1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. قیمت خودرو در سال آینده افزایش خواهد یافت

قیمت خودرو در سال آینده افزایش خواهد یافت

28 دی 1392
  • 5

در شرایطی که خودروسازان اعلام کرده‌اند قیمت محصولات خود را تا پایان سال تغییر نخواهند داد و بازار نیز از موضع گرانی‌اش عقب‌نشینی چندانی نکرده، مشتریان همچنان با بازار قهرند و خریدو‌فروش چندانی صورت نمی‌گیرد.

ظاهرا مشتریان هنوز هم در انتظار کاهش قیمت خودرو مانده و گمان می‌برند که قیمت‌ها پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی از دوشنبه هفته آینده، کاهش چشمگیری خواهد داشت. این در شرایطی است که خودروسازان همچنان بر ارزان نشدن خودرو تاکید دارند و حتی از افزایش آن طی سال آینده می‌گویند.

با این حال گوش مشتریان به این حرف‌ها بدهکار نیست و از همین رو بازار خودرو در حال سپری کردن یکی از شدیدترین دوره‌های رکود خود در سال‌های اخیر است. از طرفی، اما با وجود رکود بازار، قیمت‌ها کاهش چندانی نداشته‌اند و بعید هم به نظر می‌رسد اتفاقی مطابق با آنچه مشتریان انتظارش را می‌کشند، در مورد قیمت خودروها رخ بدهد.

افت و خیز محدود وارداتی‌ها

دنیای اقتصاد در گزارشی آخرین قیمت های برخی خودروهای خارجی و داخلی را بررسی کرده و نوشته؛ آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر هیوندایی آزرا که روندی نزولی را طی یکی، دو ماه گذشته تجربه کرده، ۱۹۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سوناتا نیز قیمتی برابر با ۱۳۲ میلیون تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت آن حکایت می‌کند. هیوندایی IX55، اما دو میلیون تومان گران شده و هم‌اکنون ۲۱۷ میلیون تومان خریدو‌فروش می‌شود.

دیگر مدل هیوندایی به نام IX35 نیز در حال حاضر ۱۳۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. هیوندایی i30 نیز که تغییر قیمت خاصی نداشته، هم‌اکنون ۱۰۱ میلیون تومان به فروش می‌رود. این خودرو البته در مقایسه با یکی دو ماه پیش کاهشی حدودا چهار میلیونی را تجربه کرده است.

در بین محصولات کیا نیز مدل اسپورتیج ۱۴۰ میلیون تومان خریدو‌فروش می‌شود و سراتو هم در مدل ۲۰۱۴ خود ۱۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. از سوی دیگر، اما تویوتا یاریس‌هاچ بک ۸۵ میلیون تومان خریدو‌فروش می‌شود و مدل اوریون نیز ۲۰۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

افت قیمت تیانا

اما سری هم به بازار خودروهای داخلی بزنیم که تغییر خاصی در آن به چشم نمی‌آید.

به گفته فعالان بازار، تنها تیانا و در این هفته با نوسان قیمت محدودی روبه‌رو بوده و یک میلیون تومان ارزانی را تجربه کرده است.

تیانا که نامش در رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی طی آذرماه نبود، در حال حاضر ۱۳۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر ایران‌خودرو هم‌اکنون ۳۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود و مدل پارس خودرویی آن نیز ۳۷ میلیون تومان قیمت دارد.

تندر مدل E1 هم ۳۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد که تغییری نسبت هفته قبل نداشته است.

از بازار مگان هم خبر می‌رسد این خودرو هم‌اکنون در همان قیمت ۸۹ میلیون تومان خود باقی مانده و تغییری را تجربه نکرده است. فعالان بازار در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو با تغییر قیمتی روبه‌رو نبوده و در حال حاضر ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز هم‌اکنون ۱۳۰ میلیون تومان قیمت دارد و مزدا۳ هم ۱۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رود که هیچ ‌کدام تغییر قیمت خاصی نداشته‌اند.

