1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نسخه‌های چینی برای جایگزینی موتورسیکلت های ایرانی !؟

نسخه‌های چینی برای جایگزینی موتورسیکلت های ایرانی !؟

4 آذر 1396
  • 0

تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری از سال گذشته در قالب مصوبه دولت به تایید رسید و صنعت کشور ملزم شد از مهر ماه ۱۳۹۵ به جای موتورسیکلت‌های آلاینده کاربراتوری، موتورسیکلت‌های انژکتوری تولید کند اما باتوجه به اظهارات برخی کارشناسان، تولید استاندارد این دستگاه کم‌آلاینده در هاله ‌ای از ابهام قرار گرفته است.

 نسخه‌های چینی برای جایگزینی موتورسیکلت های ایرانی !؟

بعد از گذشت بیش از یک سال از عمر مصوبه تولید موتورسیکلت انژکتوری تعدادی از کارشناسان حوزه خودرو و محیط زیست نسبت به تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری انتقاد می‌کنند و معتقدند موتورهای تولیدی کشور فاقد استانداردهای لازم است و با واردات موتورهای (engine) چینی، تقلباتی در تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری صورت می‌گیرد.

ماجرا از این قرار است که سیستم انژکتوری قطعاتی دارد که مهمترین آنها پمپ سوخت، انژکتور، سنسور هوا و سنسور اکسیژن است و در سیستم انژکتوری کامل باید پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور مجزا باشند این در حالیست که بیشتر موتورسازان ایرانی سیستمی را وارد کرده‌اند که دارای پمپ پلانژری است. این پمپ قرار است همزمان کار پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور را انجام دهد که تحت عنوان سیستم یونیت اینجکشن شناخته می‌شود و به هیچ وجه انژکتوری استاندارد به حساب نمی‌آید.

تصویب ناگهانی قانون موتورسیکلت انژکتوری دلیل استفاده از کیت پلانژری

در این میان سازمان حفاظت محیط زیست که طبق قانون وظیفه نظارت بر تولید استاندارد موتورسیکلت‌های انژکتوری را برعهده دارد از تولید موتورهای یونیت اینجشکن به عنوان دستگاهی که قادر به پاس کردن استاندارد یورو۳ است، دفاع می‌کند. مسعود زندی- سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست- در مورد دلیل تولید موتورسیکلت‌ها با پمپ پلانژری به جای موتورسیکلت‌های انژکتوری می‌گوید: از آنجا که قانون توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری با فوریت تصویب و اجرایی شد، تولیدکنندگان موتور، کیت پلانژری را روی موتورسیکلت‌های کاربراتوری وصل کردند که جواب هم داد. کیت پلانژری استفاده شده در صنعت موتورسیکلت‌سازی کشور در سایر کشورها نیز استفاده می‌شود و تولید این دستگاه منحصر به ایران نیست. آنچه برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیت دارد، تست‌های آلایندگی و خروجی اگزوز است که موتورسیکلت‌های جدید در این زمینه موفق عمل کرده‌اند.

زندی در این مورد که کارشناسان خودرو پایداری موتورسیکلت یونیت اینجکشن را تایید نمی‌کنند به ایسنا می‌گوید: در شرایط فعلی نمی‌توانیم در این باره خیلی سریع قضاوت کنیم. کسانی که به این نوع موتور اعتراض دارند، قضاوتشان به لحاظ تئوری است و آنان موتورسیکلت‌های یونیت اینجکشن را بررسی نکرده‌اند.

در مقابل دفاعیات نماینده سازمان حفاظت محیط زیست از تولید موتورهای با پمپ پلانژری به جای موتورهای انژکتوری، مهدی دوزندگان - کارشناس ارشد مکانیک و فعال حوزه محیط زیست- که پیش از این نیز نسبت به واردات موتورهای چینی غیر استاندارد به جای موتورهای انژکتوری استاندارد هشدار داده بود، در مقام انتقاد از سازمان محیط زیست برآمده است و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اگر سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است که انتقاد به سیستم یونیت اینجکشن مبنای بررسی و آزمایش عملی ندارد، از این سازمان درخواست می‌کنیم شماره تماس تعدادی از خریداران این نوع موتورسیکلت‌ها را در اختیار ما قرار دهد تا با هزینه خودمان آن‌ها را تست کنیم.

