1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عرضه بنزین سرطان‌زا به مدت ۸ سال

عرضه بنزین سرطان‌زا به مدت ۸ سال

13 اردیبهشت 1396
  • 3

یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم تولید و توزیع بنزین یورو ۴ بوده است و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم بر عملکرد بنزینی دولت روحانی صحه می‌گذارد و می‌گوید که تا پیش از این دولت، بنزین استانداری به نام یورو ۴ در کشور وجود نداشت.

 عرضه بنزین سرطان‌زا به مدت ۸ سال

آلودگی هوا به موضوع مهمی در نخستین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری ۹۶ تبدیل شد و یکی از صف بندی‌های مهم آن را شکل داد. یک طرف قالیباف بود که از عملکرد محیط‌زیستی دولت انتقاد کرد و طرف دیگر روحانی و جهانگیری بودند که از عملکرد شهرداری به‌ویژه در صد ور مجوز برای بلندمرتبه‌سازی و همچنین کیفیت بنزین تولیدشده در دولت احمدی‌نژاد انتقاد کردند. اما یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم تولید و توزیع بنزین یورو ۴ بوده است و قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم بر عملکرد بنزینی دولت روحانی صحه می‌گذارد و می‌گوید که تا پیش از این دولت، بنزین استانداری به نام یورو ۴ در کشور وجود نداشت.

به گزارش روزنامه «دنیای خودرو»، محیط‌زیست یکی از موضوع‌های داغ نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ بود و همین امر باعث شد تا پای کیفیت بنزین تولیدشده در دولت قبل و فعلی هم به میان کشیده شود. ماجرا از جایی شروع شد که مجری از قالیباف پرسید که چه راهکار و برنامه موثری برای مقابله با چالش‌های زیست محیطی و… دارید که او در پاسخ به این پرسش به شدت از عملکرد دولت روحانی در مبارزه با ریزگردها انتقاد کرد. در ادامه این مناظره زمانی که فرصت به اسحاق جهانگیری رسید، او در پاسخ به صحبت‌های قالیباف گفت: «بحث‌های زیست‌محیطی جزو مهم‌ترین مباحث است و مردم نسبت به آن حساس هستند. دولت‌ها وظیفه دارند کارهای جدی انجام دهند. در دولت یازدهم با وجود مشکلات عدیده، به مسائل زیست‌محیطی توجه و کارهای مهمی انجام شد. در زمینه خودروها و خارج کردن بنزین پتروشیمی‌‌ها که بنزن بسیار بالایی داشت، در دولت گذشته در تهران اجازه داده می‌شد که بنزین پتروشیمی‌ استفاده شود که به دلیل بالا بودن سرب سرطان‌زا بود. در حال‌حاضر این محصول حذف شده است و در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ دیگر و بیش از ۴۰ شهر، از بنزین یورو ۴ استفاده می‌شود.»

عملکرد مثبت دولت روحانی در بنزین شاهرخ خسروانی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» عملکرد مثبت دولت روحانی در زمینه تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی استاندارد را تایید می‌کند و می‌گوید: «تا پیش از فعالیت دولت یازدهم و فعلی، در کشور چیزی به‌نام توزیع بنزین و گازوئیل یورو ۴ نداشتیم و در این دولت این فرآورده‌ها توزیع و گسترش یافته است.» این مقام مسئول در ادامه روند آغاز تولید و توزیع بنزین یورو ۴ را توضیح می‌دهد و می‌گوید: «بنزین یورو ۴ از سال ۹۱ در فاز ۲ پالایشگاه امام خمینی(ره) تولید می‌شد اما هیچ‌گونه توزیعی صورت نمی‌گرفت. ولی از دی‌ماه سال ۹۲ با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و بر اساس آنچه در قانون مصوب شده بود، قرار شد در هشت کلان‌شهری که در معرض آلودگی هوا هستند، این بنزین توزیع شود.

