند چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود، بیان کرد: در صورتی که این اتفاق رخ ندهد خودروهای مختلف از چرخه تولید خارج خواهند شد و به جای آنها مدل‌های دیگری تولید می‌شود.

اقبال ایتالیا، فرانسه، آلمان و کره جنوبی بعد از برجام به بازار ایران

دلیری در پاسخ به این‌که کدام کشورها پس از برجام بیشترین درخواست را با ایرانی‌ها داشته‌اند، اعلام کرد: کشورهای زیادی پس از برجام مراجعه کردند که در این راستا می‌توان به ایتالیا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی و نیز کشورهایی شمال اروپا از جمله فنلاند و سوئد اشاره کرد اما به‌طور کلی سه کشور ایتالیا، فرانسه، آلمان سه کشوری بودند که پس از برجام بیشترین تقاضا را نسبت به همکاری ‌های مختلف با ایران ارائه دادند. ایتالیایی‌ها در مباحث صنایع فلزی و صنایع سنگین، آلمانی‌ها در حوزه صنایع تکنولوژی و نرم‌افزاری و نیز فرانسوی‌ها در صنعت خودروسازی و صنایع نفت و گاز ورود کردند.

منبع : ایسنا



نظرات

  • mah mah (18 اردیبهشت 1396 ساعت 14:06)

    خودروسازان بدون سیاست های اجباری پروژه سودده را کنار نمگذارند!!!!!
    من نمیدونم اینا تا کی میخوان با این طرز فکر احمقانه پدر مردم در بیارن. تعرفه که کم بشه این لگن ساز هم شاید یه تکونی به خودشون بدن اگه ندن هم از بین میرن و ملت از دستشون خلاص میشن. البته اگه دولت دست از سر اقتصاد برداره و اقتصاد مردمی بشه اونهایی که واقعا کار بلدن کار های خوبی میتونن انجام بدن که فکر میکنم به نفع خود دولت هم میشه چون میتونه مالیات بیشتری بگیره.

  • ناشناس ناشناس (18 اردیبهشت 1396 ساعت 12:56)

    معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی ایدرو معتقد است که قیمت خودرو در ایران نسبت به کشورهای تولیدی و صنعتی گران نیست.
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    مقایسه خودروهای ساخت ایران با خودروهای ساخت کشورهای دیگر مقایسه مع الفارق است . نمیدونم چرا اصرار دارن خودشون رو با خودروساز های مطرح دیگر همرده کنند. افسوس