یونیت اینجکشن در هیچ کشوری به تولید انبوه نرسیده است

دوزندگان در پایان در مورد این ادعای سازمان حفاظت محیط زیست که سیستم یونیت اینجکشن به غیر از ایران در سایر کشورها نیز استفاده می‌شود، با ادعای اینکه کشور چین سیستم یونیت اینجکشن را تنها برای ایران تولید می‌کند، عنوان می‌کند: این سیستم در هیچ جای دنیا نتوانسته استاندارد یورو۳ را پاس کند، به همین علت در هیچ کشوری به تولید انبوه نرسیده است. نتیجه بررسی‌ و جستجوهای متعدد نشان می‌دهد که این سیستم تنها در برخی کشورهای آسیای شرقی روی تعدادی از موتورسیکلت‌هایی که در چرخه مصرف بودند، به عنوان کیت تکمیلی نصب شده است و می‌توان گفت سیستم یونیت اینجکشن روی دستگاه‌های نو استفاده نشده است.

به دنبال اظهارات کارشناس منتقد به تولید موتورسیکلت‌های پمپ پلانژری؛ مسعود زندی- سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست- در مورد "قانون تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری" مورد پرسش قرار گرفت. وی در این باره به ایسنا می‌گوید: در قانون تنها به انژکتور بودن موتور اشاره شده است و گفته نشده که چه نوعی انژکتوری، بنابراین اینکه موتورهای تولیدی با پایه انژکتور باشد یا نباشد به هیچ وجه مورد اشاره و تاکید قانون نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه موتور پمپ پلانژری که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود؛ توان پاس کردن استاندارد یورو۳ را دارد، اضافه می‌کند: موتورسیکلت‌هایی که از سازمان محیط زیست مجوز گرفته‌اند؛ همگی برای تایید نوع به مرکز تست آلایندگی منتقل شده‌ و موفق به پاس کردن استاندارد یورو۳ شده‌اند و از این نظر مشکلی وجود ندارد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید دارد: با وجود اخذ مجوز تولید موتور پمپ پلانژری از سوی موتورسیکلت‌سازان، این دستگاه هنوز به تولید انبوه نرسیده است. دلیلی این روند آن است که موتورهای کاربراتوری تولید شده هنوز به فروش نرفته و در انبارها موجود است و به نوعی بازار موتور کشور اشباع شده است؛ برای همین تولید انبوه موتورهای پمپ پلانژری آغاز نشده است.

زندی با تاکید بر اینکه روند سختگیرانه برای موتورسیکلت‌های بنزینی ادامه‌دار است تا تولیدات محدودتر از گذشته شوند، می گوید: محور تولید موتورسیکلت‌ها، برای سال آینده استاندارد یورو۴ است و طی مکاتباتی که با تولیدکنندگان و پلیس داشتیم؛ بر ضرورت تولید موتورهای با استاندارد یورو4 تاکید شده است و از آنجا که ممکن است بسیاری از تولیدکنندگان موتور، توانایی اجرای استاندارد یورو۴ را نداشته باشند؛ تعداد زیادی از آنها اتوماتیک وار از چرخه تولید خارج می‌شوند.

به گزارش ایسنا، ۷۸۰ هزار موتورسیکلت روزانه در تهران مونواکسید کربن تولید می‌کنند. هدف دولت یازدهم از مصوبه حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری، مدیریت آلودگی ناشی از همین بخش است اما اگر قرار باشد همان موتورهای کاربراتوری با تغییراتی اندک مجوز زیست محیطی را با عنوان موتور انژکتوری دریافت کنند؛ قطعا دولت از دستیابی به هدف خود در کاهش آلودگی هوا باز می‌ماند.

منبع ایسنا


نظرات