اما از بازار خبر می‌رسد که در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمتی معادل ۳۷ میلیون تومان خریدو‌فروش می‌شود. در بین دیگر پژویی‌های ایران‌خودرو، تیپ۶ این محصول هم در حال حاضر ۴۹ میلیون تومان خریدو‌فروش می‌شود که البته بسیار کمیاب است. مدل صندوقدار و اتومات ۲۰۶؛ یعنی V9 هم با قیمتی برابر با ۴۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین V8 نیز به‌عنوان مدل صندوقدار، اما دنده معمولی ۲۰۶، از قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان برخوردار است. از پژو ۲۰۶ مدل V20 نیز خبر می‌رسد که با قیمت ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ که افت و خیز قیمتی نداشته، هم‌اکنون ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریدو‌فروش می‌شود.

در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند مدل LX هم با توجه به ثبات قیمتی که داشته، ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریدو‌فروش می‌شود. همچنین پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از ثبات قیمت پارس حکایت دارد.

از رانا هم خبر می‌رسد که این خودرو در حال حاضر ۳۲ میلیون تومان خریدو‌فروش می‌شود. در بین مدل‌های پراید، مدل ۱۱۱ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون تومان دارد و پراید ۱۳۱ نیز که تغییری در قیمت آن به وجود نیامده، ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریدو‌فروش می‌شود و پراید ۱۳۲ هم ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

تولید بیشتر خودروها در شرکت‌های بزرگ خودروسازی زیانده شده است

در همین ارتباط دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت و گو با فارس گفت: هم‌اکنون تولید بیشتر خودروها در شرکت‌های بزرگ خودروسازی زیانده شده است و به دلیل جلوگیری از رشد قیمت خودروها ،متناسب با نرخ تورم در دو سال اخیر، تولید بیشتر این محصولات زیان‌ده شده است.

احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه زیان بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان‌ در یک‌سال و نیم گذشته گواه زیان‌ده بودن تولید محصولات است، خاطرنشان کرد: اگرچه یک بنگاه اقتصادی در زمان محدودی با زیان می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد، اما در دراز مدت این امکان وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد:‌ هم‌اکنون خودروسازان برای تامین نقدینگی به فروش اموال و دارایی‌ها مانند سهام و برخی از شرکت‌های زیرمجموعه روی آورده‌اند و در نیتجه فروش اموال ،بخشی از نقدینگی مورد نیاز خودروسازان تامین و تولید خودرو اندکی افزایش یافته است که البته ادامه روند صعودی تولید نیازمند تامین تسهیلات مورد نیاز است و با این حال قیمت خودروها در سال آینده افزایش خواهد یافت که میزان آن نیز بستگی به هزینه‌های تولید مانند نرخ ارز و مواد اولیه دارد.




نظرات

  • حاجی مهدی حاجی مهدی (30 دی 1392 ساعت 10:14)

    دوستان اگه میخوان خودرو بخرن زودتر تو این بگیر و ببند بازار اقدام کنن
    مطمعن باشید دو سه هفته دیگه دوباره خودرو گرون میشه من ب عنوان کسی ک چند سال نمایشگاه ماشین دارم میگم
    (خود دانید از ما گفتن بود )

  • 121 121 (29 دی 1392 ساعت 21:11)

    خوشحال میشم اگه مردم پیروز بشن..
    انشاالله

  • ashkan ashkan (29 دی 1392 ساعت 20:44)

    با سلام از همه مسولان خواهش میکنیم تعرفه واردات خودرو را حذف کنند و واردات خودرو را آزاد بگذارند تا مشکل گرانی خودرو حل شود . با تشکر

  • مرضیه مرضیه (29 دی 1392 ساعت 06:48)

    خب کسی که نمی خره پس صدبرابر بشه نمایشگاه دارها نمی خوان با واقعیت روبرو شن حق دارن اخرش چی ماشینا دمده می شه و باید خیلی پایین تر بدن هاهاهاها

  • مهدی مهدی (28 دی 1392 ساعت 10:14)

    مطمعنا افزایش قیمت خودرو بازار را راکدتر و اوضاع خودروسازان بدتر می شود به نظرم دولت باید فکری به حال پایین اوردن ارز و یا اختصاص دادن ارز 1256 به خودروسازان بکند و گرنه اوضاع خودرو از اینی که هست بدتر می شود