1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. جدول تغییرات قیمت شکل گرفته در بازار خودرو داخلی

جدول تغییرات قیمت شکل گرفته در بازار خودرو داخلی

5 تیر 1395
  • 2

ماه رمضان در حالی به نیمه دوم خود رسیده که بازار خودرو همچنان در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان حال و هوای خرید ندارند. قیمت‌های بالا در کنار قدرت خرید پایین، کماکان اصلی ترین دلایل این رکود دامنه دار به‌شمار رفته و اجازه نمی‌دهند بخش قابل‌توجهی از مشتریان به بازار خودرو نزدیک شوند. البته بخشی دیگر از مشتریان نیز با وجود داشتن نقدینگی لازم، چندان میلی به خرید خودرو نداشته و به نظر می‌رسد پس از ماه رمضان راهی بازار خواهند شد.

تغییرات قیمت در بازار خودرو

هرچند نمایشگاهداران خودرو پایتخت امید زیادی به رونق گرفتن بازار در آستانه عید فطر دارند، اما در عین حال تاکید می‌کنند که فعلا نشانه‌ای از رونق خرید و فروش، به چشم نمی‌آید. به گفته فعالان بازار، این امکان وجود دارد که با پایان ماه رمضان و آغاز سفرهای تابستانی، میل و انگیزه برای خرید خودرو افزایش یابد. این وسط البته روی آوردن خودروسازان به روش‌های فروش قسطی و چکی و همچنین در نظر گرفتن سودهای کلان، مشتریان را راهی شرکت‌های خودروساز کرده و کمتر کسی برای خرید به بازار قدم می‌گذارد.

به عبارت بهتر، روش‌های بعضا جذاب فروش خودروسازان، مشتریان زیادی را از بازار رویگردان کرده و آنها ترجیح می‌دهند به جای خرید نقدی (از بازار)، محصول موردنظر خود را از خودروسازان پیش خرید کنند. در حال حاضر، برخی خودروسازان تا مرز 27 درصد نیز سود به مشتریان می‌پردازند و این موضوع آنقدر جذاب هست که مشتریان حتی به قیمت دیر تحویل گرفتن خودرو ثبت‌نامی‌شان، در طرح‌های فروش مربوطه شرکت کنند.

اتفاقا این روزها که نرخ سود بانکی باز هم کاهش یافته، جذابیت طرح‌های فروش موردنظر، بیشتر شده و خیلی‌ها به بهانه پیش خرید خودرو، سرمایه خود را نزد خودروسازان می‌گذارند و سود کلانی نیز نصیب شان می‌شود. به اعتقاد فعالان بازار، کاهش دوباره نرخ سود سپرده، تقاضای خرید خودرو (از خودروسازان) را افزایش می‌دهد، با این حال کمکی به رکود بازار آزاد نخواهد کرد.

اما بازار در شرایطی رکودی سنگین را سپری می‌کند که گویا خودروسازان قصد دارند به تدریج و طی دو سه هفته آینده، قیمت محصولات خود را افزایش دهند. این افزایش قیمت از ناحیه مصوبه شورای رقابت است، مصوبه‌ای که دست خودروسازان را برای بالا بردن قیمت محصولات‌شان تا مرز یک میلیون و 200 هزار تومان (حداکثر قیمتی که می‌تواند اعمال شود) باز گذاشته و جاده مخصوصی منتظر اجرای آن در بهترین فرصت هستند.

جدول تغییرات قیمت خودروهای داخلی در ابتدای تیرماه 95 :

تغییرات قیمت در بازار خودرو

منبع: دنیای اقتصاد



نظرات

  • mohamad mohamad (5 تیر 1395 ساعت 11:25)

    همش دارن گرون میکنن

    kamran kamran (5 تیر 1395 ساعت 22:14)

    اشغال garbage