بنابراین از اواخر سال ۹۲ در تهران، کرج و اراک توزیع بنزین یورو ۴ شروع شد و هم‌زمان با دستور دولت دریافت بنزین پتروشیمی را که بنزن بالایی داشت، قطع و تولید بنزین یورو ۴ شروع شد. ضمن این که هم‌زمان برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد تا در پالایشگاه‌هایی که پتانسیل دارند، چگونگی تولید این بنزین شروع شود.» وی در ادامه توضیح می‌دهد: «در ابتدا تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه تبریز و با تمهیدات صورت‌گرفته روزانه ۸۰۰ هزار لیتر تولید آغاز شد. در مهرماه ۹۳ هم پالایشگاه اصفهان شروع به تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ کرد و در اراک هم روزانه حدود ۱۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید می‌شد. بنابراین با توجه به همین میزان تولید روزانه توزیع در هشت کلان‌شهر مصوبه قانون شروع شده و همچنان ادامه دارد و در حال گسترش به شهرهای دیگر است.»

خسروانی به میزان تولید و توزیع بنزین کنونی کشور هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «در حال حاضر روزانه بیش از ۲۳ میلیون لیتر بنزین یورو۴ در کشور تولید و توزیع می‌شود و قرار است در آینده نزدیک سه پالایشگاه دیگر هم برای تولید بنزین یورو ۴ افتتاح شوند و به‌زودی روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در کشور توزیع خواهد شد.»

کارنامه دولت گذشته قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به وضعیت تولید و توزیع بنزین در دولت قبل هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در دولت گذشته روزانه ۵۶ میلیون لیتر بنزین تولید و توزیع می‌شد اما هیچ‌گونه توزیع بنزین یورو ۴ صورت نمی‌گرفت. ضمن اینکه حدود ۶ میلیون لیتر بنزین پتروشیمی توزیع می‌شد که تاثیر منفی زیادی در محیط‌زیست و سلامت شهر داشت که با سر کار آمدن دولت روحانی توزیع آن کاملا قطع شد.» خسروانی به موضوع آلودگی هوا هم می‌پردازد و توضیح می دهد: «در بحث آلودگی هوا نمی‌توان گفت فقط بنزین متهم اصلی آلودگی هواست، بلکه مجموعه‌ای از عوامل دخیل هستند که یکی از مولفه‌های آن بنزین است که در این دولت مشکل آن برطرف شد.

نکته مهمی که باید توضیح دهم، این است که بنزین با استاندارد یورو ۴ به معنی این نیست که این بنزین هیچ آلایندگی ندارد و استاندارد مفهوم صفر بودن مولفه‌های منفی نیست، بلکه استاندارد به معنای این است که برای بنزین مشخصاتی تعریف شده و اگر بنزین با این مشخصات تولید و در باک خودروهای استاندارد یورو ۴ ریخته شود و بعد بسوزد، سطح آلایندگی که ایجاد می‌کند در حد استاندارد است. بنابراین وظیفه وزارت نفت تولید بنزین استاندارد یورو ۴ و در حال گسترش این کار است. البته خودروساز نیز باید خودروی با این استاندارد تولید کند، اما هنوز در سطح شهر خودروهایی با مصرف سوخت بالا که منجر به بالا رفتن آلودگی هوا می‌شوند، تردد می‌کنند. ضمن اینکه در زمینه گازوئیل هم در این دولت تلاش شد به سطح استاندارد برسد و در حال حاضر روزانه ۲۴ میلیون لیترگازوئیل یورو۴ تولید می‌شود.»

منبع : دنیای خودرو



نظرات

  • علی علی (13 اردیبهشت 1396 ساعت 23:17)

    این هم سایتی با تخصص خودرو که به طرفداری از دولت با تدبیر پرداخته

  • ح-شمسی ح-شمسی (13 اردیبهشت 1396 ساعت 16:23)

    با سلام، 1-فرآیند تولید بنزین یورو 4و5 ظرف 10 سال گدشته شروع شده و با 2 یا 3 سال نمیتوان به تولید بنزین 4 رسید. 2- اکر بنزین 4 در سال 91 تولید شده به گفته ایشان پس گجا رفته 3- بنزین پتروشیمی مگر چقدر بوده که باعث آلودگی شده 4- اگر بنزین پتروشیمی آلوده است چرا حالا با بنزین ممزوج میشود5- اگر کسی خلاف گرده و بنزین سرطانزا توزیع گرده چرا محاکمه نمیشود و ....

  • فرزاد فرزاد (13 اردیبهشت 1396 ساعت 13:50)

    ای کاش درد و عذاب پینوکیوی کبیر در ایران عزیزم وجود داشت!