1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آمار بازار خودروهای وارداتی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵

آمار بازار خودروهای وارداتی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵

24 بهمن 1395
  • 0

در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۵، درمجموع ۳۱,۸۹۰ دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور) وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۴، رشد ۵۶درصدی را نشان می‌دهد.

در مقام مقایسه بد نیست بدانید در شش‌ماهه نخست سال 1393، درمجموع 46,478 دستگاه خودرو سواری وارد کشور شده بود و به این ترتیب در سال 1394 شاهد کاهش 56درصدی در حجم واردات بوده‌ایم و افزایش 56درصدی در سال جاری نتوانسته واردات خودرو را به روزهای اوج آن بازگرداند و هنوز فاصله زیادی تا سال 1393 وجود دارد و به این ترتیب رسیدن به رکورد 100هزار دستگاه سال 1393 در سال جاری ناممکن به نظر می‌رسد و شاید پیش‌بینی‌های اولیه مبنی بر واردات 70هزار دستگاهی را بتوان منطقی‌تر دانست.

 مقایسه‌ای کوتاه میان بازار خودروهای وارداتی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵

در شش‌ماهه نخست سال جاری بخش عمده‌ای از برندهای وارداتی به ایران شاهد افزایش آمار واردات بوده‌اند و از این نظر شاید تنها مرسدس بنز را بتوان به‌عنوان بازنده بازی دانست چراکه در بازاری با رشد بیش از 50درصدی، این برند افت واردات 70درصدی را تجربه کرده است ولی سایر برندهای بازار شاهد افزایش سطح واردات بوده‌اند. در این میان بیشترین افزایش را در میان 10 برند اول بازار ایران لکسس در اختیار دارد چراکه حجم واردات آن به کشور 7.5 برابر شده است که البته تنها دلیل آن حضور پررنگ لکسس NX بوده است. پس از این شرکت، باید به رنو اشاره کنیم که هرچند در آمار شش‌ماهه نخست سال نتوانسته جایگاه کیا و تویوتا را تصاحب کند و به رتبه چهارم قناعت کرده اما رشد واردات حدود 295درصدی آن نشان از اوج‌گیری این برند فرانسوی در بازار ایران دارد به‌ویژه آنکه نباید فراموش کنیم دو رقیبش برای کسب عنوان دوم بازار، کیا و هیوندای هر یک رشد 50درصدی را کسب کرده‌اند و رنو توانسته فاصله خود را با آنها نزدیک کند.

 مقایسه‌ای کوتاه میان بازار خودروهای وارداتی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵

در میان برندهای برتر بازار ایران وضعیت هیوندای را می‌توان نگران‌کننده دانست. این شرکت در بازاری که رشدی بیش از 50درصد را تجربه کرده است، شاهد تنها 23درصد رشد در حجم واردات بوده که رشد کندی در مقابل رقباست. البته فاصله هیوندای با رقبایش آنقدر هست که این برند از کسب عنوان نخست بازار در پایان سال مطمئن باشد اما آهنگ افت واردات هیوندای می‌تواند زنگ خطری برای این برند باشد چراکه در سال گذشته هم هیوندای افت شدیدی را در واردات تجربه کرد و در بازاری که به‌طور متوسط 56درصد افت داشت، افت 57درصدی هیوندای را شاهد بودیم و عملا پس از آن افت، این برند کره‌ای نتوانسته خود را در بازار ایران بازیابی کند.

 مقایسه‌ای کوتاه میان بازار خودروهای وارداتی در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵

در بین برترین خودروهای وارد شده به کشور می‌توان از هیوندای سانتافه نام برد؛ خودرویی که هرچند سهم بازار آن تغییر چندانی نکرده است اما سهمش از سبد محصولات هیوندای از 44درصد در سال 1394 به بیش از 53درصد در سال 1395 رسیده است که نشان می‌دهد این خودرو همچنان توانسته محبوبیت بالای خود را در بازار حفظ کند و البته جور کاهش سطح واردات دیگر محصولات هیوندای را نیز بکشد. در مقابل، کیا اسپورتیج را داریم که به‌عنوان اصلی‌ترین خودروی کیا در بازار وارداتی‌ها در سال 1395، هم سهم بازار و هم سهم خود از سبد محصولات کیا را از دست داده‌ و سهم آن از 47درصد سبد محصولات کیا به 26درصد رسیده است.

منبع:عصرخودرو



نظرات