1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مخالفت شورای رقابت با افزایش تعرفه واردات خودرو

مخالفت شورای رقابت با افزایش تعرفه واردات خودرو

28 دی 1396
  • 1

رییس شورای رقابت گفت: این شورا با افزایش تعرفه خودروهای وارداتی مخالف است.

رضا شیوا گفت: همانطور که بارها گفته ایم، شورای رقابت در موضوع خودروهای واردتی ورود نمی کند، اما به نظر ما بالا رفتن تعرفه ها باعث کم شدن رقابت می شود. وی افزود: سال های گذشته نیز همین اتفاق افتاد و ما تلاش کردیم تا تعرفه ها را کم کنیم اما متاسفانه دوباره امسال دولت تصمیم گرفت تا تعرفه ها را افزایش دهد که این مسئله موجب کاهش فضای رقابت درصنعت خودروسازی داخلی می شود.

 مخالفت شورای رقابت با افزایش تعرفه واردات خودرو

شیوا در توضیح این موضوع گفت: وقتی تعرفه ها خودروهای وارداتی افزایش می یابد، فضایی انحصاری و غیررقابتی برای خودروسازان داخلی ایجاد می شود و در چنین فضایی، کیفیت خودروهای داخلی ارتقاء نمی یابد و دیگر مسائلی همچون خلاقیت، نوآوری و رقابت وجود نخواهد داشت.

رییس شورای رقابت افزود: بالا رفتن تعرفه ها شاید درآمدی را عاید دولت کند اما درکل به نفع اقتصاد کشور نیست. شیوا در پاسخ به سئوالی در خصوص به وجود آمدن بازار انحصاری برای خودروهای بالای ۴۰ هزار دلاری موجود در کشور، پس ازممنوع شدن واردات این خودروها و واکنش شورای رقابت به این انحصار گفت: شاید ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار باعث افزایش قیمت این خودروها که قبلا واردات کشور شده اند بشود، اما چون در همین سطح قیمت، باز هم چندین رقیب وجود دارد، شورای رقابت ورود نخواهد کرد.

شیوا تعیین تعرفه و آیین نامه واردات خودرو را از وظایف و اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد و افزود: تنها کاری که شورای رقابت در این خصوص انجام داد، این بود که ممنوع بودن واردات خودرو از جانب وارد کنندگان سنتی را در آیین نامه جدید حذف کردیم، تا از انحصاری که برای نمایندگان رسمی در واردات خودرو به وجود آمده بود جلوگیری کنیم.

رییس شورای رقابت افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعیین تعرفه ها مشورتی با شورای رقابت نداشت و تنها توصیه ما افزایش نیافتن تعرفه ها بود که آن هم کسی گوش نکرد.



نظرات

  • محمد محمد (28 دی 1396 ساعت 13:30)

    ببینید یک تصمیم دولت (وزارت صنایع) که آقای شیوا رئیس سازمان حمایت می گوید مخالف افزایش تعرفه است!!! ، مجلس طرح دوفوریتی می دهد ، اصناف و نمایشگاه داران مخالفند ، نمایندگی های رسمی خودروهای خارجی مخالفند ، مصرف کنندگان مخالفند و ... و همچنین بازار شرایط دلار 4400 تومانی را تجربه می کند و ... چه آشوبی در قیمتها بوجود می آورد.
    دولت باید امسال هر تصمیمی که منجر به افزایش قیمت می شد را نمی گرفت.
    این چه تصمیمی است که اینهمه مخالف دارد و نتیجه آن اینست که یک عده یک شبه درآمد میلیاردی کسب کنند و بقیه نظاره گر این عقب ماندگی باشند نتیجه اش ناکامی است و ناکامی باعث ایجاد بسیاری از اختلالات روانی و بروز رفتارهای غیر منطقی انسان است.
    بخدا این شوکهای قیمتی بر همه افراد فشار وارد می کند و کوته فکری است که فکر کنیم فقط برای قشر مرفه است!!!