1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بازار خودرو در تحریم مشتریان داخلی

بازار خودرو در تحریم مشتریان داخلی

3 بهمن 1392
  • 0

تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودرو کشورمان در حالی از دوشنبه گذشته لغو شد که بازار نسبت به این اتفاق مهم واکنشی نداشت و رکود همچنان بر خرید و فروش خودرو حاکم است.

به گزارش دنیای اقتصاد، مشتریان خودروهای داخلی که مدت‌ها است بازار خودرو را تحریم کرده و منتظر کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند، هنوز هم تمایلی به خرید خودرو ندارند و دلیل اصلی آن نیز، انتظارشان بابت ارزانی خودرو است. این در شرایطی است که به جز لغو تحریم‌ها، هیچ نشانه مثبت دیگری مبنی بر پایین آمدن قیمت خودرو به چشم نمی‌آید.

با این حال مشتریان فعلا به همین لغو تحریم دلخوش کرده و گمان می‌برند قیمت خودرو رو به ارزانی خواهد رفت، غافل از آنکه سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو (کمبود نقدینگی، نرخ بالای ارز و تورم عمومی) همچنان به قوت خود باقی هستند.

به گفته خودروسازان، تا زمانی که نقدینگی در این شرکت‌ها تامین نشود، حتی نمی‌توان به تثبیت قیمت‌ها امیدوار بود، چه رسد به ارزانی. به گفته خودروسازان، با وجود لغو تحریم علیه صنعت خودرو، آنها همچنان در نقل‌و‌انتقال پول مشکل دارند، زیرا بانک مرکزی هنوز لغو تحریم نشده و این موضوع کماکان اثرات منفی خود را در افزایش هزینه تولید، دارد. در واقع اتفاقی که هم‌اکنون رخ داده این است که شرکت‌های خارجی از این پس بابت همکاری مستقیم و غیر مستقیم با صنعت و بازار خودرو ایران، ممنوعیتی ندارند.

به عبارت بهتر، خودروسازان خارجی می‌توانند همکاری‌های مشترک با خودروسازی ایرانی داشته باشند و محصولات خود را به بازار کشور صادر کنند. با این شرایط، فقط محدودیت ارسال قطعات و همچنین خودرو کامل به ایران برطرف شده، اما سایر اثرات تحریم از جمله محدودیت‌های نقل‌و‌انتقال پول، به قوت خود باقی است. مجموعه تحریم‌ها به علاوه مشکلاتی مانند افزایش قیمت مواد اولیه و کمبود نقدینگی، هزینه‌های تولید خودرو را طی یکی دو سال اخیر به شدت افزایش داده و حالا فقط بخشی از تحریم‌ها مرتفع شده‌اند.

در این اوضاع، خودروسازان یا مقامات مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت نه تنها نسبت به کاهش قیمت‌ها در سال آینده خوش‌بین نیستند بلکه برای جبران کمبود نقدینگی خود در غیاب عدم تسهیلات دولتی به افزایش قیمت نیز دل بسته‌اند.این بدین معنا است که خبری از ارزان شدن خودرو به‌دلیل لغو تحریم، در کار نخواهد بود.

خودروسازان البته اعلام کرده‌اند که تا پایان سال افزایش قیمتی نخواهند داشت، اما اینکه سال بعد چه اتفاقی رخ بدهد و قیمت‌ها چه تغییری کنند، فعلا مشخص نیست. از آن سو ظاهرا شورای رقابت نیز قرار است فرمول جدیدی را برای قیمت‌گذاری خودرو تدوین کند که این موضوع قطعا حواشی خاص خود را به همراه خواهد داشت. باید دید فرمول جدید این شورا تا چه حد با واقعیات تولید در صنعت خودرو همخوانی دارد و آیا دولت و خودروسازان می‌توانند به توافقی نهایی بر سر قیمت خودرو دست پیدا کنند.

