1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مشتریان به کاهش قیمت‌ خودرو دل نبندند!

مشتریان به کاهش قیمت‌ خودرو دل نبندند!

24 دی 1392
  • 0

پارسال همین موقع‌ها بود که خودروسازان با جمشید پژویان، رییس شورای رقابت بحث‌هایی داشتند در رابطه با این‌که قیمت خودرو اصلا قابل توجیه برای تولیدکنندگان نیست و آنها از به صرفه نبودن تولید بارها و بارها صحبت می‌کردند.

کار به جایی رسید که در شرایطی که پیش‌بینی می‌شد این شورا در فرمول خود برای قیمت‌گذاری، قیمت‌هایی را اعلام خواهد کرد کاملا متفاوت با خودروسازها و بسیار پایین‌تر، فرمولی به خودروسازها ارائه شد که تفاوت چندانی با قیمت‌گذاری‌های قبلی نداشت؛ هر چند خودروسازها خوشبین به این موضوع بودند که قیمت‌ها بالاتر از گذشته رود.

این بررسی‌های شورای رقابت اگر نتیجه‌ای روی قیمت‌گذاری نداشت، یک تاثیر داشت و آن هم، ورود معاملات بازار خودرو به یک رکود عمیق بود؛ به‌طوری که در برخی موارد حتی خرید و فروش‌ها متوقف شده بود.

حالا نیز نزدیک به دو ماه و نیم مانده به سال جدید، دوباره بحث‌های قبلی تکرار شده است؛ با این تفاوت که انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان در هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای رسمی خواستار کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو براساس نرخ ارز ۲۶۵۰ تومانی شد.

این انجمن اعلام کرده بود: قیمت خودروهای تولیدی در داخل کشور برپایه ارز ۳۶۰۰ تومانی تعیین شده است که با توجه به کاهش قیمت ارز توجیهی ندارد و باید مورد بازنگری قرار گیرد. با توجه به این امر که مورد تاکید شورای رقابت قرار گرفته و همچنین مطابق برآوردهای انجمن حمایت از مصرف کنندگان، تعیین قیمت خودرو براساس نرخ ارز ۲۶۵۰ تومانی باید به کاهش قیمت خودرو تا حدود ۲۰ درصد منجر شود.

حالا نیز یک عضو شورای رقابت از جلسه این شورا با خودروسازان برای کاهش قیمت خبر داده؛ جلسه‌ای که با اولین حضور رییس جدید این شورا برگزار شده است. عیسی امامی با تشریح جزییات اولین جلسه شورای رقابت با رییس جدید، گفت: مقرر شد در این زمینه جلسه‌ای بین شورای رقابت، خودروسازان و مسوولان وزارت صنعت برگزار شود.

به گفته وی، طبق نظر اعضای شورای رقابت، دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو باید به طور دقیق اجرایی شود؛ به طوری که با روند نزولی نرخ ارز و تورم، قیمت خودرو نیز کاهش یابد.

وی در عین حال تاکید می‌کند: در صورتی که خودرو‌سازان، دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو را به طور دقیق اجرا نکنند، شورای رقابت در این مساله ورود خواهد کرد.

هر چند در روزهای گذشته وزیر صنعت و دبیر انجمن خودروسازان یک صدا بر عدم کاهش قیمت خودرو تاکید کرده و گفته‌اند امکان کاهش قیمت خودرو وجود ندارد. حتی احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفته که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت دست‌هایش را به نشانه تسلیم در مقابل خودروسازان بالا برده است.

نعمت‌بخش با تاکید براینکه حدود دو سال است که سهامداران ایران خودرو و سایپا هیچ سودی را دریافت نکرده‌اند، تصریح کرد: دولت یازدهم جلسه‌ای را برگزار کند تا خودروسازان مستندات و آمار خود را اعلام کنند تا اگر مشخص شود که قیمت خودرو گران است، تدبیری مناسبی برای آن اتخاذ شود. اما باید بگویم قیمت خودرو به هیچ عنوان با توجه به مواد اولیه گران نیست. وی متذکر شد: اگر در این جلسه منطقی بودن قیمت خودرو ثابت شد، مسوولان باید اظهارنظرهای خود مبنی بر گرانی خودرو را اصلاح کنند.

همچنین محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به این‌که با توجه به شرایط فعلی انتظار پایین‌آمدن قیمت خودرو را تا پایان سال نداریم، گفته است: ممکن است حتی شاهد افزایش مختصر قیمت خودرو نیز باشیم، اما به‌طور کلی قیمت‌های فعلی دستکم تا پایان سال تغییری نخواهد کرد. خودروسازان امروز براساس قیمت‌های شورای رقابت محصولاتشان را در بازار می‌فروشند که این قیمت‌ها براساس نرخ مبادله‌ای است.

همه این بحث‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بازار خودرو تقریبا از آن حالت رکود عمیق گذشته خود خارج شده و تقریبا یک تکانی به معاملات خورده است. در عین حال، برخلاف این‌که دولت یازدهم در ابتدای روی کار آمدن وعده کاهش قیمت خودرو را به مردم داده بود. محمدرضا نوبخت در اولین اظهارنظرهای خود عنوان کرده بود که افزایش قیمت خودرو ربطی به تحریم‌ها ندارد و به مدیریت مجموعه برمی‌گردد. بر این اساس دولت دکتر روحانی از مدیران شایسته در این عرصه استفاده می‌کند و قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. این موضوع را می‌توان گفت به نوعی حرکت چراغ خاموش دولت برای تکانی دوباره به بازار و جهش نسبی قیمت‌ها باشد؛ همان‌طور که گزارش‌ها از بازار از روند رو به رشد قیمت خودروهای صفر در بازار حکایت دارد.




نظرات