1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. فرانسوی ها نگران سرمایه گذاری در ایران پس از آمدن ترامپ

فرانسوی ها نگران سرمایه گذاری در ایران پس از آمدن ترامپ

22 آبان 1395
  • 0

نتیجه انتخابات آمریکا، نگرانی خودروسازان جهانی از افزایش ریسک سرمایه هایشان در دنیا را برانگیخته است. در این میان پژو و رنو دو خودروساز فرانسوی هم نگران سرمایه گذاری در ایران هستند.آن گونه که فارس به نقل از رویترز گزارش کرده است، با پیروزی دونالد ترامپ جمهوریخواه به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا نگرانی های خودروسازان معروف جهان درباره سرمایه گذاری شان به شدت افزایش یافته است.

این گزارش در این رابطه به گردهمایی که خودروسازان در دو روز گذشته در نمایشگاه مونیخ آلمان داشته اند استناد کرده است. بر این اساس، شرکت هایی مانند بی ام و، دائملر، فولکس واگن، پژو و رنو نگران این هستند که پیروزی ترامپ سرمایه گذاری آن ها را در کشور های دیگر تهدید کند.نمونه اظهارات پیشین ترامپ در خصوص قرارداد های بین المللی، به نوعی این نگرانی ها را تقویت می کند. پیش از این دونالد ترامپ در کمپین های مبارزاتی خود اعلام کرده بود که قرارداد تجارت آمریکای شمالی موسوم به «نفتا» را لغو می کند که این مسئله باعث می شود برای خودرو هایی که از مکزیک و کانادا به آمریکا وارد می شوند، تعرفه گمرکی وضع شود. همچنین کانادا و مکزیک نیز برای خودرو های وارداتی از آمریکا تعرفه وضع خواهند کرد.

این مسئله بر صنعت خودرو تاثیر منفی خواهد گذاشت چون موجب افزایش قیمت انواع خودرو می شود و صنعت خودرو را دچار رکود می کند و به نوبه خود مشاغل کارخانه هایی را که به مکزیک و کانادا قطعه ارسال می کنند و همچنین مشاغل کارخانه هایی را که از مکزیک و کانادا به آمریکا قطعه می فرستند، تهدید می کند.در این رابطه متیوس مولر رئیس فولکس واگن نیز در مونیخ گفته که امیدوار است انتخاب ترامپ خیلی برای آن ها دردسرساز نباشد.همچنین فورد اعلام کرد درنظر دارد که خودرو های سایز کوچک را در مکزیک تولید کند تا از خطر ریسک های اقتصادی در امان باشد.در این میان، به نظر می رسد امیدواری خودروسازان اروپایی و دیگر مشاغل که تمایل به پیروزی هیلاری کلینتون دموکرات داشتند تا موانع سرمایه گذاری ها در ایران برداشته شود نیز 16 ماه بعد از لغو تحریم های هسته ای به نتیجه ای نرسیده است.

به عنوان مثال بانکداران اعلام کرده اند مؤسسات مالی هنوز بسیار نگران تحریم های آمریکا برای مبادلات تجاری با ایران بوده و همچنین قادر به مبادلات مالی با ایران نیستند. رنو و پژو نیز که قبلاً همکاری با ایران داشته و همچنین پژو سیتروئن که قبلاً قراردادی را با خودروسازان ایرانی منعقد کرده اند، نگران ریسک سرمایه هایشان در ایران هستند.پژو سیتروئن 15 درصد از کل فروش خود را به بازار ایران متکی است و رنو سرمایه گذاری خود را در سپتامبر در ایران رونمایی کرد.

هفته ها قبل از انتخابات، کارلوس تاوارس رئیس پژو سیتروئن اعلام کرده بود که امیدوار است حرف های ترامپ درباره توافق های هسته ای ایران هیچ وقت عملی نشود. ترامپ در کمپین های مبارزاتی گفته بود که توافق برجام را پاره می کند. تاوارس همچنین اعلام کرد که بین آنچه ترامپ در شعار های تبلیغاتی گفته بود، با آنچه که بعد از انتخابات عمل می کند فاصله ای وجود خواهد داشت و ایران فرصت بسیار خوبی برای این گروه (خودروسازی) است. مدیر پژو سیتروئن همچنین گفته بود ایران فرصتی استثنایی است که ما نمی توانیم از آن چشم بپوشیم. به ویژه این که حضور ما 100 درصد منطبق بر قوانین بین المللی است.

منبع:ایران جیب



نظرات