1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. وعده‌ی رئیس‌جمهوری چین به کاهش تعرفه ‌واردات خودرو

وعده‌ی رئیس‌جمهوری چین به کاهش تعرفه ‌واردات خودرو

22 فروردین 1397
  • 0

رئیس جمهوری چین در بحبوحه تنش تجاری با آمریکا در یک سخنرانی وعده داد که تعرفه‌های واردات خودرو به این کشور کاهش خواهد یافت. او همچنین از اعمال تسهیلاتی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در چین سخن گفت.

وعده‌ی رئیس‌جمهوری چین به کاهش تعرفه ‌واردات خودرو

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین در نطقی که روز دوشنبه (۹ آوریل / ۲۰ فروردین) در مجمع اقتصادی آسیا ایراد کرد، برای نخستین بار از هنگام وضع تعرفه‌های گمرگی از سوی آمریکا دست به موضع‌گیری زد.

او در این سخنرانی بر "فاز جدید گشایش اقتصادی" تأکید کرد و در رابطه با مناسبات تجاری چین با دیگر کشورها وعده‌هایی داد، از جمله کاهش تعرفه‌های واردات خودرو، افزایش سهم سرمایه‌گذاران خارجی در بازار چین و همچین بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در این کشور.

به گفته‌ی رئیس جمهوری چین قرار است که درهای بخش مالی و تجاری به روی خارجیان بیش از پیش گشوده شود و محدودیت‌هایی موجود برای مشارکت شرکت‌های خارجی به ویژه در صنایع خودروسازی رفع گردد.

شی جین‌پیگ تصریح کرد که تعرفه‌هایی واردات خودرو که در حال حاضر بر ۲۵ درصد بالغ می‌شود، در طول سال جاری میلادی "بطور چشمگیری" کاهش خواهد یافت. او افزود که چین در پی کسب مازاد تجاری نیست، بلکه بر آن است که وارادات خود را افزایش دهد.

گشایش تجاری

رئیس جمهوری چین در سخنرانی خود به طور مستقیم به تنش تجاری حاکم میان کشورش و آمریکا نپرداخت.

او به طور عمومی از اهمیت اصلاحات و گشایش چین سخن گفت و تأکید کرد: «درهای چین که در راستای سیاست گشایش تجاری باز شده‌اند، بسته نمی‌شوند، بلکه بازتر خواهند شد. گشایش سبب پیشرفت و گوشه‌گیری باعث پسرفت می‌شود.»

شی درمورد بازگشت به "اندیشه جنگ سرد" هشدار داد؛ هشداری که به طور تلویخی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را خطاب قرار می‌داد.

ترامپ چین را به تکروی در صحنه تجاری جهان و همچنین نقض قوانین تجارت بین‌المللی متهم کرده بود.

رئیس جمهوری چین در نطق خود گفت، چنین اندیشه‌ای در جهانی که در پی صلح و توسعه است، جایی ندارد. بشر می‌تواند میان باز بودن و انزوا و میان پیشرفت و پسرفت انتخاب کند.»

به گفته‌ی او چین در پی پیوندی قوی‌تر با باقی جهان است و قصد دارد از روندی جهانی ‌شدن پشتیبانی کند که برای همگان باز و سودمند است.

مقابله با سرقت کالاهای فکری

یکی از مسائلی که دولت ترامپ در جنگ تجاری با چین به آن اشاره کرده، "سرقت کالاهای فکری" است.​​​​​​​

رئیس جمهوری چین به این موضوع نیز واکنش نشان داد. او قول داد که شمار مامورانی را که به چنین مواردی رسیدگی می‌کنند، افزایش خواهد داد.

شی چین‌پینگ همچنین مجازات‌هایی که در ارتباط با سرقت فکری در عرصه دانش و فناوری وضع شده‌اند، تشدید خواهند شد.

تردید شرکت‌های خارجی

دولت چین سال‌هاست که چنین وعده‌هایی می‌دهد. از این رو شرکت‌های خارجی نیز با شک و تردید به این قول و وعده‌ها نگاه می‌کنند.

سه چهارم از شرکت‌هایی آمریکایی فعال در چین حس می‌کنند که در مقایسه با گذشته در شرایط ناخوشایندتری به سر می‌برند. این مسئله در مورد شرکت‌های آلمانی و اروپایی نیز به‌شکلی روافزون دیده می‌شود.

شرکت‌های خارجی فعال در چین در این راستا از معضلات گوناگونی شکوه دارند، از تبعیض، ابهامات حقوقی، سرقت فناوری، سانسور و سرعت پایین اینترنت. این مشکلات سبب شده‌اند که بسیاری از شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری‌های تازه در چین فعلا خودداری کنند.



نظرات