1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نوشداروی دیرهنگام شورای رقابت برای وارداتی ها

نوشداروی دیرهنگام شورای رقابت برای وارداتی ها

22 شهریور 1396
  • 2

در روزهایی که قیمت خودروهای وارداتی به‌دلیل سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت رشدی قابل‌توجه را تجربه کرده، شورای رقابت تازه به صرافت بررسی این ماجرا افتاده و کارشناسان خود را مامور بررسی انحصار احتمالی در بازار خودروهای خارجی کشور کرده است.ورود شورای رقابت به بازار خودروهای وارداتی و داستان صعود قیمت آنها در شرایطی است که پیش‌تر و در دوران اوج این ماجرا، رضا شیوا رئیس شورا عنوان کرد این موضوع در حیطه کاری آنها نبوده و بنابراین به آن ورود نخواهند کرد.

منظور از «دوران اوج» اما روزهایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت (در دولت یازدهم) با حذف واردکنندگان متفرقه و بعدها با بستن سایت ثبت‌سفارش، مقدمات بروز انحصار در بازار وارداتی‌ها و همچنین صعود قیمت‌ها را فراهم آورد. اواخر سال گذشته بود که وزارت صنعت رسما نمایندگی‌های واردکننده متفرقه را کنار گذاشت تا اولین قدم در مسیر انحصاری شدن بازار خودروهای وارداتی برداشته شود. با بسته‌شدن سایت ثبت‌سفارش در واپسین روزهای دولت یازدهم اما دومین قدم در مسیر به هم ریختن نظم بازار وارداتی‌ها برداشته شد؛ به‌نحوی‌که تا به امروز شاهد افزایش شدید قیمت خودروهای خارجی در کشور هستیم.

 نوشداروی دیرهنگام شورای رقابت برای وارداتی ها

در هر دو مقطع اما با وجود انتظاراتی که از شورای رقابت برای ورود به ماجرا می‌رفت، این شورا سکوت کرد و در نتیجه اوضاع بازار خودروهای خارجی به‌شدت به هم ریخت تا هم واردکننده‌ها متضرر شوند و هم مشتریان. حالا اما شورای رقابت نوشداری بعد از مرگ سهراب آورده و قصد دارد با بررسی اتفاقات رخ داده در مسیر واردات خودرو و همچنین اوضاع فعلی بازار خودروهای خارجی، آرامش و ثبات را به این بازار برگرداند.ان طور که رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با یکی از روزنامه‌های داخلی عنوان کرده، کارشناسان مرکز ملی رقابت مشغول بررسی اتفاقات رخ داده در ماجرای واردات خودرو هستند و نتیجه بررسی‌ها به‌زودی اعلام خواهد شد.

به گفته شیوا، اگر شورا به این نتیجه برسد که در بازار خودروهای وارداتی تمرکز و انحصار صورت گرفته، طبق اختیارات قانونی خود، اقدام به تنظیم دستورالعمل قیمتی برای این خودروها خواهد کرد.گفته‌های وی در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، شورای رقابت بهتر بود از ابتدا (زمانی که وزارت صنعت اقدام به حذف متفرقه‌ها کرد) به بازار خودروهای وارداتی ورود و مانع ایجاد انحصار و صعود شدید قیمت‌ها می‌شد. به گفته آنها، شورای رقابت باید علاج واقعه را قبل از وقوع می‌کرد، نه حالا که بازار وارداتی‌ها به هم ریخته و قیمت‌ها به قول خود شیوا بیش از 20 درصد افزایش داشته است.



نظرات

  • kave kave (23 شهریور 1396 ساعت 09:08)

    کلن شورای رغابت نون خور اضافست .حقوق الکی میدن به یه عده بودجه میری برای هیچی .کاری که باید بشه میشه . این جوک شورای رقابت رو بردارین. بودجه شو بدن به جایی که کاربرد داشته باشه

  • فرزاد فرزاد (22 شهریور 1396 ساعت 09:56)

    خودشون خوب میدونن که سود حلال و سرشار، حاصل از فروش خودروهای وارداتی بسیار بیشتر از گاری،های آینه،دار مثلا وطنی,ست. به فکر؟ و خیال خودشون خواستن بازار تولیدات داخلی مثل پراید و ۴۰۵ و سمند و .،.که همه آشغالهای دورریز آمریکا و اروپاست رو تکون بدن که دیدن بوی گندش دراومد!