1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو: باید خودمان را آتش بزنیم تا دیده شویم!

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو: باید خودمان را آتش بزنیم تا دیده شویم!

9 آبان 1396
  • 6

رییس انجمن واردکنندگان خودروگفت: داد واردکنندگان خودرو به هیچ جا نرسیده است و فکر می‌کنم در نهایت باید خودمان را آتش بزنیم تا دیده شویم.

فرهاد احتشام زاد، با بیان این مطلب گفت: چهار ماه از توقف سایت سفارش واردات خودرو می‌گذرد و بهانه دولت برای توقف ثبت سفارش خودرو اعمال برخی اصلاحات است درحالی‌که قانون اجازه کنترل واردات خودرو با چنین شیوه‌هایی را به دولت نمی‌دهد.

 رئیس انجمن واردکنندگان خودرو: باید خودمان را آتش بزنیم تا دیده شویم!

به گفته وی، متأسفانه شاهد این هستیم که در دولت تدبیر و امید قانون در نظر گرفته نمی‌شود و بخش خصوصی آسیب‌پذیر به ‌واسطه اقدامات غیرقانونی دولت متحمل زیان شده است.

احتشام زاد افزود: به کمسیون اصل 90، کمسیون اقتصادی و سیاسی، اتاق‌های بازرگانی و مرکز پژوهش‌های بازرگانی مراجعه کردیم اما گویا زور دولت بیشتر است و هم چنان سایت ثبت سفارش واردات خودرو بسته نگاه داشته شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیش از 50 شرکت در زمینه واردات خودرو فعالیت می‌کنند که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به ترتیب اشتغال 6 هزار و 30 هزار نفر به آن‌ها وابسته است، تاکید کرد: در چهار ماه گذشته عدم تبعیت دولت از ماده 22 قانون لایحه احکام دائمی و البته ماده 103 قانون پنج‌ساله برنامه پنجم که در برنامه‌های سوم و چهارم هم به آن پرداخته‌شده، حیات اقتصادی این تعداد شرکت و شهروند ایرانی را به خطر انداخته است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: براساس قانون دولت تنها از طریق موانع تعرفه‌ای نه فنی یا بهانه‌های دیگر می‌تواند به مسئله واردات ورود کند اما متأسفانه در مورد واردات خودرو اتفاق دیگری در جریان است.

احتشام زاد تصریح کرد: از سوی مسئولان دولتی دلایل مختلفی برای بسته نگاه‌داشتن سایت ثبت سفارش واردات خودرو عنوان‌شده است. در اظهارنظرهای رسانه‌ای اعمال اصلاحات را دلیل اصلی عنوان می‌کنند. بهانه اعمال اصلاحات برای توقف ثبت سفارش واردات خودرو قصه‌ای است که هرچقدر هم آن را تعریف کنند، بخش خصوصی را به خواب نمی‌برد!

به گفته وی، برای واردکنندگان خودرو و فعالان بخش خصوصی دلیل این اقدام دولت مهم نیست بلکه نفس عدم رعایت قانون از سوی دولت مسئله است. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با طرح این سئوال که به‌راستی چرا دولتی که از شهروندانش انتظار تبعیت از قانون را دارد، خود قانون را رعایت نمی‌کند؟ متذکر شد: به ‌واسطه تصمیم‌گیری غلط دولت در این زمینه روزبه‌روز زمینه فعالیت بخش خصوصی تنگ‌تر می‌شود. درحالی‌که ادعای جذب سرمایه خارجی و فراهم کردن زمینه فعالیت بخش خصوصی خارجی در ایران وجود دارد، هیچ گشایشی در کار بخش خصوصی داخلی انجام نمی‌شود.

احتشام زاد ادامه داد: با این‌وجود چطور انتظار داریم سرمایه‌گذار خارجی سرمایه‌اش را برای کار در کشورمان به خطر بیندازد؟ درحالی‌که با بخش خصوصی خودمان به‌درستی رفتار نمی‌کنیم چطور می‌خواهیم زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی خارجی فراهم کنیم؟ بدون تردید کنش‌های دولتمردان در مقابله با بخش خصوصی از چشم دیگران پنهان نمی‌ماند و هر نوع اقدام دولت در ایجاد محدودیت برای بخش خصوصی دامن کل اقتصاد کشور را می‌گیرد.



نظرات

  • علی علی (10 آبان 1396 ساعت 07:41)

    پس مردم چی کار کنن؟

  • علی علی (9 آبان 1396 ساعت 15:48)

    رئیس عزیز زمانی که میبینید مردم باید خودرو را به دو برابر قیمت جهانی اونم با التماس و انتظار چند ماهه برای تحویل بخرند باید به فکر آتیش زدن خودتون باشید.

  • محمد محمد (9 آبان 1396 ساعت 12:46)

    بخش خصوصی که فقط وارد کنندگان خودرو نیستند.. شما منافع خودتان را می بینید دولت باید منافع همه کشور را در نظر بگیرد.

  • محمدی محمدی (9 آبان 1396 ساعت 11:01)

    خروج ارز و حباب قیمت ها از جمله دلایل دولتی ها برا بستن سایت هست .

  • یاسر یاسر (9 آبان 1396 ساعت 10:37)

    با سلام، جناب احتشام زاده شما خود بهتراز هر شخصی می دانید که مقوله خودرو چه تولید و چه واردات آن یک تراژدی تمام عیار است. آنقدر مافیای خودرو در ایران قدرتمند و پر نفوذ است که اگر بگوییم دولت ها در این امر کاره ای نیستند گزافه نگفته ایم. داستان پر قصه ای که مردم شریف ایران قربانی آن هستند، مردمی که مجبور هستند تولیدات ٢ یا ٣ دهه قبل شرکتهای ور شکسته اروپایی را که بازارشان فقط کشور خودشان و چند کشور آفریقایی و آمریکای لاتین است را با التماس ، نوبت چند ماهه و تاخیر چند ماه با ٢ برار قیمت جهانی خریداری کنند. مردمی که زنده زنده در خودروهای تولید داخل سوخته اند ولی دریغ از یک عذر خواهی.....

  • پیام پیام (9 آبان 1396 ساعت 10:18)

    بخش خصوصی؟!!! دلال وارد کننده خودروی خارجی هم شد بخش خصوصی؟!!! که باید ازش حمایت شه! از تولید کننده داخلی و صادر کننده باید حمایت شه، نه شمایی که علاوه برخروج ارز از کشور پدر مردمی رو هم که از شما خودرو خریدن رو با تاخیر یا عدم تحویل خودرو درآوردین.