1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آغاز دوران خاکستری برای خودروهای چینی با توقف موقت ارسال قطعات خودرو به ایران

آغاز دوران خاکستری برای خودروهای چینی با توقف موقت ارسال قطعات خودرو به ایران

30 مرداد 1397
  • 0

برخی خودروسازان چینی ارسال قطعات منفصله خودروهایشان را به ایران را متوقف کردند.

اگرچه این روزها 5کشور از گروه1+5 مدعی پایبندی به برجام هستند اما با شروع تحریم‌های صنعت خودرو ایران از ابتدای ماه آگوست، علاوه‌بر فرانسوی‌های عجول که برای خروج از بازار ایران پیش‌دستی کردند،حالا نوبت به برخی چینی‌ها رسیده تا ارسال قطعات منفصله خودروهای خود را به شرکای ایرانی متوقف کنند.

 آغاز دوران خاکستری برای خودروهای چینی با توقف موقت ارسال قطعات خودرو به ایران

توقفی که به اذعان شرکت‌های چینی موقتی خواهد بود و قرار نیست ادامه‌دار باشد. به‌گفته منابع آگاه خودروسازان چینی، ارسال قطعات منفصله خود را که برای مونتاژ و تولید محصول مشترک راهی ایران می‌کردند، متوقف کرده و صنعت مونتاژ خودروهای چینی را با چالش روبه‌رو کرده‌اند. دراین‌بین گویا گروه خودروسازی سایپا از وضعیت بهتری نسبت‌به سایر شرکت‌های تولیدی برخوردار است و با خرید و واردکردن تعداد زیادی از قطعات برلیانس به کشور حتی برای تولید چندماه آینده خود نیز مشکلی نخواهد داشت.

تعلل چینی‌ها در ارسال قطعات خودرو از ابتدای ماه آگوست آغاز و همین موضوع باعث شد خطوط تولید مونتاژکاران چینی تنها برای مدت محدودی قادر به ادامه تولیدات خود و عرضه آن به بازار باشند. براساس گزارش‌های رسیده به روزنامه «دنیای‌خودرو»، برخی مدیران ارشد خودروسازان چینی در مکاتبه با شرکای ایرانی خواستار توقف صادرات کالا به ایران طی ماه آگوست شده‌اند تا پس از بررسی بازار و شرایط حاکم بر دادوستد با ایران بتوانند بار دیگر همکاری خود را با خودروسازان ایرانی آغاز کنند.

 آغاز دوران خاکستری برای خودروهای چینی با توقف موقت ارسال قطعات خودرو به ایران

بر همین اساس این‌گونه برآورد می‌شود تعاملات تجاری با تولیدکنندگان چینی در موضوع تولید مشترک خودرو از ماه آینده میلادی ازسر گرفته شود. توقف کوتاه واردات قطعات منفصله از چین اگرچه می‌تواند شوکی برای تولیدکنندگان و صنعت خودروی کشور باشد و تولید خودروهای داخلی از برندهای چینی گرفته تا محصولات وطنی را با افت روبه‌رو کند. شرکت‌های زیادی در کشور تولیدکننده محصولات چینی در کشور هستند و به نظر می‌رسد این روزها برای تأمین قطعات منفصله خودروهای چینی و مونتاژ آن در کشور با مشکلات بسیاری دست‌به‌گریبان باشند.

پیش‌ازاین نیز قرار نگرفتن صنعت خودرو کشور و صنایع وابسته به آن در لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی مشکلات بسیاری را برای این صنعت ایجاد کرده بود و بسیاری از کارشناسان از توقف تولید و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در این صنعت خبرداده بودند. خبری که حالا باید ایست موقتی چینی‌ها در جاده صنعت خودرو ایران را نیز به آن اضافه کرد و منتظر اتفاقات جدید در بازار این کالای پرطرفدار بود.



نظرات