اتفاقا یکی از دلایل رکود بازار نیز به همین موضوع، یعنی نامشخص بودن تکلیف قیمت‌گذاری خودرو مربوط می‌شود، چه آنکه مشتریان اعتمادی به ثبات قیمت‌ها ندارند و منتظر نهایی شدن این ماجرا هستند.

آرامش در بازار

اما به بازار برویم و ببینیم حال و هوای قیمت‌ها در هفته جاری به چه شکل بوده است. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، قیمت خودروهای داخلی تفاوت خاصی با هفته قبل نکرده و در بازار وارداتی‌ها نیز تغییرات اندکی به چشم می‌آید. در این بین از بازار پژو ۲۰۶ تیپ۲ خبر می‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در بین دیگر پژویی‌های ایران خودرو مدل تیپ۵ این محصول هم در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل صندوقدار و اتومات ۲۰۶؛ یعنی V۹ هم با قیمتی برابر با ۴۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان از تثبیت قیمت آن دارد.

همچنین V۸ نیز به عنوان مدل صندوقدار، اما دنده معمولی ۲۰۶، از قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان برخوردار است که تغییری را به خود نمی‌بیند. V۲۰ نیز به عنوان ساده‌ترین مدل صندوقدار ۲۰۶ در حال حاضر ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند مدل LX که تغییری نداشته، ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پژو پارس مجهز به یورو۴ نیز در حال حاضر ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین خبر می‌رسد رانا با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر همان ۳۲ میلیون تومان قبل به فروش می‌رود.

اما در بین مدل‌های پراید، مدل ۱۱۱ در حال حاضر ۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد و پراید ۱۳۱ نیز که تغییری در قیمت آن به وجود نیامده، ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پراید ۱۳۲ هم ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این موضوع از تثبیت قیمت مدل ۱۳۲ حکایت دارد. همچنین از بازار تیبا نیز خبر می‌رسد که این محصول بدون تغییر قیمتی، ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما در بازار خودروهای وارداتی نیز تغییرات نسبتا اندک بوده است، هرچند اگر ملاک مقایسه را یکی دو ماه گذشته در نظر بگیریم، خودروهای وارداتی نزدیک به ۶‌میلیون تومان ارزان شده‌اند. با این حال، قیمت این خودروها طی هفته جاری و نسبت به هفته گذشته چندان تغییری نکرده است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر، هم‌اکنون هیوندایی سوناتا قیمتی برابر با ۱۳۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت آن حکایت می‌کند.

هیوندایی آزرا نیز در قیمت ۱۹۵ میلیون تومان خود ثابت مانده و تغییری نکرده است. از سوی دیگر هیوندایی IX۵۵ قیمتی برابر با ۲۱۷ میلیون تومان دارد که از تثبیت آن حکایت می‌کند، درست مانند هیوندایی IX۳۵ که بدون تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته، ۱۳۹ میلیون تومان به فروش می‌رود. دیگر مدل هیوندایی به نام i۳۰ نیز که تغییر قیمتی را نداشته و ۱۰۱ میلیون تومان به فروش می‌رود. هیوندایی سانتافه هم‌اکنون ۲۴۲ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان ثبات قیمت آن دارد. از هیوندایی بگذریم و سری به محصولات کیا بزنیم.

در این بین، اسپورتیج بدون تغییر قیمت، ۱۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و کیا اپتیما نیز ۱۳۲ میلیون تومان قیمت دارد که در این خودرو نیز تغییری به چشم می‌آید. از بازار سراتو هم خبر می‌رسد که این خودرو قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان را دارد و این یعنی قیمت آن نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است.

در بین محصولات تویوتا هم مدل کرولا ۱۲۸‌میلیون تومان خرید فروش می‌شود و یاریس‌هاچ‌بک نیز ۸۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این دو خودرو نیز در مقایسه با هفته گذشته، تغییر قیمت خاصی نداشته‌اند.



نظرات