1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. پمپ بنزین های آینده چگونه خواهند بود؟

پمپ بنزین های آینده چگونه خواهند بود؟

19 خرداد 1395
  • 0

خودروهای خانوادگی امروزی مسافت‌های زیادتری را می‌پیمایند و این پیمایش تنها محدود به سوخت‌های بنزین و یا دیزل نیست بلکه سوخت‌های دیگری نیز بکار گرفته می‌شوند که شعاع حرکتی بالاتری را ایجاد می‌کنند از جمله اتانول، بیودیزل، پروپان، گاز طبیعی و یا الکتریسیته‌ی خالص. این نوع سوخت‌ها که غالباً "سوخت‌های جایگزین" نامیده می‌شوند به سرعت در دل خریداران جا باز می‌کنند؛ بنابراین محدوده‌ی گسترده‌تری برای انتخاب نوع سوخت‌های مصرفی وجود دارد و این به طور طبیعی نگاه ما به جایگاه‌های سوخت مرسوم را تغییر می‌دهد.

جایگاه سوخت در آینده

هنوز هم جایگاه‌های سوخت سنتی در جای‌جای دنیا دیده می‌شوند اما هم‌اکنون این جایگاه‌ها، سوخت‌های متنوعی را عرضه می‌کنند و ما همچنین با نوعی رقابت بین این جایگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت غیر سنتی مواجه هستیم.

یکی از کارشناسان چنین اظهار می‌دارد:
خواه باک خودروی خود را با بیوسوخت ها، گاز طبیعی، پروپان، هیدروژن و هر سوخت دیگری پر کنید، توانایی بیشتری در کمک به افزایش امنیت انرژی خواهید داشت و پایداری زیست‌محیطی را بهبود خواهید بخشید و از طرف دیگر هم مصرف‌کنندگان بیشتری از تنوع سوختی بهره خواهند برد. ما همچنین در حال توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدیدی هستیم که باعث خواهند شد تا از آزمایشگاه به خیابان راه یابند و به زودی شاهد خودروهای بهتر و سوخت‌های بهتری خواهیم بود.

استفاده‌ی خودروها از گاز طبیعی باعث توسعه‌ی شبکه‌ی عمومی و جایگاه‌های خصوصی توزیع گاز طبیعی در سراسر کشور شده است. برای مثال شرکت AT&T در حال حاضر بیش از 8 هزار خودروی گازسوز را به راه انداخته و برای 15 هزار دستگاه برنامه دارد.

جایگاه سوخت در آینده

زیرساخت‌ها برای تحویل گاز طبیعی به جایگاه‌های انفرادی به‌طور قابل‌توجهی بهبودیافته و این انتقال سوخت بسیار کارآمدتر از انتقال به جایگاه‌های گاز مرسوم بوده است، جاهایی که تأمین سوخت توسط کامیون‌ها صورت می‌گیرد.

در بسیاری از مکان‌ها لوله‌های گاز به منازل و کارخانه‌ها راه یافته و برای تأمین گرما و پخت‌وپز بکار گرفته می‌شوند بنابراین استفاده از همین روش آسان‌تر از اضافه کردن تجهیزات کمپرسور و دیگر زیرساخت‌ها برای جایگاه‌ها است.

شرکت انرژی پاک در سال‌های اخیر روی گاز طبیعی مطالعات گسترده‌ای انجام داده و بر روی ناوگان کامیون‌ها با امکان طی مسافت‌های طولانی تمرکز کرده است و جایگاه‌های سوخت پاک این شرکت در فرودگاه‌ها و مراکز صنعتی سراسر کشور دیده می‌شود.

جایگاه سوخت در آینده

یکی دیگر از کارشناسان در این باره می‌گوید:

گاز طبیعی احتمالاً سوخت جایگزین ممتاز ما است که در حال حاضر کار خود را شروع کرده است؛ اما ما می‌خواهیم تا دانشی بهتر درباره‌ی انواع سوخت‌ها داشته باشیم و بنابراین فهمی خوب از چگونگی مواجه‌شدن بازار با این نوع سوخت‌ها را به دست می‌آوریم. بنابراین ما آماده خواهیم بود تا در مواقع لزوم به انتخاب‌های بازار واکنش نشان دهیم و تغییری را در اولویت‌های مشتریان ایجاد نماییم.

منعکس‌کننده‌ی رشد سریع جایگاه‌های گاز طبیعی، زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی آمریکا است اما در این مورد "سوخت" به جایی که خودروها هستند مربوط می‌شود: راننده‌های خودروهای الکتریکی احتمالاً این خودروها را در خانه یا سر کار شارژ می‌کنند و یا حتی در پارکینگ‌ها و فرودگاه‌ها. ضرورتاً، هر پریز برق یک مکان بالقوه برای شارژ یک خودروی الکتریکی است.

جایگاه سوخت در آینده

اما بر خلاف جایگاه‌های سوخت سنتی، سود و مزیت تمرکز نخست نیست. درحالی‌که شبکه‌های شارژ بر پایه‌ی پرداخت پولی وجود دارند اما بسیاری از مکان‌ها هنوز شارژ رایگان را با عنوان اغوای مشتریان ارائه می‌دهند.

جایگاه سوخت در آینده

تسلا میلیون‌ها دلار را برای ایجاد مکان‌های شارژ بسیار سریع خرج کرده و این به خریداران اجازه می‌دهد تا محدوده‌ی حرکتی بیش از 300 کیلومتری را در کمتر از 30 دقیقه به دست آورند.

جایگاه سوخت در آینده

اما در کل نمی‌توان گفت که جایگاه‌های سوخت آینده دقیقاً به چه شکلی خواهند بود؛ اما راه‌حل‌های رانندگی پاک به پیشرفت خود ادامه خواهند داد و سوخت‌های جدید با تکنولوژی‌های تازه در راه خواهند بود.


منبع:motorweek



نظرات